شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۳۰
کد خبر : 60194

بورس در یک سال گذشته ریزش شدیدی نداشت/ مشکلات خودروسازها به خاطر مدیران نفتی و رانتی است

بورس در یک سال گذشته ریزش شدیدی نداشت/ مشکلات خودروسازها به خاطر مدیران نفتی و رانتی است

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: افرادی که به صورت تخصصی وارد بازار بورس شوند صددرصد سود می‌کنند، چراکه آنها تحلیل خودشان را دارند و می‌دانند که چه زمانی بخرند و چه زمانی بفروشند.

امیر ملک زاده: محمد باقری بنابی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره نارضایتی سهامداران از وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: در اوایل مجلس یازدهم، بارها هشدار دادیم که بورس موضوعی تخصصی است. نمی‌شود که هر کس از جایش بلند شد، در بورس سرمایه گذاری کند. افرادی که به صورت تخصصی وارد بازار بورس شوند صددرصد سود می‌کنند، چراکه آنها تحلیل خودشان را دارند و می‌دانند که چه زمانی بخرند و چه زمانی بفروشند.

وی افزود: شما ببینید افرادی که طی 15، 20 سال اخیر در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند هم ضرر کرده‌اند؟ آنها ضرر نکرده‌اند، بلکه افرادی ضرر کرده‌اند که 20 روز به بورس آمدند تا کارهایی انجام بدهند. دولت نیز در این زمینه اشتباهاتی دارد که با آن کاری نداریم.

همیشه به دولت گفته‌ایم که در بورس دخالت نکند

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مردم وارد بورس شده و ضرر کرده‌اند؛ انگار فردی یک کالا را خریداری کرده و دچار ضرر شده است. این فرد که هیچ‌وقت نمی‌تواند به دولت بگوید من با خرید فلان کالا ضرر کرده‌ام، پس از من حمایت کنید.


بیشتر بخوانید: فروش بازارگردان ها 20، 30 درصد کاهش یافت


باقری بنابی با بیان اینکه «ما همیشه به دولت گفته‌ایم که در بورس دخالت نکند»، ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که دولت همچنان به قیمت گذاری دستوری در حوزه آهن و فولاد ادامه می‌دهد. اگر دولت از این کار دست بکشد، وضعیت بورس هم بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: کار ما، نظارت است که دولت با قیمت‌گذاری دستوری در بورس دخالت نکند. به طور مثال، در بحث حمایت یک میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی از بازار سرمایه من معتقدم که مشکل با 10 میلیارد دلار حل نمی‌شود. این سیاست هم اشتباه بود. ورود نقدینگی به بورس توسط دولت صددرصد اشتباه است، چراکه بازارهای مالی بر اساس عرضه و تقاضا هستند.

محمد باقری بنابی

بورس در یک سال گذشته ریزش شدیدی نداشت

این نماینده مجلس به تشریح وضعیت بورس طی ماه‌های اخیر پرداخت و تصریح کرد: مسائل اخیر در وضعیت بورس بی‌تاثیر نبوده و سرمایه‌گذار را می‌ترساند. بازار بورس در یک سال گذشته ریزش شدید نداشته است. نمی‌گویم در برخی سهم‌ها ضرر نبوده، من کاری با آن ندارم؛ آن‌طور که در اواخر 99 و اوایل 1400 اتفاق افتاد، دیگر شاهد شکستن شاخص‌ها نبودیم.

باقری بنابی در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی مجلس از آینده برجام، گفت: افراد حاضر در تیم مذاکره کننده فعلی، اعتقادی به برجام ندارند. وقتی یک فرد به مدت 6، 7 سال علیه برجام حرف می‌زند و بعد همان فرد را در رأس مذاکرات قرار می‌دهیم، طبیعتاً نتیجه‌ای نخواهیم گرفت.

وی یادآور شد: طرف مقابل هم می‌داند که آقای باقری کنی کیست که به هر نحوی از این توافق درمی‌رود و توپ را به زمین ایران می‌اندازد. برجام به جایی نمی‌رسد و تمام شده است و مسئولان کشور باید فکری اساسی کنند. در یک مقطع، برجام می‌توانست ما از گردنه عبور بدهد، اما الان نمی‌تواند؛ تدبیر اساسی بیاندیشند تا مشکلات را برطرف کنند. از هر فرصت باید در سر جای خودش استفاده کرد؛ در یک مقطع فرصت به وجود آمد اما بعداً این فرصت را از دست دادند. الان حتی اگر برجام امضا هم شود، نتیجه‌ای نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید: عملکرد صندوق توسعه سرمایه گذاری در بورس امروز 9 آبان


مشکلات خودروسازها به خاطر مدیران نفتی و رانتی است

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات دو خودروساز بزرگ کشور، عنوان کرد: دلیل مشکلات ایران خودرو و سایپا، حضور مدیران نفتی و رانتی است؛ این افراد به اشخاصی وابسته هستند. چرا سایر خودروسازها مشکل ندارند؟ ایران خودرو و سایپا چون دولتی بوده، پول نفت به آنها تزریق می‌شود و مدیرانی هم که در این کارخانه‌ها حضور می‌یابند ناکارآمد هستند این مشکلات به وجود می‌آید.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخش خصوصی واقعی در ایران خودرو و سایپا بر سر کار بیایند اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد. الان هم مشتریانی برای خرید و رساندن این دو خودروساز به سوددهی اعلام آمادگی کرده‌اند.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان