صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
کد خبر : 96249

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس عنوان کرد؛

کنترل ریسک‌های بازار سرمایه با گزارش‌های 6 ماهه

کنترل ریسک‌های بازار سرمایه با گزارش‌های 6 ماهه
مجتبی دیبا کارشناس بازار سرمایه گفت: کنترل ریسک‌های بازار سرمایه با گزارش‌های 6 ماهه تا حد زیادی موفق بوده است.

مجتبی دیبا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس درباره وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به گزارشات شش ماهه که در بازار منتشر می‌شود، گزارشات بعضا خوب شرکت‌ها توانسته زهر اثرات جنگ بر بازار سرمایه را کم کند و دید بازار را به سمت صنایعی که گزارشات خوبی داشتند، ببرند.

وی ادامه داد: این گزارشات بعضا واکنش‌هایی را هم در بازار ایجاد کرده که اثر آن را در شاوان و خکار شاهد بودیم که به صف‌های خرید هم انجامید که این مسئله نشانه خوبی است که بازار توانسته کمی خودش را با شرایط حال حاضر هماهنگ کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار از فاز ترس به یک فاز جدید به نام بی‌تصمیمی ورود کرده است. البته این بی‌تصمیمی به معنای انفعال نیست بلکه بازار در حال رصد و گلچین‌ کردن صنایع و انتخاب با دید بهتر است.

وی ادامه داد: ما در پالایشی‌ها شرایط خوبی را شاهد بودیم و به غیر از رشد مبلغ فروش، بالا رفتن حاشیه سود ناخالص را هم شاهد بودیم که عملا به دلیل بالا رفتن کرک اسپردها بود و این عامل به بازار کمک کرد. در باقی صنایع هم با یک غربال‌گری می‌توان سهم‌های خوبی را گلچین کرد.


بیشتر بخوانید: عرضه های بورس کالا امروز 30 مهر 1402


دیبا در خصوص ارزش معاملات بازار تصریح کرد: اگرچه ارزش معاملات جذاب نبوده و در حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان در حال حرکت است اما نکته مهم این است که خروج سرمایه در چند روز اخیر فضای ترسناکی نداشته است. سرانه خرید و فروش حقیقی هم نشان می‌دهد میل به خرید اندکی سنگین‌تر است.

وی ادامه داد: در مجموع گزارشات خوب ریسک‌های جنگ را در حال حاضر کنترل کرده است. البته اگر شرایط جنگ در غزه تغییر کند شاید شرایط متفاوت‌تر شود. در حال حاضر بازار چشم انتظار بازار طلاست که اگر طلا به رالی صعودی خود ادامه دهد شاید نتوانیم شرایط خوبی را برای بازار سرمایه تصور کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اگر امید به کم شدن اثرات جنگ در خاورمیانه داشته باشیم و واکنش‌های خوب بازار را داشته باشیم می‌توان به نشانه‌های خوب بازار امیدوار بود، گفت: البته منظور از نشانه‌های خوب سودسازی‌های شگفت‌انگیز نیست چون شرایط کلی در داخل کشور و فضای فکری سیاست‌مردان به سمتی است که سیاست‌های اتقباضی را دنبال کنند که بر شرایط فعلی اثرگذار است. دلار هم اگرچه رو به پایین است که البته با میزان نقدینگی بازار کف دلار ۵۰ هزار تومان است و نشان از همان سیاست‌های انقباضی دارد که بالاخره در جایی این فنر درخواهد رفت.

مصاحبه از ابوالفضل برجی مرندی

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان