صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۴:۱۱
کد خبر : 91251

تقاضای مسافران قیمت دلار را افزایش داد

تقاضای مسافران قیمت دلار را افزایش داد
تقاضای مسافران اربعین و سفرهای آخر تابستان قیمت دلار را تحت تاثیر قرار داده است و موجب افزایش 500 تومانی شد.

به گزارش شهر بورس، تقاضای مسافران قیمت دلار را افزایش داد. دیروز قیمت دلار با افزایش ۵۰۰ تومانی به قیمت ۴۹ هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان در بازار معامله شد.

در روز جاری معامله‌گران به افزایش تقاضا در بازار ارز اشاره می‌کردند.

امروز بازار ارز فردوسی به‌عنوان قلب معاملات ارز، شاهد رشد تقاضای دلار بود. فعالان بازار ارز افزایش سفرها در روزهای پایانی شهریور و نزدیکی به مراسم اربعین را دلیل اصلی رشد دیروز و امروز دلار عنوان می‌کنند.

بررسی میدانی خبرنگار تجارت‌نیوز از تعادل عرضه و تقاضا در بازار ارز خبر می‌دهد. در حالی که در روزهای اخیر اخبار و سیگنال‌های مساعدی به بازار تزریق شده بود که می‌توانست قیمت را کاهشی کند، اما روند افزایشی قیمت دلار این اسکناس را به کانال ۵۰ هزار تومانی نزدیک کرده است. محدوده مقاومتی ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومانی و ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومانی برای دلار شکسته شد و منطقه مقاومتی بعدی برای این اسکناس منطقه قیمتی ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومانی است.

درباره اینکه چرا اخبار مساعد سیاسی اثر کاهشی بر قیمت دلار ندارد، برخی فعالان این بازار می‌گویند، اخبار روزهای اخیر واقعی نیست. آنها درباره اخبار مربوط به توافق موقت ایران و آمریکا می‌گویند که تجربه نشان داده وقتی اخباری با این سطح رسانه‌ای می‌شود یعنی یک جا کار به مشکل خورده و انجام نخواهد شد.


بیشتر بخوانید: پیش بینی 4 کارشناس از آینده قیمت دلار


بازیگران بازار ارز با تکیه بر تجربه‌ سال‌های گذشته معتقدند در عالم سیاست هیچ وقت این‌گونه اخبار تا رسیدن به نتیجه کامل منتشر نمی‌شوند.

خبردرمانی بی‌فایده است

در همین راستا فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه مانورها و شوک‌های سیاسی طی هفته‌های گذشته قیمت دلار را به اندازه محدودی کاهش داده بود، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: «این سیاست تکراری است و در گذشته نیز شاهد تاثیر لحظه‌ای و مقطعی چنین اقداماتی بر بازار ارز بودیم. اخبار، تاثیرگذاری خود را بر قیمت دلار از دست داده است.»

وی با تاکید بر وعده‌های مکرر سیاست‌گذار در خصوص ارتباطات مساعد سیاسی خاطر نشان کرد: «در شرایط حال حاضر همان‌طور که در بازار الکترونیک و لوازم خانگی، خودرو و کالاهای مصرفی، دلار با قیمت بالای ۶۵ هزار تومان عرضه می‌شود، تارگت اصلی قیمت ارز نیز همین محدوده‌های مذکور است.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «مانورهای سیاسی اثر خود را در بازار از دست داده است. این در حالی است که اخبار، نهایتا دو تا سه هزار تومان قیمت دلار را پایین می‌آورد و اثر قابل توجهی محسوب نمی‌شود».

آقابزرگی در پاسخ به اینکه چه اقدامی از سوی بانک مرکزی منجر به کاهش واقعی قیمت دلار می‌شود گفت: «کاهش حجم نقدینگی، رشد تولید ناخالص ملی و برقرار مناسبات در سطح عالی اقتصاد با سایر کشورهای دنیا عواملی هستند که می‌توانند قیمت دلار را در محدوده متعادل‌تری نگه دارد.»

این کارشناس اقتصادی نوسان قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی را حرکت طبیعی عنوان کرد و افزود: «این میل دلار به روند افزایشی در بازار ارز تقریبا معقول و منطبق بر واقعیت‌های اقتصادی است. توانایی عرضه است که تعیین‌‌کننده اصلی قیمت دلار در بازار است.»

همراهی بازارهای همسایه با دلار تهران

در حالی که اثر اخبار سیاسی در بازار ارز کمرنگ شده است وزیر امور خارجه ایران در بیروت از به‌کارگیری دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها سخن گفت. اینکه ایران از اراده سیاسی لازم برای رسیدن به نقطه توافق و بازگشت همه طرف‌ها به برجام برخوردار است. وی درباره به‌کارگیری دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها خاطرنشان کرد: «اکنون ابتکاری از سوی سلطان عمان روی میز قرار دارد و در چارچوب آن ابتکار، تبادل پیام‌ها بین ما و طرف‌های دیگر در جریان است.»

کاهشی‌های بازار امید دارند در روزهای آینده اخبار قطعی در خصوص حصول توافق روانه بازار شود و دلار در روند نزولی قرار بگیرد.

امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه رشد داشت. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۶۳۰ تومان معامله شد و رشد ۴۲۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه افزایش ۴۵۰ تومانی داشت و با رقم ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز ۹۰ تومان گران شد و با رقم ۱۳ هزار و ۷۱۰ تومان معامله شد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده + 6 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان