صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
کد خبر : 100982

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در همایش صادرات غیرنفتی؛

تبعیض بین صادرکنندگان و واردکنندگان باید رفع شود

تبعیض بین صادرکنندگان و واردکنندگان باید رفع شود
مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تبعیض بین واردکنندگان و صادرکنندگان باید رفع شود و رفتار کشورهای دیگر می‌تواند الگوی ما باشد.

به گزارش شهر بورس، مهدی ضیغمی در 27امین همایش ملی صادرات غیرنفتی اظهار داشت: چند نرخی بودن ارز مشکل سیستمی است که تلاش‌ زیادی برای رفع آن شده اما متاسفانه تاکنون حل نشده است.

وی ادامه داد: در سازمان توسعه تجارت تلاش می‌کنیم تا به عنوان خانه صادرکنندگان کشور، نماینده صنتعتگران در دولت باشیم و مسائل را مطرح و رفع کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درخصوص تفاوت نرخ ارز نیمایی و بازار گفت: امسال یک نرخ توافقی ایجاد کردیم که منابع آن غالبا صادرکنندگان غیرنفتی واقعی، خرد و کالاهای کشاورزی هستند.


بیشتر بخوانید: محل جدید اتاق بازرگانی تبریز کلنگ زنی شد


وی ادامه داد: در سال جاری تعداد رایزنان بازرگانی به 25 نفر رسیده و تا آخر سال جاری نیز به 30 تا 35 نفر خواهد رسید که تلاش داریم تا سال بعد این عدد به 75 رایزن برسد.

ضیغمی با اشاره به مشکلات کارت بازرگانی و تعهدات ارزی صادرکنندگان در سال‌های 97 تا 1400 توضیح داد: مرداد ماه سال گذشته مصوب کردیم که تعهدات ارزی صادرات سال 97 را با جریمه ریالی جبران کنیم اما چون زیرساخت‌ها در برخی دستگاه‌ها حاضر نبود، این موضوع یک سال زمان برد اما ظرف 10 روز آینده سامانه حل می‌شود و صادرکنندگان می‌توانند برای سال 97 جریمه ریالی خود را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: برای تعهدات ارزی سال 98 تا 1400 نیز مصوب شد تا صادرکنندگان ارز خود را به نیمایی بیاورند و مشکلشان حل شود.

ضیغمی با بیان اینکه باید تبعیض بین واردکنندگان و صادرکنندگان رفع شود، گفت: رفتار بسیاری از کشورها با صادرکنندگان می‌تواند الگویی برای ما باشد. ما هم اگر نمی‌توانیم مشکلات ارز را حل کنیم حداقل باید با در نظر گرفتن شرایط، مشکلات جدیدی ایجاد نکنیم.

وی ادامه داد: رشد تولید در کشور نیاز به سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها، مواد اولیه و ماشین آلات دارد. این کار هم نیاز به ارز دارد که آن هم از طریق صادرات غیرنفتی تامین می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با ابراز امیدواری نسبت به کارساز بودن دیپلماسی اقتصادی خاطرنشان کرد: در نشستی که قرار است با حضور سران اتحادیه اوراسیا در روسیه برگزار شود، توافقنامه بین ایران و سایر کشورها امضا می‌شود و در این راستا شاهد پیوستن ایران به تجارت آزاد اوراسیا خواهیم بود.

 

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + نه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان