شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
کد خبر : 57177

رییس جمهور در نشست خبری با اصحاب رسانه:

توافق بدون حل مسائل پادمانی معنا ندارد

توافق بدون حل مسائل پادمانی معنا ندارد
ریاست جمهوری در نشست خبری روز دو شنبه خود بر مولفه‌های توافق که نام برده شده تاکید کرد.

به گزارش شهر بورس، رییس جمهوری گفت آنچه در توافق مدنظر است نخست، تضمین‌های اطمینان آور، راستی آزمایی عینی و عملی نسبت به رفع تحریم‌ها، سوم رفع تحریم‌ها به صورت معنادار و پایدار و چهارم بسته شدن ادعاهای سیاسی در رابطه با پادمان است.

بر اساس گزارش اقتصادآنلاین،  آیت‌الله ابراهیم رییسی در ابتدای نشست خبری با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای دولت و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: خدا را شاکرم که توفیق داد تا یکسال به عنوان خدمتگزار مردم عزیز باشیم و در این یک سال با وجود مشکلات و مسایلی که به آنها اشاره می‌کنم همواره عنایت حضرت حق را دیدیم و شکرگزار درگاه خداوند متعال هستیم و تشکر از مردم عزیز و صبور که بسیار با دولت همراهی کردند و همچنین مقام معظم رهبری که با رهنمودها دولت را کمک کردند.از همه دستگاه ها، رسانه ملی و افراد فعال در این عرصه که تلاش کردند فعالیت‌های دولت را تبیین کنند و اگر گره‌های ذهنی موجود را رفع کنند نیز متشکرم.

آیت الله رییسی گفت: در یکسال اخیر تلاش کردیم و نخستین تغییر رویکردی که ما بر آن تاکید کردیم،توجه به خواست مردم و حضور در میان مردم بود و تاکید بنده و دولت این است که همواره با مردم باشیم که حضور در ۳۱ استان و و بیش از ۵۰ شهر و روستا در راستای همین نگاه انجام شده است. حضور در مجامع کارگری، کشاورزی، تعلیم و تربیت و سایر موارد در همین راستا بوده است و کسانی که ملامت می‌کردند ثمر این حضور در بین مردم چیست و نگران آن بودند، تجربه میان مردم بودن و لذت آن را نچشیده‌اند.

انتظار مردم از دولت حل مساله است/مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی متفاوت است

رییس جمهور به تفاوت مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی اشاره کرد و گفت: فرق می‌کند که انسان پشت میز بنشیند و نشسته مدیریت کند یا اینکه در میدان حضور پیدا کند، با مردم بودن و مشکلات مردم را از نزدیک احساس کردن یک رویکرد و اصل به شمار می‌رود و شناخت مساله و حل رفع آن و دنبال کردن مسایل مردم نیز در کنار هم قرار دارد.

همواره به دولتمردان تاکید شده است که باید این نگاه را به مردم داشته باشد. اینکه مردم مشکل دارو داشتند و از نزدیک نبینیم که مشکل دارو دارند، یعنی چه و چه باید کرد.

تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود

آیت الله رییسی رویکرد دیگر را مساله همگرایی و هم افزایی دستگاه‌های مختلف کشور دانست و گفت: مسئله همگرایی و هم‌افزایی میان نهادهای مختلف هم در دولت مورد توجه است. همچنین ما تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود. در برخی دولت‌های قبلی شاهد این امر بوده‌ایم، اما از ما تاکیدات همواره در دولت این بوده که حاشیه‌ها ما را از متن، که خدمتگزاری به مردم است دور نکند.

وی اضافه کرد: حتی در مواردی که نه فساد، بلکه تخلف صورت گرفته است هم به دنبال نظارت و کنترل و مقابله بودیم. از طرفی وظیفه ضدیت با فساد در هر سازمانی اول از خود همان سازمان و دولتمردان باید باشند و در این مورد آنچه که وجود داشته با آن برخورد شده است.


بیشتر بخوانید:رشد چشمگیر درآمدهای تپسی در یک سال گذشته


اگر در گذشته تصمیم‌گیری‌ها مناسب بود امروز شاهد برخی مشکلات نبودیم

رییس‌جمهور یادآور شد: اگر در برخی از مقاطع در زمان خودش تصمیم مناسب را می‌گرفتیم، شاید امروز وضعیت‌ ما در حوزه اقتصادی با وضع فعلی متفاوت بود و اکنون دچار برخی از مشکلات نبودیم. البته  در حوزه امنیت، تولید و دیگر مسایل به موقع اقدامات صورت گرفت.

رییس دولت سیزدهم تاکید کرد: برخی از مسئولان دولت گذشته دلسوزانه به من می‌گفتند که با این مشکلات چه خواهید کرد، من با دوستان دولت گذشته جلسه داشتم و این را از سر دلسوزی می‌گفتند. به عنوان نمونه در موضوع واکسن می‌گفتند که به ما واکسن نمی‌دهند و برخی داروها کمیاب است یا اینکه با کسری بودجه چه خواهید کرد.

برخی استان‌ها قطعی گاز داشتیم، اما با همان کشورهایی که فکر می‌کردیم نباید ارتباط برقرار کرد، ارتباط برقرار کردیم و قطعی گاز برطرف شد.

در دولت مدیریت آب را در دستور کار داریم

آیت الله رییسی به اولین سفرش به خوزستان اشاره کرد و گفت: ابتدا که از فرودگاه رفتم، گفتند که مشکل اینجا آب است،  من مستقیم به شرکت آب و فاصلاب رفتم؛ با آن‌ها بررسی کردیم. آن‌ها گفتند برنامه سه چهار ساله داریم، گفتم امکان ندارد و باید در سال برطرف شود که خوشبختانه در سال جاری و در روزهای آینده به انجام می‌رسد. دولت برای آب مناطق دیگر برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد. ما در دولت مدیریت آب را در دستور کار داریم. آب باید درست مصرف شود. ما در صنعت می‌توانیم از پساب استفاده کنیم، چرا باید از آب شرب استفاده کنیم؟ ما در سفرهای استانی مشخص کردیم که آب شرب نباید برای صنعت استفاده شود؛ تنش‌های آبی در استان‌های مختلف شناسایی شده و در دستور کار دولت قرار گرفته است.

رییس جمهوری به حقوق و دستمزد که از مسائل مهم است اشاره کرد و گفت: دو سه بحث پیش از آغاز دولت مطرح بود که یکی از آن‌ها پرداخت حقوق و دستمزد تیر و مرداد بود. تا امروز در پرداخت حقوق و یارانه تاخیر به وجود نیامده است. برای کسری بودجه، درآمد ایجاد کردیم. با فعال شدن فروش نفت و جلوگیری از فرارهای مالیاتی و دیگر موارد هزینه عمرانی، تسویه ۵۶ هزار میلیارد تومان بدهی دولت گذشته، ماهی ۱۳ هزار میلیارد فاکتورهای هزینه دولت گذشته پرداخت می‌کنیم که گاهی کمتر و بیشتر می‌شود.

رییس‌جمهور یکی از اقدامات انجام شده را کارهای عمرانی دانست و گفت: ما از طرح های عمرانی غفلت نکردیم. ۲۰۲ هزار میلیارد تومان در سال گذشته کار عمرانی انجام شده و طرح های نیمه‌تمام شناسایی، اولویت‌بندی و کارشان آغاز شده است. در حالی که در سال‌های گذشته دولت از صندوق توسعه ۲۰ ردصد درآمد داشت، اما ما امسال نداریم. در گذشته نفت که فروخته می‌شد، ۲۰ درصد به صندوق واریز می‌شد، اما اکنون ۴۰ درصد واریز می‌شود.

گشت مدیران فعال‌تر از همیشه خواهد شد

رییس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات گشت ارشاد مدیران و در کنار آن برقراری امنیت اجتماعی، گفت: من گشت ارشاد مدیران وعده دادم و به آن عمل کردم. گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری تشکیل شد و در حال سرکشی در دستگاه‌های مختلف است. نتیجه بعضی از تخلفات به محض گزارش، برکناری خواهد بود که حتی شامل مدیر کل و معاون وزیر است.

آیت‌الله رییسی اضافه کرد: در این مدت گزارش‌هایی بوده که توسط دولت پیگیری و تحویل دستگاه قضایی شده است.

رییس دولت سیزدهم تاکید کرد: گشت مدیران فعال‌تر از همیشه خواهد شد و فقط برای یقه گرفتن نیست. بلکه برای آن است که مدیری توجه نکند و از بک کاستی غفلت کند، این ارشاد و بازرسی او را متوجه کند. یعنی وقتی گشت وارد دستگاهی می‌شود، حتما به این معنی نیست که فرد فاسدی وجود دارد و اجرای قانون، نبودن فساد و روابط سالم را پیگیری می‌کند.

رژیم صهیونیستی اگر تصمیمی علیه ایران بگیرد، مهلتی برای اقدام ندارد

وی خطاب به مقامات صهیونیستی افزود: فاصله بین تصمیم و اقدام را ببینید و اگر تصمیم به اقدام علیه ایران بگیرند، شاید مهلتی برای اقدام نداشته باشند و فاصله بین این تصمیم و اقدام نشان می‌دهد که از این رژیم چیزی می‌ماند یا نه؟

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره سرعت و کیفیت اینترنت با بیان اینکه وزیر ارتباطات مسئول شده، درباره پیشرفت کار در اینترنت ماهانه دو گزارش ارائه کند، گفت: از ابتدای دولت یک ونیم میلیون محیط خانه و کسب‌وکار به فیبر نوری دسترسی پیدا کرده‌اند که تا پایان سال پنج میلیون و تا پایان دولت ۲۰ میلیون محیط کاری و خانواده به فیبر نوری دسترسی پیدا می‌کنند که سرعت اینترنت را حداقل ۱۰ برابر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروز کسب و کار و مسایل فرهنگی و اجتماعی و زندگی مردم روی فضای سایبر است، گفت: ایجاد این سرعت و دسترسی بسیار مهم است اما نکته مهمتر این است که کارهایی باید در سنوات گذشته در حوزه زیرساخت‌ها انجام می‌شد که تامین نشده است و اگر این زیرساخت ها کامل شده بود امروز شاهد این مشکلات نبودیم و خود آنها هم قبول دارند که این میزان زیرساخت‌ها باید انجام می‌شد که نشده است.

رییس جمهور تصریح کرد: باید عقب‌ماندگی در این حوزه جبران کنیم. دولت این زیرساخت‌ها را با همکاری بخش خصوصی باید جبران و ایجاد کند. رشد این زیرساخت‌ها به صورت عدد و رقم به صورت روزانه پیگیری می‌شود تا مشخص شود که دولت پیگیر این موضوع است.

وی تصریح کرد: دسترسی رایگان دهک‌های پایین به اینترنت هم به دلیل امکان انجام آن، اجرایی شده و یه دهک پایین به اینترنت دسترسی رایگان یافتند و می‌خواهیم وعده‌ای که داده شده اجرایی شود و مردم هم شاهد آن باشند.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد شیوه اطلاع‌رسانی جزئیات مذاکرات و انتقادات به آن گفت: مذاکرات اگر با اطلاع‌رسانی به موقع همراه شود، خوب پیش خواهد رفت اما اگر به موقع نباشد، در روند مذاکرات اخلال ایجاد خواهد کرد.

آیت‌الله رییسی گفت: تاکید دولت به مذاکره کنندگان این است که در هر مقطعی کار به نقطه‌ای رسید که باید اطلاع رسانی شود، با همکاری که با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزرات خارجه این کار صورت گیرد.

وی گفت: در زمان خود هم سخنگوی وزارت خارجه و هم معاون سیاسی وزیر و هم از طرق رسانه‌های دیگر مطالب منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درباره اطلاع‌رسانی درباره مذاکرات هم عقیده و هم تاکید دارم، گفت: هرگز طرفدار حبس اطلاع‌رسانی نیستیم و اطلاع‌رسانی به موقع می‌تواند افکار عمومی و رسانه‌ها و نخبگان را در جریان قرار دهد. در یک مقطعی در جلسه عیرعلنی مجلس یا در نشست‌های نخبگانی یا  اعلام عمومی مذاکرات اطلاع رسانی شده است.

وی تصریح کرد: باور داریم که اطلاع رسانی به موقع و تنویر افکار عمومی می‌تواند به پیشرفت کار کمک کند.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان