شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
کد خبر : 81038

بیت کوین یا اتریوم؟ کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

بیت کوین یا اتریوم؟ کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟
کدام یک از ارزهای دیجیتال بیت کوین و اتریوم برای سرمایه گذاری مناسب می باشد.

به گزارش شهر بورس، بیت کوین و اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال از پرطرفدارترین ها می باشد که در این مقاله به ارزش سرمایه گذاری در هر کدام از این ها پرداخته می شود.

هرچقدر که زمان می‌گذرد و قدمت ارزهای دیجیتال طولانی‌تر می‌شود، اعتبار و ارزش ارزهای برتر بازار نیز بیشتر مشخص می‌شود و راحت‌تر می‌توان ارزهای دیجیتال ارزشمند و معتبر را پیدا کرد. شاید اگر ۳ یا ۴ سال پیش از کسی پرسیده می‌شد که کدام ارز دیجیتال بهتر است، یک لیست از ۱۰ ارز برتر بازار جواب این سوال بود؛ در حالی که این فهرست در این مدت بارها و بارها تغییر کرده است. یکی از مزیت‌های زمستان ارزهای دیجیتال نیز همین موضوع است. ارزهای دیجیتال با اعتبار کمتر همواره به سادگی از فهرست ۱۰ ارز برتر بازار حذف و ارزهای دیگری جایگزین آن‌ها می‌شود.

اما پس از این افت و خیزهای بزرگ، بیت کوین و اتریوم همچنان در رتبه‌های نخست این بازار ماندگار ماندند و خیلی از پروژه‌هایی که خود را رقبای بیت کوین و اتریوم می‌نامیدند، امروز به دست فراموشی سپرده شده‌اند. امروز می‌خواهیم تفاوت‌ها و مزایای این دو ارز دیجیتال برتر بازار جهان را با یکدیگر مقایسه کنیم تا هنگام سرمایه گذاری بتوانیم انتخاب صحیح‌تری داشته باشیم.

تفاوت اتریوم و بیت کوین چیست؟

همانطور که می‌دانید، بیت کوین نخستین ارز دیجیتالی بود که وایت پیپیر آن در سال ۲۰۰۹ توسط خالق ناشناس خود یعنی ساتوشی ناکاماتو منتشر و در می ۲۰۱۰ نخستین تراکنش واقعی آن برای خرید ۲ پیتزا به قیمت ۱۰ هزار بیت کوین انجام شد. معاملات بیت کوین برای انتقال و حفظ ارزش خلق شد تا در برابر تور‌‌م و افت ارزش دلار بعنوان یک سپر مالی برای مردم نقش آفرینی کند.

پنج سال بعد، اتریوم برای گسترش کاربردهای بلاک چین، تحت عنوان ارائه سرویس قراردادهای هوشمند پا به میدان گذاشت. یک شبکه بلاک چینی منبع باز و غیر متمرکز که مدعی بود برتری‌های بسیاری نسبت به بیت کوین ارائه کرده است. برای مثال، سرعت بیشتر تراکنش، امکان ارائه خدمات قراردادهای هوشمند و غیره. در نتیجه خرید و فروش اتریوم نیز رواج بسیاری پیدا کرد.

images 1683618012 6459f8dce3280

در ابتدا، هر دو شبکه بر اساس الگوریتم اجماع کار (PoW) فعالیت می‌کردند. اگرچه شبکه بیت کوین نیز در سال‌های اخیر مرتبا ارتقاء پیدا کرده، اما اتریوم در سال گذشته موفق به انجام بزرگ‌ترین تغییر در عملکرد خود شد. الگوریتم اثبات سهام (PoS) جای خود را به الگوریتم اثبات کار (PoW) داد و اکوسیستم اتریوم موفق شد تا ۹۹ درصد مصرف انرژی این شبکه را کاهش دهد.

کوین‌های قابل عرضه بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون واحد است، در حالی که کوین‌های قابل عرضه برای اتریوم دارای محدودیت نمی‌باشد. بسیاری از منتقدین اتریوم نسبت به این موضوع دیدگاه منفی دارند و می‌گویند ارزش ارزهای دیجیتال به محدود بودن امکان عرضه آن‌هاست. اما جالب اینجاست که از سال گذشته تا کنون، الگوریتم نسبت عرضه و سوزاندن توکن‌های اتریوم (Token Burn) به گونه‌ای عمل کرده است که تعداد کوین‌های عرضه شده اتریوم از ۱۱۸.۹۳ میلیون واحد در سال گذشته، به ۱۱۸.۶۹ میلیون واحد در سال جاری کاهش پیدا کرده است.

بررسی آینده بیت کوین و اتریوم

ارزهای دیجیتال از هنگام پیدایش تا کنون همواره در حال رشد بوده‌اند و هر سال افراد بیشتری از آنها استقبال کرده‌اند. رشد قیمتی، ارتقای فنی، بهینه‌سازی عملکرد و گسترش شبکه‌های بلاک‌چینی نشان از غیر قابل توقف بودن قطار صنعت کریپتو کارنسی است. بیت کوین و اتریوم نیز بعنوان دو شبکه پیشرو در این صنعت، برای جامعه ارزهای دیجیتال کاملا شناخته شده هستند.

با نگاهی به نمودار قیمتی این دو ارز، به سادگی و بدون دانش تحلیل‌ تکنیکا‌ل نیز می‌توان فهمید که در طی این سالها بیت کوین و اتریوم روند صعودی مستمری را دنبال کرده‌اند. اگرچه در برخی از مواقع حباب‌های قیمتی بسیار بزرگی ارزش واقعی این دو را محاصره کرده، اما پس از ترکیدن این حباب‌ها نیز، قیمت آن‌ها هرگز به سال‌های قبل باز نگشته است.

images 1683618012 6459f8dce7587

برای مثال، قیمت بیت کوین از یک دهم سنت (0.001$) در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰ هزار دلار در دسامبر ۲۰۱۷ افزایش پیدا کرد! اما پس از یک دوره اصلاحی، پایین‌ترین قیمت ثبت شده آن در دسامبر ۲۰۱۸ در محدوده ۳۱۰۰ دلار بود. پس از آن قیمت بیت کوین مجددا با ثبت یک رکورد قیمتی جدید، به ۶۹ هزار دلار در نوامبر ۲۰۲۱ رسید و همانطور که شاهد هستیم، در دوره اصلاحی جدید، قیمت بیت کوین هرگز از محدوده ۱۵ هزار دلار پایین‌تر نرفت.

با این دیدگاه، به سادگی می‌توان این اطمینان را پیدا کرد که اگر شرایط اقتصاد جهانی همچنان پایدار باشد، آینده بیت کوین و اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال معتبر رو به رشد خواهد ماند.

کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ارزهای دیجیتال با سرمایه‌گذاری در سایر بازارهای سرمایه تفاوت‌های زیادی دارد. اگر بخواهیم فاکتورهایی که برای سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم، باید حتما موارد مهمی از جمله محدودیت یا میزان عرضه، محبوبیت، برتری‌های فنی، سرعت شبکه، گستره خدمات بلاک چینی و غیره را مد نظر قرار دهیم.

از سویی، شناخته شده ترین و با قدمت ترین ارز دیجیتال جهان بیت کوین است و از سوی دیگر، سرعت شبکه اتریوم بیشتر و امکان پیاده سازی قراردادهای هوشمند روی این شبکه امکان‌پذیر است.

images 1683618012 6459f8dcebaa1

بیت کوین ۲۱ میلیون واحد کوین قابل عرضه دارد اما برای شبکه اتریوم محدودیتی برای عرضه تعریف نشده است. همچنین، کارمزدها در شبکه بیت کوین تا حدودی اختیاری است و تراکنش‌ها با اولویت بیشتر هزینه بیشتری را در بر خواهند داشت (بین ۲ تا ۵ دلار). این در حالی است مقیاس پذیری در شبکه اتریوم همچنان یکی از ضعف‌های این شبکه محسوب می‌شود و گس فی (Gas Fee) یا همان کارمزد تراکنش اتریوم که زمانی به بالای ۴۰۰ دلار برای هر تراکنش رسیده بود و در حال حاضر در محدوده ۴۰ تا ۵۰ دلار در نوسان است.

در شبکه بیت کوین در هر ثاینه حدود ۵ تراکنش قابلیت اجرا دارند و در شبکه اتریوم ۳۰ تراکنش در هر ثانیه ثبت می‌شود. اما نکته قابل تامل این است که پس از راه اندازی اتریوم ۲ (Ethereum 2.0) سرعت تراکنش‌ها در شبکه به ۱۰۰ هزار تراکنش در هر ثانیه ارتقا پیدا خواهد کرد.

باتوجه به مزایا و معایب کلی مذکور، این شما هستید که از میان موارد فنی و فاندامنتال مربوط به هر ارز، سبد سرمایه گذاری خود را تنظیم می‌کنید. بسیاری از سرمایه داران حرفه‌ای معتقد هستند که سبد سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال باید متنوع باشد و بر اساس امتیازات جمع آوری شده در چک لیست هر سرمایه‌گذار تنظیم شود. به این معنا که بر اساس درصد خوشبینی شما نسبت به آینده هر پروژه، درصد سرمایه گذاری سبد شما نیز تنظیم شود.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 − 7 =

پراپ تریدینگ

کمان