شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
کد خبر : 13411

تاثیر بورس بر اقتصاد کشور ها چیست؟

تاثیر بورس بر اقتصاد کشور ها چگونه صورت می‌گیرد؟ سرمایه گذاری بلندمدت باعث توسعه اقتصاد یک کشور می‌شود زیرا کشور ها با سرمایه کوتاه‌مدت قادر نخواهند بود که نیازهای مالی جامعه را تامین کنند. داشتن یک بازار اقتصادی محکم و دارای عملکرد مطلوب، به یک زیرساخت بلندمدت برای فراهم کردن منابع مالی مورد نیاز احتیاج

تاثیر بورس بر اقتصاد کشور ها چگونه صورت می‌گیرد؟

تاثیر بورس بر اقتصاد کشور ها

سرمایه گذاری بلندمدت باعث توسعه اقتصاد یک کشور می‌شود زیرا کشور ها با سرمایه کوتاه‌مدت قادر نخواهند بود که نیازهای مالی جامعه را تامین کنند. داشتن یک بازار اقتصادی محکم و دارای عملکرد مطلوب، به یک زیرساخت بلندمدت برای فراهم کردن منابع مالی مورد نیاز احتیاج دارد. مهم‌ترین تفاوت سرمایه گذاری در بورس نسبت به سرمایه گذاری در بازار سنتی، داشتن حمایت قانون، شفافیت و رسمیت داشتن بازار بورس است. معمولا رشد بازار بورس، نشانه رشد اقتصادی است و در بلندمدت، رابطه و تاثیر دوسویه‌ی مثبتی را بر شاخص بورس و اقتصاد کشور ها ایجاد می‌کند.

در ادامه سعی داریم تاثیر بورس بر اقتصاد کشور ها را بررسی کنیم.

تامین سرمایه کشور

با کمک بازارهای مالی می‌توان روند جمع‌آوری سرمایه را تسریع کرد. نقش بورس و بازارهای مالی در جمع‌آوری منابع مالی و نیز تاثیر در مدیریت آن برای مصرف‌ و نیاز به سرمایه گذاری در بخش‌های تولید قابل توجه است. هدف اصلی بورس، گردآوری بازارهای سرمایه و حرکت آن‌ها به سوی کسب و کارهای اقتصادی است. بازار بورس به مشاغل و افرادی که برای شرکت‌های خود به سرمایه نیاز دارند، کمک کرده و سرمایه آن‌ها را تامین می‌کند.

تصور کنید یک شرکت بعد از تحقیقات لازم، نتیجه گرفته است که با افزایش خط تولید خود، قادر خواهد بود یک محصول جدید به بازار عرضه کند. مطمئنا در صورتی که یک شرکت خط تولید جدید راه بیاندازد، سوددهی شرکت، فروش شرکت و میزان تولید آن افزایش خواهد یافت. در نتیجه باعث ایجاد اشتغال بیشتر و به تبع آن، رونق اقتصادی و تاثیر مطلوب بر اقتصاد کشور می‌شود اما تمام این‌ها با سرمایه لازم ممکن می‌شود. یک راه حل رایج، دریافت وام و تسهیلات بانکی است. این روش اما هم زمان زیادی نیاز دارد و هم هزینه بالایی برای شرکت دارد.

 اما یک روش مقرون به صرفه وجود دارد که تامین سرمایه شرکت با استفاده از بورس اوراق بهادار است. در این راه حل، شرکت پس از پذیرش در بورس، طرح توجیهی خود را ارائه می‌دهد. چنان چه طرح شرکت با توجه به شرایط و قوانین بورس قابل قبول باشد، می‌تواند با عرضه و فروش سهام اولیه در بورس و ارائه آن به سرمایه گذاران، منابع مالی مورد نیاز خود را فراهم کند.

حفظ ارزش پول

ارزش سرمایه با تورم جامعه به تدریج کاهش می‌یابد. این مساله ایجاب می‌کند که با سرمایه گذاری درست و مناسب از رکود آن جلوگیری شود. در نتیجه بورس با فعال کردن پس‌اندازهای بی‌رونق و به کار بردن آن در خط تولید جدید و فراهم کردن تسهیلات برای شرکت مردم در تامین مالی لازم، نرخ تورم را کنترل می‌کند و باعث افزایش ارزش سرمایه می‌شود و رونق اقتصادی به همراه می‌آورد. خرید سهام شرکت‌های مختلف در بورس، سرمایه شخص را از بی‌ارزش شدن بر اثر تورم حفظ می‌کند.

قدرت نقدشوندگی بالای سهام

اصلی‌ترین ویژگی بازار سرمایه که آن را از بازارهای دیگر از جمله بازار مسکن متمایز می‌کند، این است که سهام در بازار بورس به راحتی نقد می‌شود و سهامدار هر زمان که بخواهد می‌تواند سهام خود را به فروش برساند؛ امری که اطمینان خاطر سهامداران را به همراه دارد. در این بازار افرادی بیشترین سود را در این بازار می‌برند که نوسان گیری می‌کنند و سود خود را از فروش سهام در بزنگاه‌ها به دست می‌آورند.

شفاف سازی و امنیت بازار بورس

از دیگر شاخص‌های بازار بورس، شفافیت بازار و امنیت آن است. وجود قوانین و مقررات مختلف و نظارت دقیق و جدی بر اجرای آن‌ها باعث حمایت از پول سرمایه گذاران می‌شود؛ به طوری که بر اساس این قوانین، شرکت‌ها وظیفه دارند اطلاعات دقیق و کامل وضعیت مالی و اهداف و برنامه‌های خود را به بورس اعلام کنند.

این شرایط موجب می‌شود که سرمایه گذار به آسانی از اطلاعات کافی شرکت مورد نظر آگاه شود و با خیال آسوده‌تری نسبت به خرید سهام اقدام کند. علاوه بر این، با توجه به اینکه بازار بورس، بهتر و محکم‌تر بر شرکت‌ها نظارت دارد و آن‌ها را کنترل می‌کند، این امر منافع مشترکی میان مالکان و خریداران سهام ایجاد می‌کند. منافع مشترک میان دو طرف موجب می‌‌گردد که اشخاص پس‌اندازهای خود را سرمایه گذاری کنند و ورود سرمایه‌های کوچک به بورس باعث رونق و شکوفایی تاثیر مثبت بر اقتصاد کشور ها شود.

کسب درآمد از طریق بازار بورس

مشخصا سودآوری و به دست آوردن سود، اصلی‌ترین هدف هر فرد از سرمایه گذاری است. فعالیت در بازار سرمایه چنان چه اصولی و با آگاهی صحیح صورت بگیرد، می‌تواند از طریق دریافت سود نقدی یا DPS و افزایش قیمت سهام به درآمد برسد. افراد فعال در بازار با روش‌های مختلف تحلیل تکنیکال، روانشناسی بازار و تحلیل بنیادی و نیز بررسی اطلاعات شرکت، سهام آن را خریداری می‌کنند. همین امر خود باعث ایجاد رقابت میان شرکت‌ها می‌شود تا تلاش کنند موفق‌تر عمل کرده و سوددهی بیشتری داشته باشند. در نتیجه این رقابت شاهد تاثیر مثبت بورس بر اقتصاد کشور ها خواهیم بود.

سنجش سلامت

یکی از معیارهای سلامت اقتصاد جوامع، بازار بورس آن کشور است. اگر منابع مالی وجود نداشته باشد، فعالیت‌های اقتصادی به درستی توسط شرکت‌ها صورت نمی‌گیرد و این موضوع به دنبال خود باعث آسیب اقتصادی و کاهش رونق آن کشور می‌شود. تغییرات بورس داخلی و کاهش یا افزایش سهام در آن، بر رشد یا کسادی اقتصاد کشور ها تاثیر می‌گذارند. بورس و جامعه تاثیری متقابل بر یکدیگر دارند، همانطور که تحلیلگران نیز قادر هستند بر بازار سرمایه تاثیر بگذارند.

کنترل ریسک بازار سرمایه

بازار بورس ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد و اگر منابع مالی سرمایه گذاری در برنامه‌های بلندمدت به کار نرود، باعث کم‌رونقی و کسادی و ایجاد تاثیر منفی بر اقتصاد کشور ها خواهند شد. در این بازار گردآوری حداقل پس‌اندازها و ورود آن‌ها به بازار، شرایط را برای سرمایه گذاری بلندمدت فراهم می‌کند. افراد مختلف قادر هستند با حداقل مبلغ، سهام شرکت‌های گوناگون را خریداری کنند و به نوبه خود موجب رونق کسب و کارها، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شوند.

نقش و تاثیر بازار بورس بر رشد اقتصاد کشور ها یکی از ارکان اصلی توسعه مالی یک کشور است. بر همین اساس، بورس با جذب پس‌اندازها، بالا بردن کارایی و به‌کارگیری آن در تمامی حوزه‌های اقتصادی، سهم قابل توجهی در رونق اقتصادی کشور ها دارد. ضمن اینکه افزایش تولید، افزایش اشتغال را در پی خواهد داشت. دسترسی راحت‌تر به نهاد‌های مالی و ابزارهای آن‌ها باعث کاهش هزینه‌های مبادلات اطلاعات می‌شود و این امر سرمایه گذاری را افزایش داده و رشد اشتغال و رفاه در جامعه را در پی دارد.

بنابراین جذب سرمایه‌های خرد و بالا بردن کارآیی آن‌ها، امکان سرمایه گذاری های بلندمدت و رونق اقتصادی را می‌توان نمونه‌هایی از تاثیر بورس بر اقتصاد کشور ها دانست. به طور خلاصه گردآوری سرمایه‌ها و پس‌اندازهای کوچک در بازار و به‌کارگیری آن‌ها در پروژه های بلندمدت، موجب توسعه اقتصادی و ارتقاء سطح رفاه در هر کشور می‌شود. این خود باعث رقابت بین کشور ها شده و با پیشرفت اقتصادی از این طریق، سطح رفاه اقشار مختلف بهبود می‌یابد.

منبع: اخبار بورس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان