صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
کد خبر : 90019

آرش شهریاری در گفت‌وگو با شهر بورس عنوان کرد؛

بورس قتلگاه سرمایه های خرد!

بورس قتلگاه سرمایه های خرد!
روزهای ناامیدکننده بازار سرمایه ادامه دارد و سهامداران بیش از هر زمان دیگری کلافه‌اند؛ به طوری که بورس را قتلگاه سرمایه های خرد می‌دانند!

آرش شهریاری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس درباره وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: امروز شاخص کل با افت بیش از ۱۸ هزار واحد به ارتفاع یک میلیون و ۹۳۸ هزار واحد رسید و حدود ۸۸ درصد نمادها سرخ‌پوش بودند. ارزش معاملات هم حدود سه هزار و ۲۹۱میلیارد تومان بود که ارزش بسیار پایینی بود.

وی ادامه داد: شرایط روزهای اخیر بازار سرمایه کسل کننده، زجرآور و ناامیدکننده می‌باشد که گویای این موضوع روند ارزش معاملات است. در آبان ۱۴۰۱ شاهد افزایش ارزش معاملات از دو هزار میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان در اردیبهشت ماه بودیم که البته قابل پیشبینی بود که دلیل رشد بازار جهش قیمت ارز و عقب ماندگی بازار سرمایه از بازار رقیب بود که به آن ارزش معاملات رسیدیم.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در این روزهای بازار دچار واگرایی معنی‌دار در بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر شده‌ایم، گفت: ارزش دلاری بازار سرمایه حدود ۱۸۰ میلیارد دلار است که کف ارزش دلاری ما حدود ۱۶۰ میلیارد دلار در چند سال اخیر بوده است. وقتی تمام مولفه‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم نشان از افت معنادار بازار در این روزها دارد، شدت ریزش عجیب‌تر و سریعتر از سال ۱۳۹۹ بود.

وی ادامه داد: البته تمام بازارهای مالی در رکود نسبی قرار دارند که شاید دلیل عمده آن انتشار اوراق دولتی است که حدود ۱۸ هزار میلیارد را دولت به فروش رساند. کلیات روند بازار شرایط جالبی نیست و ارزش معاملاتی و دلاری در کف تاریخی خود قرار دارد.

شهریاری با اشاره به وضعیت بازارهای موازی ابراز داشت: در دیگر بازارها رکود و افت ۲۰ درصدی وجود دارد اما این نوع ریزش و واگرایی در بازار سرمایه نگران کننده است، نقش بازارساز و دولت در این مساله بسیار دخیل است. نرخ خوراک و تغییرات آن و عوارض صادراتی هم به این وضعیت بازار دامن زد.


بیشتر بخوانید: ماجرای عجیب شرکت فرابورسی با یک کلاهبردار


وی ادامه داد: جالب است با گشایشات ارزی و آزاد شدن دلار انتظار کاهش قیمت دلار به زیر ۴۶ دلار را داشتیم اما تغییر قابل چشمگیری رخ نداد. بزرگترین نقد به وضعیت فعلی بازار سرمایه ممانعت از اصلاح قیمتی سهام بزرگ متناسب با بقیه سهم‌ها توسط بازار ساز بود، چرا بازارساز اجازه اصلاح قیمت به سهم‌های بزرگ را نمی‌دهد؟ شاید اگر این اجازه داده می‌شد زودتر به کف اصلاحی این شاخص می‌رسیدیم اما دستکاری این روزهای بازار مشهود است.

کف کوتاه مدت بازار سرمایه کجاست؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بعید است کسی کف کوتاه مدت بازار را تشخیص دهد اما شاید یکی از مولفه‌های مهم کف ارزش دلاری بازار است که حدود ۱۶۰ میلیارد دلاری است که بازار همیشه در آن محدوده واکنش نشان داده است. محرک اصلی بازار هم دلار است و باید ببینیم چه زمانی تحرکاتی در بازار دلار خواهیم داشت.

شهریاری با بیان اینکه سهامداران و فعالان بازار نسبت به بی‌تفاوتی مسئولان بازار به وضعیت آن گلایه مند هستند، توضیح داد: به نظرم محدوده یک میلیون و ۷۵۰ تا یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحد قیمت‌ها جذاب شده و از ریزش جلوگیری می‌شود اما اینکه محرکی برای رشد بازار خواهد بود یا نه گذر زمان آن را به ما ثابت می‌کند.

بورس هفته سوم مهر 1401 چه می شود؟

گفت‌و‌گو از بهرام توپچی پور

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − 12 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان