صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵
کد خبر : 95688

تحریم های هسته ای علیه ایران را حفظ می کنیم

تحریم های هسته ای علیه ایران را حفظ می کنیم

وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد: تحریم‌های موشکی سازمان ملل به همراه تحریم های مستقل خود علیه ایران را حفظ می‌کند.

به گزارش شهر بورس، وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های هسته‌ای و موشکی ایران را حتی پس از پایان تاریخ مقرر آن در توافق هسته‌ای (برجام) حفظ می‌کند.

در این بیانیه آمده است: ۱۸ اکتبر «روز انتقال» برجام است و برخی محدودیت‌ها علیه برنامه موشکی وهسته‌ای ایران لغو می‌شود، از جمله ۸۴ تحریم سازمان ملل و ۱۱۲ تحریم انگلیس علیه افراد و نهادهایی که در فعالیت‌های هسته‌ای یا در فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک دست داشته‌اند، تحریم‌ها علیه صنایع موشکی و تسلیحاتی ایران نیز لغو خواهد شد.

دولت انگلیس با ادعاهایی درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای اعلام کرد: انگلیس به همراه اتحادیه اروپا، در پاسخ به عدم پایبندی جدی و تنش‌زای ایران به برجام از سال ۲۰۱۹، تحریم‌ها و اقدامات محدودکننده مستقل علیه بخش‌های مختلف ایران را حفظ کرده و تحریم‌های سازمان ملل را نیز به مقررات مستقل تحریمی‌مان اضافه کرده‌ایم. انگلیس، فرانسه و آلمان، به طور مشترک، این تصمیم را در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳ به اطلاع هماهنگ‌کننده برجام رساندند.

وزارت امور خارجه انگلیس در این بیانیه با توجیه این اقدام که با مفاد برجام مغایرت دارد، مدعی شد: این اقدام پاسخی متناسب و قانونی به تنش‌زایی‌های هسته‌ای ایران بوده و تماما، مطابق برجام است. گسترده پیشرفت‌های هسته‌ای ایران هیچ توجیه موثق غیرنظامی ندارد. این برنامه(برنامه هسته‌ای ایران) تهدید بزرگی علیه صلح و امنیت بین‌المللی ایجاد کرده و نظام جهانی منع اشاعه تسلیحات اتمی را تضعیف می‌کند.


بیشتر بخوانید:فروش ویژه ایران خودرو از فردا آغاز می شود + جزئیات


در این بیانیه با ادعایی درباره همکاری‌های دفاعی ایران آمده است: انگلیس، همچنین امروز در ابتکاری برای توسعه امنیت به دیگر کشورها در انتقاد و توضیح خواستن از ایران به دلیل عرضه فناوری‌های موشکی و پهپادی به شرکا و نیروهای نیابتی‌اش پیوست. این فعالیت‌ها ثبات بین‌المللی را به خطر انداخته و تنش‌های منطقه‌ای را گسترش می‌دهد. ما و شرکایمان نسبت به مهار کردن تهدید موشکی ایران متعهد هستیم.

انگلیس به همراه فرانسه و آلمان پیشتر گفته بودند که به دلیل آنچه «تداوم پایبندی نکردن ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای» می‌خواندند، تحریم‌های سازمان ملل علیه آن را حفظ می‌کنند.

تحریم‌های یادشده، ایران را از تولید موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای، همچنین خرید پهپادها و موشک‌ها از ایران یا فروششان به ایران ممنوع می‌سازد. طبق توافق هسته‌ای، تاریخ این تحریم‌ها در ۱۸ اکتبر پایان می‌یابد.

روزنامه دیلی میل، پیشتر درباره این تصمیم کشورهای اروپایی نوشته بود که یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس مدعی شد: «ایران به نقض تعهدات برجامی‌ خود و توسعه برنامه هسته‌ای‌اش، فراتر از تمامی توجیه‌های غیرنظامی ادامه می‌دهد.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا و با وضع تحریم‌های ظالمانه، مطابق حقوق خود ذیل مواد ۲۶ و ۳۶ برجام، گام‌های جبرانی را اتخاذ کرد و این گام‌ها کاملا مطابق رویه‌های مندرج در برجام است.

منبع: ایسنا

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 − 10 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان