صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
کد خبر : 120865

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

بورس در 1403 | پیش بینی و بررسی چشم انداز

بورس در 1403 | پیش بینی و بررسی چشم انداز
پیش بینی و بررسی چشم انداز سال 1403 بازار بورس ایران به یکی از مهم ترین موضوعات محافل اقتصادی در روزهای پایانی سال بدل شده است.

به گزارش شهر بورس، سال‌هاست پس از ریزش تاریخی بورس در سال 99، معامله گران بورس تهران، سال نو شمسی را به امید رونق بازار سرمایه آغاز می‌کنند. آغاز سال 1403 نیز برای معامله گران از این قضیه مستثنی نیست و پس از فراز و نشیب‌هایی که بورس در سال گذشته سپری کرد، امیدوارند با اصلاح سیاست های اقتصادی دولت و سازمان بورس، روزهای سبز بیشتری را در تابلوی بورس تهران شاهد باشند.

بورس در سالی که گذشت

سال 1402 با روزهای سبز بورس همراه بود، روزهایی که معامله گران و سهامداران، امید داشتند پس از گذشته دو سال از ریزش تاریخی در سال 99، بخشی از ضررهای خود را جبران کنند. اما این سبزی حتی تا پایان بهار هم دوام نیاورد. در حالی که شاخص کل بورس در ابتدای سال در کانال یک میلیون و 900 هزار واحدی قرار داشت در نهایت در آخرین روز معاملاتی سال در کانال دو میلیون و 100 هزار واحد آرام گرفت.

17 اردیبهشت 1402؛ شاخص بی‌اعتمادی بورس

روند صعودی بورس در اوایل سال 1402، امیدواری زیادی را در بین سهامداران ایجاد کرده بود و شاید باعث می‌شد بخشی از سهامداران و معامله‌گرانی که از بازار بورس فاصله گرفته بودند، دوباره نقدینگی خود را به بازار سرمایه برگرداند. دقیقاً در همان روزها که اکثر پیش‌بینی‌ها نویدبخش روزهای سبز در بورس تهران بود، روزهای 17 و 18 اردیبهشت ماه و سقوط بیش از 100 هزار واحدی شاخص بورس رقم خورد.

17 اردیبهشت را از آن رو، شاخص بی‌اعتمادی بورس در سالی که گذاشت نامیده‌ایم که 14 روز پس از آن، طی انتشار نامه‌ای از مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در تاریخ 17 اردیبهشت‌ماه، پرده برداشته شد. طی دو روز افراد مطلع از اخبار این مصوبه مسیر بازار را دگرگون کردند و بار دیگر نشان بزرگ بی‌اعتمادی بر پیشانی بورس تهران حک شد. علی‌رغم وعده‌های مسئولان اقتصادی دولت، هیچ اقدامی در جهت منافع سهامداران صورت نگرفت و از آن تاریخ، شاخص و روند کلی بورس نزولی و در بهترین حالت بدون نوسانات آن‌چنانی ادامه یافت.

بورس در سالی که گذشت: 1402

بورس در سالی که گذشت: 1402

عرضه اولیه‌های 1402

نمادهای عرضه اولیه نیز سالی کم فراز و نشیب سپری کردند، با این حال نماد کرومیت با بازدهی 355 درصدی، پیش‌تاز بازدهی نمادهای عرضه اولیه سال 1402 بود. در طول سال 20 نماد به صورت عرضه اولیه وارد بازارهای بورس و فرابورس شدند و از این بین 5 نماد با بازدهی منفی سال 1402 را به پایان رساندند.

 بورس در 1403

بیشتر پیش‌بینی ها از روند بورس در سال پیش‌رو مثبت بوده‌اند که این نشان از امید تحلیل‌گران به روند صعودی بورس در سال 1403 است. میانگین حجم معاملات در روزهای پایانی سال 4 تا 5 هزار میلیارد تومان بوده است و رشدی حدود یک همت نسبت به دو ماه گذشته داشته است. با این حال ریسک عدم اعتماد به بورس، افزایش نرخ بهره و سایر مولفه‌های اقتصادی نیز می تواند در پیش‌بینی بورس در سال پیش‌رو تاثیر گذار باشد.

نرخ بهره 35 درصدی

افزایش نرخ بهره بانکی به 35 درصد، یکی از مولفه‌هایی بود که تحلیلگران، آن را به عنوان یکی موانع ورود نقدینگی به بازار بورس، برمی‌شمارند. افزایش نرخ بهره بانکی به 35 درصد می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر بازار بورس داشته باشد.

این افزایش منجر به افزایش هزینه برای دریافت وام و اعتبارات بانکی برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران می‌شود، که این در دسترسی آن‌ها به منابع مالی و تأمین مالی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید تأثیر منفی می‌گذارد. در نتیجه، سرمایه‌گذاران ممکن است از سرمایه‌گذاری در بازار بورس دلسرد شوند و به جستجوی سرمایه‌گذاری‌های دیگر با بازدهی بالاتر بروند.

این موضوع می‌تواند به کاهش حجم معاملات و قیمت‌های سهام در بازار بورس منجر شود. همچنین، این افزایش می‌تواند به کاهش سودآوری شرکت‌ها و ارزش سهام آن‌ها منجر شود، زیرا هزینه‌های پرداختی برای پرداخت سود به سهامداران افزایش می‌یابد.

عقب‌ماندگی بورس از سایر بازارها

بازار بورس در ایران نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌ای مانند بازار طلا و بازار مسکن با میزانی از عقب‌ماندگی مواجه است. عوامل گوناگونی نقش مهمی در این عقب‌ماندگی دارند. اولاً، عدم پایداری سیاسی و اقتصادی در کشور، همراه با تحریم‌ها و تنش‌های بین‌المللی، بازار بورس را به نوسانات قوی و ناپایدار مبتلا کرده است که می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را به بازار کاهش دهد.

ثانیاً، نوسانات قیمت وضعیت نفت و نرخ ارز نیز اثرات مستقیمی بر بازار بورس دارد و باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری‌های مطمئن‌تر و پایدارتر در بازارهای دیگر بروند. همچنین، شرایط مالی و اقتصادی نامطلوب در کشور، شرکت‌ها را از جذب سرمایه و ارتقاء عملکرد خود در بازار بورس باز می‌دارد.

بنابراین کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه همواره طی 10 سال گذشته، بورس توانسته در مقاطع مختلف عقب‌ماندگی خود از بازارهای دیگر را جبران کند، امیدوارند سال 1403، سال جبران عقب‌ماندگی بازار بورس ایران باشد.

P/E بازار و نرخ ارز

تحلیل‌گران چنین اظهار می‌کنند که در موقعیتی که دلار امکان صعود به قیمت‌های 70 و 80 هزار تومان را دارد، P/E بازار با دلار 50 هزار تومانی که اکنون پایین‌تر از حدود 4 است باید به حدود 5 افزایش یابد، بنابراین بازار سهام به نظر ارزان تر و جذاب تر می‌آید. این ممکن است به این دلیل باشد که با افزایش نرخ ارز، صنایع صادراتی قیمت خود را در دلار می‌توانند افزایش دهند، که این می‌تواند به افزایش درآمدی و در نتیجه رشد شرکت‌ها در آینده منجر شود این به‌معنای رشد پول هوشمند است و می تواند در سهام ارزان و جذاب جذب شود و بازار عقب‌ماندگی خود را جبران کند.

در انتها می‌توان این‌گونه جمع‌بندی کرد که اگر روند افزایش حجم معاملات که طی روزهای پایانی سال 1402 شاهد آن بودیم با مدیریت نرخ بهره توسط دولت و همچنین افزایش نرخ ارز در بازار همراه باشد، می‌توانیم روندی آرام و متعادل با چاشنی صعودی برای بازار بورس در سال 1403 پیش بینی کنیم.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه + 17 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان