شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۹:۲۲
کد خبر : 68939

تاثیر تحریم های احتمالی بر بازار ارز بررسی شد

تاثیر تحریم های احتمالی بر بازار ارز بررسی شد
تاثیر تحریم های احتمالی بر بازار ارز; رای گیری پارلمان اروپا برای تحریم‌های جدید علیه سپاه امروز است. این اقدام بربازار سرمایه تاثیر می گذارد؟

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت نیوز، نمایندگان پارلمان اروپا با اکثریت قاطع به قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریسی رای دادند. آنها از دولت‌های ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا خواستند که این تقاضای آنها را عملی کند. گفته می‌شود این تصمیم، در واکنش به نقض حقوق بشر در ایران و ارسال اسلحه از این کشور به روسیه برای جنگ در اوکراین گرفته شده است. وزیران خارجه آمریکا و بریتانیا هم در واشنگتن این موضوع را بررسی کردند. در ادامه، بررسی تاثیر تحریم های احتمالی بر بازار ارز را مشاهده کنید.

از سوی دیگر عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی این اقدام پارلمان اروپا را مخرب توصیف کرد و عنوان کرده که مجلس به این اقدام غیر دیپلماتیک واکنش جدی نشان خواهد داد.

قرارگیری سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی اکنون ۵۹۸ رای مثبت دارد. این نهاد قانونگذاری در اتحادیه اروپا ۷۰۵ کرسی دارد.

نبض برجام به شماره افتاد

برخی رسانه‌ها این اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا را دنباله‌روی از سیاست‌های ترامپ می‌دانند که برای اولین بار نهاد نظامی رسمی یک کشور را در فهرست موسوم به تروریستی قرار داده است. به نظر می‌رسد موضوعی که امروز در پارلمان اتحادیه اروپا به رای گذاشته می‌شود،‌ موضوعی است که پیش از این نیز فعالیت‌های اقتصادی سپاه، بانک مرکزی و وزارت نفت را تحت تاثیر قرار داده است و آنچه اهمیت این اقدام را برای ایران پررنگ‌ می‌کند موضوع اعلام مرگ برجام است.

از منظر بازار سرمایه در بیش از یک سال گذشته، موضوع برجام به مثابه سوپاپ اطمینانی برای بازارهای مالی کار می‌کرد. هر گاه دولت‌ها در فرازهای بازار دلار نفسشان به شماره می‌افتاد دست به دامن اخبار برجامی، برای ایجاد جو روانی و عقب نشینی قیمت دلار در بازار می‌شدند.

به نظر می‌رسد پس از برو بیاهای فراوان، باید برجام را از دست رفته بدانیم و اکنون نهاد پولی کشور باید به دنبال راه دیگری باشد که در مواقع مقتضی، بتواند ترمز دلار را با آن بکشد.

در گفت‌وگویی با عبداله مشکانی کارشناس بازارهای مالی، تاثیر تحریم‌های احتمالی جدید اتحادیه اروپا بر بازار سرمایه به ویژه ارز را بررسی کرد:

شریان حیاتی ارز، باز است

این کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه تحریم‌های جدید اثر عملی بر بازارهای سرمایه کشور ندارد توضیح داد: از قبل سپاه، بانک مرکزی و وزارت نفت تحریم بودند و با این اتفاق صرفا تگ تحریمی سپاه تغییر می‌کند.

او با اشاره به اینکه فعلا نهادهای مذکور، تحریم ثانویه هستند، خاطر نشان کرد: در صورت تصویب تحریم‌های جدید توسط پارلمان اروپا، تگ تحریمی، به SDGT (به معنای تحمل تبعات حقوقی مترتب بر گروه های تروریستی و حامیان آنهاست) تغییر خواهد کرد و در لیست تحریم‌های تروریستی قرار می‌گیرند.

تاثیر تحریم های احتمالی بر بازار ارز

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه، به نظر می‌رسد تحریم‌های جدید تبعات عملی ندارد، گفت: همین الان  هم ترنس اکشن‌های مالی سپاه،‌ بانک مرکزی و وزات نفت متوقف است. بنابراین فقط ممکن است حساست برخی بانک‌های کشورهای همسایه نظیر عراق و امارات که با ایران کار می‌کنند بیشتر شود، مانند شرکت‌هایی که با مجموعه پیمانکاری و زیر مجموعه نهادهای نظامی کار می‌کنند ممکن است از این به بعد حساسیت‌هایی داشته باشند.

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × دو =

پراپ تریدینگ

کمان