شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
کد خبر : 65313

تورم در اروپا اندکی کاهش یافت

تورم در اروپا اندکی کاهش یافت

تورم در اروپا تشدید شده است و علت آن، حمله روسیه به اوکراین، افزایش قیمت انرژی و مواد غدایی است؛ با این حال این تورم در ماه نوامبر تنها اندکی کاهش یافته است.

به گزارش شهر بورس، سازمان آمار اتحادیه اروپا یورواستات (Eurostat) گزارش داده است که تورم در اروپا اندکی کاهش یافت. همچنین انتظار می‌رود تورم سالانه منطقه یورو در ماه نوامبر به ۱۰ درصد برسد که نسبت به ۱۰.۶ درصد ماه اکتبر کمتر خواهد بود.

بر اساس گزارش یورونیوز، در ماه نوامبر تورم در اروپا اندکی کاهش یافت، اما هنوز دورقمی است، چرا که قیمت‌های بالای مواد غذایی و قبوض انرژی همچنان به دخل و خرج‌ها فشار می‌آورد.

تورم بریتانیا از بالاترین رقم در ۴۱ سال گذشته و نرخ ۱۱.۱ درصدی به ۱۰.۷ درصد در ماه نوامبر کاهش یافته است. این سطح تورمی آخرین بار در دهه ۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰ مشاهده شده بود. این کاهش شدیدتر از حد انتظار بود که بخشی از آن به لطف افزایش کمتر قیمت در سوخت رخ داده است.

گرانت فیتزنر، اقتصاددان ارشد اداره آمار ملی بریتانیا گفت: «قیمت‌ها همچنان در حال افزایش است، اما [این رشد قیمت] کمتر از زمان مشابه سال گذشته بوده است. بارزترین مثال آن هم قیمت سوخت موتور است.»

با وجود تورمی که به ظاهر به اوج خود رسیده، انتظار می‌رود بانک انگلیس ۱۵ دسامبر بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد.

در همین حال، بر اساس آخرین برآورد سازمان آمار اتحادیه اروپا یورواستات (Eurostat)، انتظار می‌رود تورم سالانه منطقه یورو در ماه نوامبر به ۱۰ درصد برسد که نسبت به ۱۰.۶ درصد ماه اکتبر کمتر خواهد بود.

تورم منطقه یورو به دلیل قیمت انرژی و مواد غذایی به بالاترین حد خود از نوامبر ۲۰۲۱ رسیده بود. این وضعیت از فصل بهار با اختلالاتی در بازار که مربوط به جنگ در اواکراین می‌شد، وضعیت بدتری را رقم زد.

در این میان، کشورهای بالتیک همچنان بیشترین ضربه را دیده‌اند. به طور خاص، لتونی بالاترین سطح تورم را در منطقه یورو با ۲۱.۷ درصد در ماه نوامبر تجربه کرد. نرخ تورم این کشور در سال گذشته ۷.۴ درصد بود.

شدیدترین کاهش نرخ تورم به کشور هلند رسید. تورم این کشور در ماه نوامبر به رقم ۱۱.۲ درصد کاهش یافت، در حالی که این نرخ در ماه اکتبر ۱۶.۸ درصد اعلام شده بود.


بیشتر بخوانید:افزایش نرخ تورم سالانه در آبان ماه


بانک مرکزی اروپا (ECB) هم مانند همتایان خود در سرتاسر جهان، در ماه ژوئیه، نرخ بهره را برای اولین بار در ۱۱ سال گذشته به میزانی بیش از حد انتظار افزایش داد.

۲۷ اکتبر، بانک مرکزی ارو‍پا یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش داد و این سری نرخ سپرده هم با رشد همراه بود. رشدی که گفته می‌شود بالاترین نرخ در بیش از یک دهه گذشته بوده است.

به گزارش  تقریبا یک ماه بعد، یعنی ۲۹ نوامبر، خانم کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا هشدار داد که تورم در منطقه یورو به اوج خود نرسیده و خطر افزایش حتی بالاتر از پیش‌بینی‌ها وجود دارد که به انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره هم دامن می‌زند.

چه عواملی باعث رشد نرخ تورم شده است؟

اروپا و بسیاری از کشورهای جهان پیش از حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه هم با افزایش قیمت انرژی دچار مشکل شده بودند. این جنگ با دامن زدن به نگرانی‌های جهانی که ممکن است منجر به قطع عرضه نفت یا گاز طبیعی از روسیه شود، بحران انرژی را تشدید کرده است.

مسکو در ماه سپتامبر اعلام کرد تا زمانی که غرب تحریم‌های خود را لغو نکند، عرضه گاز به اروپا را به طور کامل از سر نخواهد گرفت. روسیه معمولا حدود ۴۰ درصد گاز طبیعی اروپا را تامین می‌کند.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 5 =

پراپ تریدینگ

کمان