شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳
کد خبر : 76594

تاثیر توافق ایران و عربستان بر بازار سرمایه چیست؟

تاثیر توافق ایران و عربستان بر بازار سرمایه چیست؟
جواد فلاحیان کارشناس بازار سرمایه به تشریح تاثیر توافق ایران و عربستان بر بازار سرمایه پرداخت و جنبه‌های مختلف این توافق را بررسی کرد.

به گزارش شهر بورس، یک کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با شهر بورس پاسخ داد؛ جوادفلاحیان در گفت‌وگو با شهر بورس درباره تاثیر توافق ایران و عربستان بر بازار سرمایه اظهار داشت: اتفاقی که امروز رخ داد هم از جنبه سیاسی و هم از جنبه اقتصادی اهمیت زیادی دارد؛ بعد از هفت سال ارتباط خصومت آمیز بین ایران و عربستان امروز شاهد این بودیم که این دو کشور به این نتیجه رسیدند که روابط دوستانه برای هردو مفید است.

وی ادامه داد: اگر بدون تعصب صحبت کنیم این ارتباط از جنبه‌هایی برای ایران اهمیت بیشتری دارد، در شرایطی که ایران در تحریم‌های سنگینی به سر می‌برد و رشد نقدینگی و کسری بودجه وجود دارد هرچه ایران بتواند ارتباطات خود با همسایگان و در آینده نزدیک با برجام با کشورهای قدرتمند برقرار کند، شاهد وضعیت بهتری در جامعه خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثرات سیاسی این توافق عنوان کرد: احتمالا در ماه‌ها و روزهای آتی دو کشور بر سر مسئله یمن و موضوعات دیگر در خاورمیانه گفت‌وگو کنند و آرامشی در منطقه حاکم شود.

وی در خصوص اثر اقتصادی این توافق در ایران ابراز داشت: از آنجایی که کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات به تبعیت از عربستان مراودات مالی-تجاری خود با ایران را به صفر رسانده بودند، با این توافق به دنبال از سرگیری مراودات خواهند بود.


بیشتربخوانید: توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه


فلاحیان ادامه داد: در بحث درهم ورود پول به کشور راحت‌تر خواهد بود هرچند برخی از تحریم‌های آمریکا پابرجاست اما همیشه راه‌های دور زدن تحریم از جانب دو کشور وجود داد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر توافق ایران و عربستان بر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: هرچه مراودات تجاری بیشتری داشته باشیم بازار سرمایه و شرکت‌ها از آن سود می‌برند، واکنش توافق به قدری مهم بود که در همان دقایق ابتدایی شاهد ریزش دلار بودیم.

وی افزود: اگر توافق با کشورهای همسایه و برجام احتمالی رخ دهد بازار سرمایه بیشترین سود را خواهد داشت چون سازوکار شرکت‌ها در شرایط غیرتحریمی بهتر و همراه سودآوری بیشتر خواهد بود.

فلاحیان یادآور شد: این تفکر که با بالارفتن دلار حتما بازار سرمایه هم رشد خواهد کرد، یک تفکر اشتباه است. نه اینکه این اتفاق رخ ندهد بلکه آن رشد ناشی از انتظارات تورمی است و فعالان این بازار از شرایط غیرتحریمی و سودآوری شرکت‌ها می‌توانند سود بهتری داشته باشند.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − 13 =

سیدابوالفضل سیادت جمعه , 11 فروردین 1402 - 6:25

سلام چه نمادهای بورسی از توافق با عربستان بیشترین بهره را می برند در صورت لزوم از دوستان خواهش میکنم نام ببرین ممنون

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان