صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر : 49116

بیشترین گرانی در دی ماه متعلق به چه کالاهایی بود؟

بیشترین گرانی در دی ماه متعلق به چه کالاهایی بود؟
علی‌رغم تلاش‌ها برای کنترل قیمت‌ها در بازار، آمار رسمی خبر از افزایش 17 تا 81.8 درصدی انواع برنج، شکر و گوشت در دی ماه می‌دهد.

به گزارش شهر بورس، با انتشار آمار رسمی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص قیمت کالاهای مصرفی خانواده‌ها که اخیراً صورت گرفته است، این سؤال مطرح می‌شود که بیشترین گرانی در دی ماه متعلق به چه کالاهایی بود؟

در این خصوص باید توجه داشت که انواع برنج، شکر و گوشت بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند تا جایی که قیمت برخی از این اقلام نسبت به سال گذشته با 17 تا 81.8 درصد افزایش همراه بوده است.

شکر بیشترین افزایش قیمت را داشته است

در همین خصوص می‌توان گفت که بر اساس آمار منتشرشده، در بین انواع برنج، گوشت و شکر، بیشترین افزایش قیمت در دی ماه مربوط به شکر است.

قیمت شکر در مقایسه با دی ماه سال 1399 افزایشی ۸۱.۸ درصدی را تجربه کرده است. به صورتی که قیمت هر کیلوگرم شکر سفید از حدود ۸۶۰۰ تومان در شهریورماه سال قبل به ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان در ماه مشابه امسال رسیده است.

مشاهدات نیز نشان می‌دهد قیمت شکر در بسته‌های ۹۰۰ گرمی در مغازه‌ها به ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان هم رسیده است. در این رابطه معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اوایل امسال علت افزایش قیمت شکر را رو به اتمام بودن ذخایر شکر وارد شده با ارز دولتی عنوان کرد و گفت که با توجه به اینکه شکر در حال حاضر با ارز نیمایی وارد می‌شود، دیگر مشمول نرخ‌گذاری تثبیتی نیست.


بیشتر بخوانید: قیمت نفت رکورد زد


برنج طارم اعلا و هاشمی در صدر جدول افزایش قیمت‌ها

در یک ساله منتهی به دی ماه، برنج ایرانی در رتبه دوم افزایش قیمت بین کالاهای اساسی قرار دارد، به طوری که قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا و هاشمی درجه یک در دی امسال با ۷۹.۸ و ۷۵.۵ درصد افزایش، از حدود ۳۳ هزار تومان در دی ماه سال قبل، به ۵۷ تا ۶۰ هزار تومان رسیده است.

در ماه‌های اخیر جدال بر سر کاهش دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج بین دستگاه‌های مختلف و واردکنندگان در جریان بود و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به خشک‌سالی ۵۰ سال گذشته و آسیب جدی آن به کشت‌های مختلف کشاورزی از جمله برنج، از کاهش حدود ۱۸ تا ۱۹ درصدی تولید برنج داخلی خبر داده و همین موضوع را عامل افزایش قیمت برنج داخلی عنوان کرده بود. در نهایت دوره ممنوعیت فصلی که هر سال از ابتدای مردادماه آغاز و تا آذرماه ادامه دارد، امسال ممنوعیت زودتر از سال‌های قبل، یعنی از اول آذر برداشته شد.

افزایش 17 درصدی قیمت برنج پاکستانی در یک سال

قیمت برنج پاکستانی نیز در همین ماه ۱۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته و از حدود ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان به حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در دی ماه امسال رسیده است. اما قیمت برنج تایلندی با ۱۰.۳ درصد کاهش در این یک سال از حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ به ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

افزایش حدود ۴۵ درصدی قیمت مرغ

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در دی ماه با افزایش ۴۵.۶ درصدی به نزدیک ۳۰ هزار تومان رسیده است. قیمت این محصول در ماه مشابه سال قبل حدود ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

نرخ مصوب مرغ برای مصرف‌کننده در فروردین امسال ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد، اما در اوایل آذر با افزایش مجدد به ۳۱ هزار تومان تغییر کرد.


بیشتر بخوانید: افت قیمت دلار در بازار آزاد


گوشت قرمز چقدر گران شد؟

در این میان قیمت هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی با ۴۲.۱ و ۲۱.۵ درصد افزایش در دی امسال به حدود ۱۳۸ و ۱۳۴ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب حدود ۹۷ و ۱۱۰ هزار تومان بوده است.

بر این اساس، کمترین کاهش قیمت در دی ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل مربوط به برنج پاکستانی بوده است.

بیشترین گرانی در دی ماه متعلق به چه کالاهایی بود؟ - گوشت دوباره گران می شود؟

تداوم روند افزایشی قیمت‌ها در یک ماه اخیر

در پاسخ به این سوال که ” بیشترین گرانی در دی ماه متعلق به چه کالاهایی بود؟ ” باید گفت، بررسی قیمت این اقلام اساسی طی یک ماه نیز نشان می‌دهد قیمت همه اقلام یاد شده، به جز برنج تایلندی و گوشت مرغ تازه با کاهش ۱.۳ و ۲.۸ درصدی، در دی ماه امسال نسبت به ماه قبلش بین ۱.۶ درصد (برنج پاکستانی) تا ۱۳.۵ درصد (برنج طارم) افزایش یافته است.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − 10 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان