صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲
کد خبر : 123299

مهدی ساسانی به شهر بورس پاسخ می‌دهد؛

تاثیر نرخ تسعیر ارز بر گروه بانکی/ کدام بانک بیشترین سود را می‌برد؟

تاثیر نرخ تسعیر ارز بر گروه بانکی/ کدام بانک بیشترین سود را می‌برد؟
نرخ جدید تسعیر ارز افزایش قابل توجهی را تجربه کرده و از حدود 25 هزار تومان به حدود 40 هزار تومان رسیده. تاثیر این افزایش نرخ بر بازار سرمایه چیست و کدام بانک بیشترین تاثیر را از این اتفاق می‌گیرد؟ مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه به این سوالات پاسخ می‌دهد.

به گزارش شهر بورس، بانک مرکزی نرخ تسعير اقلام پولي دارايي ها و بدهي هاي ارزي شبکه بانکي کشور برای گزارشگری مالی پایان سال 1402 را بر اساس نرخ خرید حواله ETS مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تاریخ 28 اسفند ماه 1402 تعیین کرد.

این موضوع یکی از خواسته‌های فعالان بازار سرمایه از بانک مرکزی بود که عصر امروز (شنبه) بالاخره محقق شد و می‌تواند تاثیرات مثبتی را بر گروه بانکی داشته باشد.

مهدی ساسانی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره اعلام نرخ تسعیر ارز از سوی بانک مرکزی، اظهار داشت: بانک‌ها بر اساس مراوداتی که انجام می‌دهند، همیشه مقداری دارایی ارزی دارند که در پایان سال، بانک مرکزی نرخی را به عنوان «نرخ تسعیر ارز» برای تبدیل آن به ریال مشخص می‌کند. بانک‌ها در طول سال معاملات ارزی انجام می‌دهند و در پایان سال، دارایی‌های ارزی خود را به ریال تبدیل می‌کنند. نرخ تسعیر ارز، نرخی است که برای این تبدیل استفاده می‌شود. اگر نرخ تسعیر ارز در پایان سال بیشتر از نرخ آن در طول سال باشد، بانک‌ها سود حاصل از تسعیر ارز شناسایی می‌کنند.

وی افزود: این عدد سال گذشته حدود 25 هزار تومان بود که امسال به 40 هزار و 190 تومان رسیده است. با این نرخ، بانک‌ها تفاوت بین مصارف و درآمدهای ارزی و دارایی را حساب می‌کنند. با توجه به اینکه نرخ تسعیر ارز 40 هزار و 190 هزار تومان اعلام شده، بانک‌ها نیز بر مبنای این قیمت محاسبه می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از این بابت، مابه التفاوت را به عنوان سود حاصل از تسعیر ارز شناسایی می‌کنند. البته سود حاصل از تسعیر ارز قابل تقسیم بین سهامداران نیست. این سود به عنوان EPS (سود هر سهم) در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند برای افزایش سرمایه بانک در آینده استفاده شود.

ساسانی ادامه داد: انتظار می‌رود که این موضوع به عنوان یک محرک مثبت برای گروه بانکی عمل کند. در روزهای آینده، بانک‌ها به طور شفاف میزان سود حاصل از تسعیر ارز را در سامانه کدال منتشر خواهند کرد. این موضوع می‌تواند محرک برای سهام بانک‌ها شود.

وی در پاسخ به این سوال که «کدام بانک می‌تواند بیشترین تاثیر را از افزایش نرخ تسعیر بگیرد؟»، گفت: بانک‌هایی که بیشترین منابع ارزی را دارند، مانند بانک ملت، می‌توانند بیشترین سود را از افزایش نرخ تسعیر ارز ببرند. البته برخی بانک‌ها نیز تراز ارزی منفی دارند و این موضوع تاثیر خاصی بر آنها نخواهد داشت.

بازگشت اعتماد به بازار سرمایه

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 + هشت =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان