صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰
کد خبر : 125290

رئیس هیئت مدیره سبدگردان هدف مطرح کرد؛

تامین کسری بودجه با دست‌درازی به جیب مردم/ کاهش قدرت رقابت صندوق‌ها در مقابل بانک‌ها

تامین کسری بودجه با دست‌درازی به جیب مردم/ کاهش قدرت رقابت صندوق‌ها در مقابل بانک‌ها
رئیس هیئت مدیره سبدگردان هدف گفت: در سالی که شعارش جهش تولید با مشارکت مردم است، معافیت‌های نهادی به دنبال تولید هستند را حذف و آن را مشمول مالیات می‌کنند.

به گزارش شهر بورس، رئیس مجلس پس از جلسه مشترک امروز (شنبه) با مدیران بازار سهام، با تعدیل بند س تبصره 6، قانون بودجه 1403 موافقت کرد. در این جلسه قالیباف در خصوص این موضوع چنین عنوان کرده است: در کمیسیون بودجه این موضوع در چند سناریو جمع بندی شود و فعالان بازار باید از کانال دولت و مجلس این موضوع را پیگیری کنند که بتوان این موضوع را به نتیجه رساند و شاید تعدیل کرد.

رئیس هیئت مدیره سبدگردان هدف در گفت‌وگو با شهر بورس، از تاثیر مالیات بر سودآوری سهام، تاثیر بند س تبصره 6 قانون بودجه 1403 و سایر مباحث مرتبط با تحقق شعار سال،گفته است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

عباسعلی حقانی نسب با بیان‌ اینکه طبق بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ مبنی بر اینکه کلیه معافیت ها را به استثنا معافیت دانش‌بنیان‌ها و معافیت‌های دارای سقف زمانی، تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای شرکت‌های حقوقی و تا سقف ۵۰ میلیارد تومان برای اشخاص حقیقی حذف شده است، عنوان کرد: در سطح کلان متاسفانه بر اساس سیاست‌های دولت و مجلس، بدون توجه به تولیدی بودن و یا سوداگری، مالیات در نظر گرفته می‌شود و برای تامین منابع دولت دست‌درازی می‌شود.

نبود قانون اخذ مالیات بر سوداگری کالاهای مصرفی

وی افزود: متاسفانه بیش از ۲۰ سال است که قانون مالیات بر سوداگری کالاهای مصرفی یا تاثیرگذار بر مصرف مردم به ویژه املاک، ارز و طلا، خودرو، کالا و واردات از مالیات معاف هستند. مالیاتی که می‌تواند به اندازه کل بودجه برای دولت درآمد داشته باشد. به دلیل تاثیری که مافیا بر مجلس و دولت دارد این مالیات تصویب و نهایی نمی شود.

رئیس هیئت مدیره سبدگردان هدف ادامه داد: در سالی که شعار آن جهش تولید با مشارکت مردم است، معافیت‌های نهادی که با مشارکت مردم به دنبال تولید است را حذف و آن را مشمول مالیات می‌کنند. این مالیات و حذف معافیت‌ها نشان از حرکت به جهش سوداگری و احتکار با مشارکت مافیا به جای جهش تولید با مشارکت مردم دارد.

حقانی نسب در ادامه افزود: در سطح خردتر این معافیت در دو بخش تاثیر بسیار زیادی دارد. بخش اول سرمایه گذاری غیر مستقیم و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ویژه صندوق‌های بزرگ است که اگر این‌ها استثنا نشوند و معافیت این بخش‌ها باز نگردد، تاثیر زیادی خواهند داشت. زیرا این صندوق ها سود حاصل از سرمایه‌گذاری دارند و با توجه به اینکه صندوق ها روزانه NAV در می‌آیند هزینه صندوق‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند و قابلیت رقابت با نهادهایی مانند بانک را از دست‌ می‌دهد.

صدمه به تولید و درآمدهای مردمی با کاهش سودآوری شرکت‌ها و صندوق‌ها

وی شرکت‌هایی که منابع آزاد، منابع موقتی و منابع مازاد خود را در اوراق و صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، را دومین بخشی معرفی کرد که از این قانون متاثر خواهند شد و افزود: وقتی شرکتی در بورس پذیرش می‌شود، مشمول معافیت از مالیات نیز می‌شود. مالیات عملکرد این شرکت‌ها از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد می‌رسد و ۱۰ الی ۲۰ درصد از مالیات معاف خواهند بود که خود نیز تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

رئیس هیئت مدیره سبدگردان هدف در خصوص تاثیر مالیات بر بازار سرمایه اظهار داشت: بخشی از سود شرکت‌ها مشمول حذف این معافیت می‌شود و در کل سود آن‌ها از این محل کاهش می‌یابد و این ضربه در کنار ضربه‌های متعددی که در سال گذشته به بدنه بازار سرمایه وارد شد نیز وارد می شود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ شرایط بغرنج‌تری دارند و اگر واقعا مشمول مالیات مضاعف شوند، شرایط‌شان بغرنج‌تر خواهد شد.

مافیای سوداگر پشت تصویب مالیات‌‌های این‌چنینی

حقانی نسب عنوان کرد: من اعتقادم بر این است کسانی که این بند الحاقی را در مجلس اضافه کردند، اصلا به تبعات این تصمیم فکر نکردند. همچنین ایشان یا دانش مربوط به این حوزه را ندارند و یا تحت تاثیر مافیای سوداگری و احتکار املاک، ارز و طلا، خودرو، واردات و … هستند که سعی کردند تا می‌توانند از محل تولید، مالیات اخذ کنند و کسری‌های دولت را از این محل تامین کنند تا دولت برای اخذ مالیات از حوزه سوداگری ورود نکند.

وی در انتها بیان کرد: درخواست من از مسئولان این است که هر چه سریع‌تر فکری کنند و این معافیت ها را برگردانند و مواد ۱۳۹, ۱۴۲ و ۱۴۳ مکرر بر ماده ۱۰۵ قانون مالیات ها را به علاوه دانش‌بنیان‌ها و معافیت‌های دارای سقف زمانی را استثنا کنند تا بورسی که سهام‌داران شرکت‌های آن مردم و بازنشسته ها هستند از این محل صدمه نبیند.

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت + بیست =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان