شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
کد خبر : 66512

تعطیلی شرکت های سیمان تکذیب شد

تعطیلی شرکت های سیمان تکذیب شد
درحالی‌که برخی رسانه‌ها خبر از تعطیلی گسترده کارخانه های سیمان طی ماه‌های اخیر می‌دهند اما مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: این خبر کذب محض است.

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت نیوز، درحالی‌که برخی رسانه‌ها خبر از تعطیلی گسترده شرکت های سیمان طی ماه‌های اخیر می‌دهند اما مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: این خبر کذب محض است.

به گزارش بولتن نیوز ، همچنین بررسی آمارهای شرکت‌های سیمانی بورسی نیز نشان می‌دهد در ۹ ماهه امسال تولیدات ۲۵ شرکتی که آمارهای خود را در کدال ارائه کرده‌اند رشد ۵/۷ درصدی داشته است.

طبق این آمار، تولید این ۲۵ شرکت در ۹ماهه سال ۱۴۰۰ درحالی ۳۲ میلیون و ۱۰۹هزار تن بوده که در ۹ ماهه امسال این مقدار به ۳۳ میلیون و ۹۴۳ هزار تن رسیده است.

طبق این آمارها، عمده کاهش تولید در برخی شرکت‌ها مربوط به تولید صادراتی است و تولید برای فروش داخل نسبت به ۹ ماه سال گذشته با رشد همراه بوده است.

قابل ذکر است فعالان صنعت سیمان می‌گویند انجمن سیمان با طرح اخباری همچون تعطیلی شرکت های سیمان، به‌دنبال افزایش قیمت‌ها در بورس کالاست وگرنه این بخش به دلیل کاهش ساخت‌وساز با مازاد عرضه روبرو شده و مازاد عرضه در کاهش فعالیت شرکت‌ها موثر بوده است.

وضعیت تولید سیمان درکشور

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه کمبودی در مورد سیمان در کشور وجود ندارد، گفت: در صورتی که2 ماه و نیم سیمان تولید نشود مشکلی برای تامین این کالا در کشور وجود ندارد.

سیف‌الله امیری درباره وضعیت تولید سیمان در کشور گفت: اینکه گفته می‌شود 50 کارخانه سیمانی به دلیل نداشتن مازوت یا گاز از تولید دست کشیده‌اند به هیج عنوان صحت ندارد، دروغ محض است چون همه آنها در حال فعالیت هستند.


بیشتر بخوانید: تعطیلی کارخانه کیان تایر و بیکاری هزار کارگر


وی افزود: از 27 میلیون مترمکعب گاز که برای کارخانجات سیمانی است حدود 11.6 میلیون مترمکعب در حال حاضر به آنها گاز داده می‌شود به همین دلیل آنهایی که گاز ندارند با مازوت به فعالیت خود ادامه می‌دهند و به اندازه کافی مازوت نیز در مخازن این کارخانجات وجود دارد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت بیان داشت: مشکلی به لحاظ تامین سیمان در کشور وجود ندارد به طوری که هر هفته یک میلیون و ۲۵۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود و تقاضای سیمان در کشور هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است.

امیری اظهار داشت: با این حال برخی از تولیدات سیمانی عرضه شده در بورس کالا هر هفته به فروش نمی‌رسد که این میزان مازاد طی هفته‌های بعدی به فروش می‌رسد، بنابراین مشکل تولید سیمان در کشور وجود ندارد.

وی افزود: مواد اولیه سیمان کلینکر است که هم اکنون 14 میلیون تن کلینکر در انبار کارخانه‌ها دپو شده که از این میزان 3 تا 4 میلیون تن آن به دلیل اینکه قدیمی بوده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و حدود 11 میلیون تن در کارخانجات سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و چون کلینکر آماده است هیچ نیازی به استفاده از مازوت ندارد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت بیان داشت: حتی اگر کارخانه‌ای ۲.۵ ماه هم سیمان تولید نکند مشکلی نداریم زیرا دپوی کلینکر در کارخانجات سیمان کشور وجود دارد.

امیری در ادامه اظهار داشت: در گذشته تعاملات وزارت صمت با انجمن‌ها بسیار مطلوب بود ولی مطالب مطرح شده درباره کمبود سیمان در کشور صرفا برای بازارسازی بوده زیرا انجمن سیمان می‌خواست قیمت‌ها را در بورس کالا بالا ببرد.

منبع: نود اقتصادی

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 + هفده =

پراپ تریدینگ

کمان