صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
کد خبر : 104697

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس مطرح کرد:

بورس در وضعیت خوبی است اما به صبر و علم نیاز دارد

بورس در وضعیت خوبی است اما به صبر و علم نیاز دارد
سعید زیباسرشت کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه بازار خوبی است که به صبر، علم و آگاهی نیاز دارد و باید بدانیم هرسال بازار نسبت به سال قبل رفتارش متفاوت است.

سعید زیباسرشت کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس درباره وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: از دو ماه گذشته سهام شرکت‌ها به محدوده‌ سرنوشت سازی رسیده است، محدوده‌های محکم حمایتی، باعث شد که خریداران پا پیش بگذارند و خرید کنند، ارزش معاملات بالا رود و طبیعتا فروشندگان در این قیمت‌ها فروشنده نیستند.

وی ادامه داد: طبق رفتارهای ماه‌های گذشته مانند انتهای مرداد و ابتدای شهریور که ما یک موج صعودی داشتیم و دوباره بازار رفتار اصلاحی گرفت، سهامداران محتاط تر وارد بازار شدند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: هرچقدر جلوتر رفتیم و به محدوده مقاومتی رسیدیم، شایعه‌ها و خبرهایی بابت افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ صدور مجوز افزایش سرمایه ۱۴۶ شرکت بورسی به ارزش بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اتفاق افتاده است، گفت: بسیاری از این شرکت‌ها مجوز گرفتند و بسیاری از شرکت‌ها در حال بررسی هستند. با این اخبار، بازار شروع به رشد کرد و رشد ادامه داشت.

زیباسرشت ادامه داد: خبر افزایش سرمایه بانکی‌ها آمد که خبر خوبی بود و بازار به آن واکنش مثبت نشان داد. در ادامه ابتدای آذرماه بود که خبر افزایش سرمایه فولاد مبارکه آمد و تاثیر مثبت در بازار گذاشت.

وی یادآور شد: سهم ها توانستند از مقاومت‌های خود عبور کنند، کانال‌های روزانه نزولی خود را بشکنند، ورود نقدینگی بیشتر شد، ارزش معاملات بالا رفت و شاخص ما به محدوده‌های بالایی رسید و تا اینجای کار گام محکمی را در این یکی دو ماه شاهد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه یک سری موانع می‌تواند پاشنه آشیل بازار سرمایه در روزها و هفته‌های آینده باشد، گفت: نرخ تسعیر ارز و فاصله بین نرخ ارز بازار آزاد و نرخ ارز بازار مرکز مبادله باعث شده شرکت‌های بورسی سود کمتری کنند، اگر افزایش نرخ تسعیر ارز اتفاق افتاد، این فاصله کمتر می‌شود و می‌تواند به شدت روی سهم‌های شرکت‌ها و سودآوری آنها تاثیر بگذارد.


بیشتر بخوانید: اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص مشکل سامانه کدال


وی ادامه داد: عدم افزایش نرخ تسریع ارز یکی از این موانع مهم پیش رو بازار سرمایه است.‌ یکی از دلایل مهم دیگری که میتواند جلوی رشد بازار و یا توقف بازار رشد را بگیرد، این است که دولت کسری بودجه دارد. کلیات بودجه 1403 تصویب شد که 36 درصد افزایش فروش اوراق عرضه دولت در آن دیده شد.

زیباسرشت خاطرنشان کرد: فروش اوراق می‌تواند به دولت کمک کند بابت اینکه از کسری بودجه خود کم کند اما می‌تواند تاثیر بدی روی بازار سرمایه بگذارد. ما شاهد این بودیم که اگر عوامل تاثیر گذاری که مانع رشد بازار سرمایه می‌شود، حل شود، بازار می تواند رشدهای خوبی را رقم زند.

وی با اشاره به اینکه یکی از سوالات مهم این است که چرا بازار مانند سال‌های گذشته که رفتارهای شارپ تری داشت آنگونه نیست، توضیح داد: جواب این سوال دلار است؛ رفتارهای دلار، رفتارهای صعودی نیست. اسفند سال گذشته شاهد این بودیم که دلار از کانال ۳۰ هزار تومان به محدوده ۶۰ هزار تومان رسید و این حرکت صعودی دلار باعث شد بازار سرمایه ما هم به تناسب دلار رفتارهای بهتری داشته باشد.

بورس در وضعیت خوبی است اما به صبر و علم نیاز دارد

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: پس ما شاهد بازاری هستیم که کند حرکت می‌کند، بازار سرمایه ما بازار خوبی است، بازار صعودی است، نوسانات و رشدهای خوبی می‌دهد. خیلی از این نماد هایی که در این چند هفته رنج می‌زدند برخلاف خیلی از بزرگان بازار که به محدوده‌های مقاومتی رسیده‌اند در حال رشد هستند و از هفته آینده می‌توانند بازهم رشد کنند.

وی یادآور شد: پس بازار، بازار متعادلی است و نوید روزهای خوبی را می‌دهد پس بپذیریم که بازار سرمایه، بازار خوبی است و بازاری است که همچنان رشد می‌کند اما اگر دلمان خوش باشد به آن سبز بودن شاخص کل، این اشتباه است. بهتر است که اگر دیدتان بلند مدت است حداقل می‌توانیم در بازار ۱۰ نماد پیدا کنیم که به دید سرمایه گذاری یک ساله سرمایه گذاری خوبی باشند.

زیباسرشت در پایان خاطرنشان کرد: اما به دید کوتاه مدت، در محدوده‌های گران بازار خرید نکنند، برنامه ریزی داشته باشند و در محدوده جذاب و در کف سازی‌ها ورود نقدینگی دنبال کنند. بازار، بازار خوبی است اما صبر، علم و آگاهی نیاز دارد و از همه مهم‌تر بدانیم که هر سال بازارمان نسبت به سال گذشته رفتارش متفاوت است و باید خودمان را هر سال نسبت به سال گذشته آپدیت کنیم

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان