تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 52770

در گفت‌وگو با شهر بورس مطرح شد؛

تشریح ویژگی‌های سامانه سوت‌زنی از زبان حقوق‌دان بازار سرمایه

تشریح ویژگی‌های سامانه سوت‌زنی از زبان حقوق‌دان بازار سرمایه
حمید اسدی، حقوق‌دان بازار سرمایه به تشریح ویژگی‌های سامانه سوت‌زنی پرداخت و از آن به عنوان اقدامی مثبت یاد کرد.

حمید اسدی در گفت‌وگو با شهر بورس، به تشریح ویژگی‌های سامانه سوت‌زنی پرداخت و اظهار داشت: بازار سرمایه در تمام کشورها همواره با چالش‌های حقوقی و ناهنجاری‌های گوناگون مواجه است. آنچه که این روزها موجب تحولی شگفت در بازار سرمایه ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار شده، اهدای جایزه به سوت‌زنان در سامانه دیده بان سلامت بازار سرمایه است.

وی افزود: می‌توان گفت سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه تحولی از ساختار عدالت کیفری سنتی و نظام نظارت دولتی به تنظیم گری اقتصادی و نظارت عمومی است. این سامانه که در سایت سازمان بورس درج شده، یکی از نوآوری های بسیار قابل توجه است که امروزه در برخی از کشورهای پیشرو در تحولات بازارهای سرمایه چنین سامانه‌هایی مشاهده می‌شود.


بیشتر بخوانید: حفظ منافع سهامداران با راه‌اندازی سوت‌زنی


این حقوق‌دان بازار سرمایه با اشاره به ویژگی‌های سامانه سوت‌زنی، خاطرنشان کرد: یکی از قابلیت‌های بسیار مهم و قابل توجه این سامانه امکان ثبت گزارش برای همه اشخاص فعال در بازار سرمایه و همچنین سهامداران حقیقی و خرد است. دیگر ویژگی مهم این سامانه، دسترسی سریع اشخاص، امکان بارگزاری اسناد و مدارک و دسته بندی ناهنجاری‌ها به حساب می‌آید.

حمید اسدی ادامه داد: نقطه عطف این سامانه را شاید بتوان امکان ثبت گزارش بدون ثبت اطلاعات هویتی شخص گزارش دهنده دانست. این موضوع که یکی از فرایندهای نظارت مطلوب در همه کشورهای توسعه یافته است، موجب حصول اطمینان اشخاص از کارا بودن سامانه دیدبان سلامت می‌شود.

وی یادآور شد: از آنجایی که مسئولان پیگیری گزارش‌ها در ادامه مسیر کشف ناهنجاری یا تخلف گاهی نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر از شخص گزارش دهنده هستند، ثبت اطلاعات هویتی در این زمینه موجب تسریع در روند رسیدگی و تدقیق در فرآیند کشف تخلفات و ناهنجاری‌هاست.

حمید اسدی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های این سامانه مصوبه شورای عالی بورس در خصوص حمايت حقوقي از گزارشگران و اعطاي پاداش به آنها و همچنین دستورالعمل هیئت مدیره سازمان بورس درخصوص حمايت و تشويق گزارش‌گران ناهنجاري در بازار سرمايه است که حمایت‌های حقوقی از گزارشگران را نیز فراهم کرده است.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات