تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹
کد خبر : 53170

تفاوت های سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم در چیست؟

تفاوت های سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم در چیست؟
در این مقاله علاقه مندان به سرمایه گذاری می توانند با انواع سرمایه گذاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم آشنا شوند.

به گزارش شهربورس، ورود به بازار سرمایه یا همان بورس برای برخی بسیار پیچیده و ترسناک است اما می توان به روش غیر مستقیم به سرمایه گذاری در بورس وارد شد که مطمئن ترین روش سرمایه گذاری می باشد.

بر اساس گزارش کاریزما، وجود ابزار ها و نهادهای مالی متنوع و جدید باعث شده که سرمایه گذاری در بورس به روش های مختلفی صورت پذیرد و هر شخص متناسب با میزان آشنایی خود با بورس، سطح دانش مالی، میزان ریسک پذیری، مقدار زمانی که می تواند به بررسی و تحلیل اختصاص دهد و همچنین مهارت هایش در سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام گزینه مناسب برای سرمایه گذاری را انتخاب کند. به طور کلی میتوان گفت دو نوع روش سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم در بازار سرمایه وجود دارد که در این مقاله به تشریح هر کدام از این روش ها  و بیان مزایا و معایب آنها میپردازیم.

روش سرمایه گذاری مستقیم چیست؟

برای سرمایه گذاری مستقیم در بورس فرد با اختیار خود به خرید و فروش سهام مشغول می شود. در روش مستقیم سرمایه گذاری در بورس، سرمایه گذار باید تا حدودی با بازار سهام آشنایی داشته باشد و با درنظر گرفتن ریسک و نوسانات حاکم بر بازار سهام شروع به سرمایه گذاری در بورس کند. بعلاوه اینکه باید مهارت هایی را برای سرمایه گذاری فرا بگیرد و بطور مداوم اطلاعات خود را به روز کند.

در روش سرمایه گذاری مستقیم در بورس باید زمان کافی داشته باشید تا بتوانید بازار را رصد کنید و موقعیت سهام خود را مورد بررسی قرار هید. برای سرمایه گذاری در بورس به روش مستقیم می توانید بصورت آنلاین از طریق کد بورسی و یا با مراجعه حضوری به کارگزاری ها سهام مختلف را معامله و در بورس سرمایه گذاری کنید.


بیشتر بخوانید:چه کسانی جزو دهک ده قرار می گیرند؟


بنابراین در سرمایه گذاری مستقیم:

  • سرمایه گذار شخصا وارد معاملات بورس و خرید و فروش سهام می‌شود
  • معامله‌گر می‌تواند با استفاده از روش‌هایی نظیر تلفنی، آنلاین و حضوری خودش اقدام به خرید و فروش سهام و تشکیل پرتفوی کند
  • نیازمند آگاهی، دانش و تجربه کافی در مورد بازار، صنایع و اقتصاد کشور است
  • نیاز به روحیه ریسک‌پذیر دارد
  • فرصت و زمان کافی برای رصد بازار و معاملات نیاز دارد

روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس چیست؟

اما روش غیر مستقیم بهترین راه سرمایه گذاری در بورس برای افرادی است که زمان و یا اطلاعات کافی برای انجام معاملات بورسی ندارند. در روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس، یک تیم حرفه ای مدیریت سهام افراد را به عهده می گیرند که نسبت به وضعیت بازار آگاهی دارند و لحظه ای از رفتار بازار غافل نمی شوند. سرمایه گذاری در بورس به روش غیر مستقیم با ریسک کمتری نسبت به روش مستقیم همراه است و برای همه افراد بویژه افرادی که بتازگی وارد بورس شده اند بسیار مناسب است. سرمایه گذاری غیر مستقیم از طریق یک شرکت سبدگردان انجام می شود.

بنابراین در سرمایه گذاری غیر مستقیم:

  • مناسب برای سرمایه گذاران غیر حرفه‌ای است
  • مناسب برای سرمایه گذاران حرفه‌ای که قصد مدیریت ریسک خود را دارند
  • مناسب کسانی‌ که فرصت رصد بازار و معاملات را ندارند
  • مناسب افراد مختلف با سطح ریسک‌پذیری مختلف
  • سرمایه گذاری از طریق ابزارهای مالی در بازار بورس مانند «صندوق سرمایه گذاری‌ مشترک» و «صندوق‌های قابل معامله» (ETF) و «سبدهای اختصاصی»

ابزارهای سرمایه گذاری‌ غیر مستقیم در بورس

  • صندوق سرمایه گذاری‌ ( اوراق، سهام، طلا و …)
  • سبدگردانی اختصاصی

صندوق های سرمایه گذاری

پیشتر راجع به صندوق های سرمایه گذاری و مزایا و معایب آن آشنا شده ایم. همانطور که میدانیم صندوق سرمایه گذاری از ترکیب تعدادی سهام، اوراق مشارکت و یا اوراق بهادار و با پول افراد مختلف تهیه شده و همگی در سود و زیان آن سهیم هستند. صندوق های سرمایه گذاری به انواع مختلفی تقسیم میشوند که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. تنوع در صندوق های سرمایه گذاری باعث شده که افراد با درجه های مختلف ریسک پذیری بتوانند در این صندوق ها سرمایه گذاری کنند. صندوق های سرمایه گذاری کاریزما نیز از تنوع و انواع مختلفی برخوردارند که متناسب با هر نوع هدف و هر میزان سرمایه خدمات مالی به سرمایه گذاران ارائه میکند.

سبدگردانی اختصاصی

تفاوت های سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم در چیست؟

سبدهای اختصاصی شرکت های سبدگردان یکی دیگر از انواع روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس هستند. سبد اختصاصی به سبدی از سهام گفته می شود که در آن دارایی افرادبه صورت اختصاصی توسط متخصصین بورسی مورد بررسی قرار می گیرد و بهترین زمان برای معامله هر سهم (اعم از خرید و یا فروش) تشخیص داده می شود.

در روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس از طریق سرمایه گذاری در سبد اختصاصی، به میزان ریسک پذیری سرمایه گذار توجه می شود و سهام مختلف به اسم خود شخص خریداری می شود و فرد از سود آن بهره مند می شود و سبدگردان فقط هدایت دارایی فرد سهامدار را به عهده دارد.

با سرمایه گذاری در شرکت های سبدگردان، ریسک بازار بورس را به حداقل می رسانید و اینکه می توانید بدون تلف کردن وقت، سرمایه خود را افزایش دهید. شرکت سبدگردان کاریزما یکی از مطعمئن ترین و کارآمدترین شرکت های سبد گردان است که با مدیریت حرفه ای توانسته اعتماد سرمایه گذاران بسیاری را بسوی خود جلب کند.

تفاوت سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم

 

اگر برای ورود به بورس بین انتخاب این دو روش مردد هستید می توانید مزایا و معایب سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم را بررسی کنید و بعد تصمیم بگیرید. اگر بخواهیم این دو روش سرمایه گذاری را با هم مقایسه کنیم به نتایج زیر خواهیم رسید:

  • در سرمایه گذاری غیر مستقیم شما از راهنمایی و مشاوره افراد متخصص برخوردار هستید.
  • با افتتاح یک سبد اختصاصی شما می توانید متناسب با سرمایه و ریسک پذیری خود سبد خود را انتخاب کنید. در سبدگردان ها انواع سبدها برای سلیقه های مختلف طراحی شده است.
  • در سبدگردانی شما مالکیت مستقیم دارایی های خود را به عهده دارید و فقط مدیریت آن را به افراد متخصص می سپارید.
  • مورد دیگر میزان سرمایه لازم برای سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم در بورس است. در سرمایه گذاری مستقیم شما برای خرید و فروش در بازار سرمایه نیاز به حداقل ۵۰۰ هزار تومان پول دارید اما در روش غیر مستقیم از طریق سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک هر واحد از صندوق ها ۱۰۰ هزارتومان و در سرمایه گذاری غیر مستقیم سبد اختصاصی حداقل سرمایه لازم ۵۰ میلیون تومان می باشد. بنابراین با توجه به پولی که دارید تصمیم بگیرید که کدام روش برای شما بهتر است.
  • اگر بخواهیم میزان ریسک سرمایه گذاری دو روش مستقیم و غیر مستقیم را مقایسه کنیم می توانیم بگوییم شما با انتخاب سبد کم ریسک یک سبدگردان و سرمایه گذاری در آن می توانید ریسک سرمایه گذاری خود را به مقدار قابل توجهی کاهش دهید.
  • مورد بعدی کارمزدی است که در سرمایه گذاری غیرمستقیم باید پرداخت کنید. سبدگردان ها تنها در صورتی از شما مبلغی به عنوان کارمزد دریافت می کنند که سود شما از سود بانکی بیشتر باشد.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × چهار =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان