شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
کد خبر : 5900

تحلیل دو عضو شورای عالی بورس از اثر تشکیل بورس املاک بر بازار مسکن

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، بهمن عبدالهی عضو شورای عالی بورس با اشاره به راه‌اندازی بورس مسکن به ایرنا گفت: جزییات راه‌اندازی این بورس در حال بررسی و اصلاح است اما کلیت آن بدین صورت است که به دلیل شرایط موجود در بازار مسکن بخصوص در چند ماه اخیر و مشکلات حاکم در حوزه

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، بهمن عبدالهی عضو شورای عالی بورس با اشاره به راه‌اندازی بورس مسکن به ایرنا گفت: جزییات راه‌اندازی این بورس در حال بررسی و اصلاح است اما کلیت آن بدین صورت است که به دلیل شرایط موجود در بازار مسکن بخصوص در چند ماه اخیر و مشکلات حاکم در حوزه مسکن به دلیل پایین بودن عرضه نسبت به تقاضا و قیمت‌های غافلگیر کننده برای خرید و فروش و اجاره و رهن، مصوبه‌ای تصویب شد تا از ظرفیت‌ها در راستای توسعه و رونق بازار مسکن استفاده شود که این ظرفیت‌ها در بخش‌های مختلف مردمی، خصوصی، تعاونی، دولتی و عمومی غیر دولتی وجود دارد.

بیشتر بخوانید:
هشدار حذف متقاضیان طرح ملی مسکن تهران

وی افزود: قرار است بورسی به عنوان املاک و مستغلات با مشارکت سازنده، سرمایه‌گذار و افراد علاقه مند ایجاد شود تا ضمن شفافیت قیمت‌ها، زمینه بهبود سرمایه‌گذاری در این بازار فراهم شود. با راه‌اندازی بورس مسکن علاوه بر افزایش تعداد عرضه و ساخت و ساز، متقاضیان خرید مسکن می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این بازار بصورت تدریجی و با خرید متری مسکن در زمانی مشخص صاحب مسکن شوند.

عضو شورای عالی بورس درخصوص هدف راه‌اندازی بورس مسکن توضیح داد: این بازار برای شفافیت قیمت‌ها، توسعه و رونق بازار ساخت و ساز مسکن و سهولت خرید مسکن برای عامه مردم ایجاد خواهد شد. براساس صحبت‌های انجام شده قرار است ۳۵ درصد از بخش خصوصی و تعاون، ۳۵ درصد نهادهای عمومی مانند بانک‌ها، بنیادها و ۳۰ درصد بصورت پذیره نویسی عرضه مستقیم در اختیار عموم قرار گیرد تا همه مردم بتوانند در این پذیره‌نویسی شرکت کنند.به دنبال این هستیم تا بورس مسکن بتواند فرصتی برای خانه دار شدن مردم باشد.

بیشتر بخوانید:
پرداخت وام ودیعه مسکن به ۱ میلیون نفر

طرح های متری مسکن در بورس املاک و مستغلات

همچنین شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس درباره سامان دادن بورس املاک و مستغلات در بازار مسکن در بخش خبری 21 شبکه یک سیما گفت: سهم بخش مسکن در اقتصاد ملی حدود ۳۵ درصد است و براساس اصل ۳۱ قانون اساسی دولت مکلف به تامین مسکن مردم است. با توجه به اهمیت بخش مسکن در سبد خانوار، نیازمند به بورس مسقل برای افزایش تولید بخش مسکن هستیم.

وی افزود: در ساختار اقتصاد ملی، زمین‌های بزرگ که موجب انبوه سازی‌های بزرگ و کاهش قیمت تمام شده می‌شود در اختیار نهاد‌های عمومی و مجموعه‌های دولتی است و اکنون قوانین و مقرراتی تصویب شده که دولت و نهاد‌های عمومی، منابع و زمین‌ها را برای طرح‌های انبوه سازی قرار دهند. براساس منابع مالی که در بازار سرمایه وجود دارد اگر دارندگان زمین و افرادی که منابع مالی دارند و پیمانکاران بزرگی که در این ۴۰ سال تجربه خوبی در صنعت ساخت و ساز دارند را کنار هم قرار دهیم تحول اساسی در بخش ساخت و ساز ایجاد خواهیم کرد. بطور متوسط سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود.

بیشتر بخوانید:
راه اندازی بورس املاک تصویب شد

این عضو شورای عالی بورس عنوان کرد: در بورس املاک و مستغلات، اوراق مختلفی مانند صندوق‌های زمین و ساختمان و طرح‌های فروش متری طراحی خواهد شد. براساس مصوبه هیات وزیران تمامی مجموعه‌های دولتی می‌توانند با قیمت کارشناسی، دارایی‌ها را تبدیل به اوراق کنند و این اوراق، قیمت گذاری و قابل معامله تا انتهای طرح خواهد بود. دارندگان اوراق می‌توانند ملک را براساس مدل قیمت گذاری تحویل بگیرند یا به افراد دیگر واگذار کنند.

چراغی درباره تصویب آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت در شورای عالی بورس هم توضیح داد: ۳۰ درصد دیگر سهام عدالت تا عید غدیر آزاد سازی و تا پایان سال جاری ۱۰۰ درصد سهام عدالت آزاد سازی خواهد شد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست + 19 =

پراپ تریدینگ

کمان