شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰:۰۱
کد خبر : 53124

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟
با تحلیل تکنیکال می‌توان درک درستی از بازار داشت و در همه بازارهای مالی تکنسینی مجرب بود، اما تحلیل تکنیکال چیست؟

به گزارش شهر بورس، امروزه شمار علاقه مندان به بازارهای مالی درحال گسترش است و بیشتر افراد در حال آموزش تحلیل‌ بازارهای مالی هستند. یکی از تکنیک‌های پرکاربرد، تحلیل تکنیکال است که می‌تواند در همه بازارهای مالی اعم از بازار بورس، ارزهای دیجیتال و فارکس مورد استفاده قرار گیرد، اما تحلیل تکنیکال چیست؟

در این گزارش به بخش‌هایی از کتاب تکنیکال جان مورفی که یکی از بهترین کتاب‌ها درمورد تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید، پرداخته شده است.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال چیست؟

تکنیک‌ها و ابزارهای واقعی مورد استفاده در تحلیل تکنیکال، لازم است ابتدا تعریف کنیم که تحلیل تکنیکال چیست، مقدمات فلسفی مبتنی بر آن را مورد بحث قرار دهیم و تمایزهای واضحی بین تحلیل تکنیکی و فاندامنتال ترسیم کنیم. در نهایت، به چند انتقاد که اغلب علیه رویکرد فنی مطرح شده است، بپردازیم.

اعتقاد قوی جان مورفی این است که درک کامل رویکرد فنی باید با درک روشنی از آنچه تحلیل تکنیکال ادعا می‌کند قادر به انجام آن است و شاید مهم‌تر از آن، فلسفه یا منطقی که آن ادعاها را بر اساس آن استوار می‌کند، آغاز شود.

ابتدا موضوع را تعریف می‌کنیم. تحلیل تکنیکال مطالعه عملکرد بازار، در درجه اول از طریق استفاده از نمودارها، به منظور پیش‌بینی روند قیمت‌ها در آینده است.

اصطلاح “مارکت اکشن” شامل سه منبع اصلی اطلاعاتی است که در دسترس تکنیسین است قیمت، حجم و بهره باز. (بهره باز فقط در معاملات آتی و اختیار معامله استفاده می‌شود.)


بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال شاخص کل و شاخص هم وزن


اصطلاح “پرایس اکشن” که اغلب استفاده می‌شود، بسیار محدود به نظر می‌رسد زیرا بیشتر تکنسین‌ها حجم و سود باز را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از تحلیل بازار خود در نظر می‌گیرند. با این تمایز ایجاد شده، اصطلاحات «مارکت اکشن» و «پرایس اکشن» به جای یکدیگر در سراسر این بحث استفاده می‌شوند.

فلسفه یا منطق

سه پیش فرض وجود دارد که رویکرد فنی مبتنی بر آن استوار است:

  1. قیمت نشانگر همه چیز است.
  2. قیمت ها در روند حرکت می‌کنند.
  3. تاریخ تکرار می‌شود.

بیانیه ” قیمت نشانگر همه چیز است” چیزی است که احتمالاً سنگ بنای تحلیل تکنیکال است. مگر اینکه اهمیت کامل این مقدمه اول به طور کامل درک و پذیرفته شود.

تکنسین معتقد است که هر چیزی که احتمالاً می‌تواند بر اساس قیمت از نظر ذهنی، سیاسی، روانی یا غیره تأثیر بگذارد، در واقع در قیمت آن بازار منعکس می‌شود. بنابراین، مطالعه عملکرد قیمت تمام چیزی است که مورد نیاز است. اگرچه ممکن است این ادعا واهی به نظر برسد، اما مخالفت با آن دشوار است وقت آن است که معنای واقعی آن را در نظر بگیریم.

تنها چیزی که تکنسین واقعاً ادعا می‌کند این است که اقدام قیمت باید منعکس‌کننده تغییرات در عرضه و تقاضا باشد. اگر تقاضا از عرضه بیشتر شود، قیمت‎ها باید افزایش یابد. اگر عرضه بیش از تقاضا باشد، قیمت‌ها باید کاهش یابد. این اقدام اساس همه پیش‌بینی‌های اقتصادی و بنیادی است.

سپس تکنسین این بیانیه را تغییر می‌دهد تا به این نتیجه برسد که اگر قیمت‌ها در حال افزایش هستند، به هر دلیل خاص، تقاضا باید از عرضه فراتر رود و عوامل بنیادی باید صعودی باشند. اگر قیمت‌ها کاهش یابد، فاندامنتال باید نزولی باشند اگر این آخرین اظهار نظر در مورد مبانی در چارچوب بحث تحلیل تکنیکال شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد، نباید چنین باشد.

بالاخره تکنسین به طور غیرمستقیم در حال مطالعه اصول است. اکثر تکنسین‌ها احتمالاً موافق هستند که این نیروهای اساسی عرضه و تقاضا، یعنی اصول اقتصادی یک بازار هستند که باعث بازارهای گاو نر و خرس می‌شوند.

نمودارها به خودی خود باعث بالا یا پایین رفتن بازارها نمی‌شوند. آنها به سادگی منعکس کننده روانشناسی صعودی یا نزولی بازار هستند. به عنوان یک قاعده، چارتیست‌ها به دلایل افزایش یا کاهش قیمت ها توجهی ندارند.


بیشتر بخوانید: راه حل بحران خودرو افزایش عرضه است


اغلب اوقات، در مراحل اولیه یک روند قیمت یا در نقاط عطف بحرانی، به نظر نمی‌رسد که کسی دقیقاً بداند چرا یک بازار به روش خاصی عمل می‌کند. در حالی که رویکرد فنی ممکن است گاهی اوقات در ادعاهایش بیش از حد ساده به نظر برسد، منطق پشت این فرض اول، این است که بازارها همه چیز را نشان می‌دهند، هر چه فرد تجربه بازار بیشتری به دست آورد، قانع کننده‌تر می‌شود. بنابراین، اگر هر چیزی که بر قیمت بازار تأثیر می‌گذارد، درنهایت در قیمت بازار منعکس شود، مطالعه آن قیمت بازار لازم است.

با مطالعه نمودارهای قیمت و مجموعه‌ای از شاخص‌های فنی پشتیبان، چارتیست در واقع به بازار اجازه می‌دهد تا به او بگوید که احتمال دارد بازار به کدام سمت برود.

چارتیست لزوماً سعی نمی‌کند از بازار پیشی بگیرد. همه ابزارهای فنی که بعداً مورد بحث قرار می‌گیرند، صرفاً تکنیک‌هایی هستند که برای کمک به طراح نمودار در فرآیند مطالعه کنش بازار استفاده می‌شوند. چارتیست می‌داند که دلایلی وجود دارد که چرا بازارها بالا یا پایین می‌روند. او معتقد نیست که دانستن این دلایل در فرآیند پیش‌بینی ضروری است.

قیمت‌ها در روند حرکت می‌کنند

مفهوم روند برای رویکرد فنی کاملا ضروری است؛ مگر اینکه کسی این فرض را بپذیرد که بازارها در واقع روند دارند و هیچ فایده‌ای برای مطالعه بیشتر وجود ندارد. کل هدف از ترسیم عملکرد قیمت یک بازار، شناسایی روندها در مراحل اولیه توسعه آنها به منظور تجارت در جهت آن روندها است.

در واقع، بیشتر تکنیک‌های مورد استفاده در این رویکرد ماهیت دنبال کننده روند هستند، به این معنی که هدف آنها شناسایی و دنبال کردن روندهای موجود است. (شکل 1.1 را ببینید.)

روند صعودی

شکل 1.1 مثالی از یک روند صعودی. تحلیل تکنیکال بر این فرض استوار است که روند بازارها و این روندها تمایل به تداوم دارند.

نتیجه‌ای برای این فرض وجود دارد که قیمت‌ها در روند حرکت می‌‎کنند – احتمال ادامه روند در حرکت بیشتر از معکوس شدن است. این نتیجه البته اقتباسی از قانون اول حرکت نیوتن است.


بیشتر بخوانید:بلاک چین چیست؟/ هر آنچه که باید درباره بلاک چین بدانید


راه دیگر برای بیان این نتیجه این است که یک روند در حرکت در همان جهت ادامه خواهد داشت تا زمانی که معکوس شود. این یکی دیگر از آن ادعاهای فنی است که تقریباً دایره‌ای به نظر می‌رسد. اما کل رویکرد پیروی از روند مبتنی بر خلاصی از یک روند موجود است تا زمانی که علائم معکوس را نشان دهد.

تاریخ تکرار می‌شود

بخش عمده تحلیل تکنیکال و مطالعه کنش بازار به مطالعه روانشناسی انسان مربوط می‌شود. به‌عنوان مثال، الگوهای نمودار که در طول صد سال گذشته شناسایی و طبقه بندی شده‌‎اند، منعکس کننده تصاویر خاصی هستند که در نمودارهای قیمت ظاهر می‎شوند. این تصاویر روند صعودی یا نزولی را نشان می‌دهد.

بر اساس روانشناسی بازار از آنجایی که این الگوها در گذشته به خوبی کار می‌کردند، فرض بر این است که در آینده نیز به خوبی کار خواهند کرد. آنها بر اساس مطالعه روانشناسی انسان هستند که تمایل به تغییر ندارند.

راه دیگر برای گفتن آخرین فرض که تاریخ خود را تکرار می‌کند، این است که کلید درک آینده در مطالعه گذشته نهفته یا اینکه آینده فقط تکرار گذشته است.

به طور خلاصه  تحلیل تکنیکال سه پیش فرض دارد که رویکرد فنی مبتنی بر آن استوار است و با استفاده از آن می‌توان فهمید که کلید درک آینده در مطالعه گذشته نهفته یا اینکه آینده فقط تکرار گذشته است.

با تحلیل تکنیکال به همراه پرایس اکشن و فاندامنتال می‌توان درک درستی از بازار داشت و در همه بازارهای مالی تکنسینی مجرب بود.

گزارش از نادیا یوسف زاده عادلی

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − شش =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان