صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷
کد خبر : 83955

شهاب موسوی در گفت‌وگو با شهر بورس:

توافق بین المللی انتظارات تورمی را کاهش می دهد

توافق بین المللی انتظارات تورمی را کاهش می دهد
شهاب موسوی کارشناس اقتصادی معتقد است که توافقی مانند برجام می‌تواند انتظارات تورمی را در بین مردم کاهش بدهد.

شهاب موسوی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با شهر بورس درباره احتمال احیای برجام و تاثیر آن بر اقتصاد کشور، اظهار داشت: خیلی نمی‌توان با قدرت گفت که توافق برجام انجام خواهد شد یا خیر. اگر ابزارهای مذاکراتی ایران را نسبت به دوره‌ای که برجام امضا شد، نگاه کنیم برداشت من این است که اگر توافقی صورت بگیرد در خصوص بخشی از برجام خواهد بود.

وی افزود: به این نوع توافقات از نظر پایداری خوش‌بینی بیشتری دارم و معتقدم توافقات ایران با دنیای غرب باید مرحله به مرحله باشد چراکه این نوع توافقات پایدارتر هستند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیرات برجام، خاطرنشان کرد: بیشترین اثر آن را اثر روانی و اجتماعی می‌دانم. مثلا موضوعاتی مانند پول‌های بلوکه شده و درآمدهای کوچک را ارزنده نمی‌دانم، چون در کشوری که سالانه ۲۰ میلیارد دلار خروج سرمایه دارد انتظار اینکه با برجام 10 یا 20 میلیارد دلار به ما برسد، خیلی تاثیری ندارد.

مدیرعامل هلدینگ آسا تاکید کرد: توافقی مانند برجام انتظارات تورمی را کاهش و مردم را خوشبین می‌کند. این توافق برای فضای ایران خوب است.

دلار در 1402 چه خواهد شد؟

موسوی در پاسخ به این سوال که «دلار در سال 1402 چه خواهد شد؟»، گفت: فکر می‌کنم اگر این بدبینی از نظر انتظارات تورمی وجود نداشت شاید امروز نرخ دلار ۴۳ هزار تومانی منطقی بود. مازاد بر این نرخ را من بدبینی سیاسی و بدبینی نسبت به آینده می‌دانم.


بیشتر بخوانید: گفت و گو با شهاب موسوی در حاشیه همایش تامین مالی از بازار سرمایه


وی ادامه داد: اگر این بدبینی وجود نداشت، سکه در قیمت خودش معامله می‌شد اما این بدبینی می‌تواند با یک توافق منطقه‌ای و بین المللی کاهش یابد.

موسوی با بیان اینکه ما سه چالش بزرگ در منطقه داریم، عنوان کرد: چالش اول آذربایجان، چالش دوم افغانستان و چالش سوم مرزهای غربی با عراق است. هر سه مورد، دام‌هایی است که اگر کشور در این شرایط سیاسی و اقتصادی به آن وارد شود هزینه‌های زیادی در بر خواهد داشت که باید امیدوار باشیم این مسائل به خیر بگذرد.

وی به تشریح آخرین وضعیت روابط ایران و افغانسان پرداخت و عنوان کرد: موضوع هیرمند از زمان ناصرالدین شاه مورد اختلاف بود. بندی در این قرارداد گنجانده شده که در سال‌های خشکسالی، افغانستان می‌تواند حقابه ایران را ندهد.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: الان افغانستان از این بند استفاده می‌کند. برخی عنوان می‌کنند که باید مقابله نظامی کرد، اما با توجه به حضور مردم افغانستان در ایران و امکاناتی که طالبان در ایران دارند، اینگونه مقابله خطرناک است و امیدوارم ایران در این دام نیفتد.

شهاب موسوی

اعتماد در بازار بورس باید حفظ شود

این کارشناس بازار سرمایه درمورد آینده بورس، اظهار داشت: فاکتور مهمی که درباره بازار سرمایه وجود دارد، اعتماد اجتماعی است که بعد از سال ۹۹ این فاکتور کاملا از دست رفت. نمایشگاه صنعت مالی و این روزهای بازار نشان می‌دهد فعالان اقتصادی اندکی با بازار آشتی کرده‌اند.

موسوی افزود: امیدوارم سیاست گذار این فرصت را غنیمت بشمارد و تصور نکنند تصمیمی می‌گیرند و کسی نمی‌فهمد و این اعتماد را حفظ کنند.

وی ادامه داد: نسبت به بازار بدبین نیستم اما اینکه بگویم بازار قرار است رشدهای عظیمی بکند، اگر مفروضمان دلار ۸۰ هزار تومانی است شاید بازار رشد عجیب کند. اگر نرخ های فعلی را داشته باشیم بیشتر با گردش پول در بازار مواجه خواهیم بود. حال بازار خوب است اما به این معنی نیست که همه سود کنند یا همه به یک اندازه سود کنند.

مدیرعامل هلدینگ آسا با بیان اینکه «سرمایه گذاری یک مسیر بلندمدتی است»، گفت: سرمایه گذاری به معنای سود کردن نیست. سود کردن قسمت ساده سرمایه گذاری است. قسمت سخت آن حفظ سود از سرمایه گذاری است و باید برای این موضوع فکری کرد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × چهار =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان