شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
کد خبر : 36165

بورس این هفته به کدام سو می‌ رود؟

بورس این هفته به کدام سو می‌ رود؟

معاملات بورس تهران در هفته گذشته با افت قابل‌توجه ۱/ ۶‌درصدی شاخص‌کل به پایان رسید تا اولین هفته منفی پاییز ثبت شود.

 

به گزارش شهر بورس، نماگر اصلی بازار سهام که در پایان هفته ماقبل در نزدیکی کانال یک میلیون و پانصد هزار واحدی ایستاده بود و برخی احتمال عبور از آن را می‌دادند، طی معاملات روز چهارشنبه به ابرکانال پایین‌تر نزول کرد. به این ترتیب بورس بازان شاهد یک عقبگرد در شاخص‌کل سهام تا سطوح اول مهرماه بودند.

همزمان با این نزول قابل‌توجه ارزش معاملات سهام نیز در سطوح پایینی قرار داشت. امری که بیش از پیش نشان از تردید سهامداران دارد. هر چند سهامداران حقیقی عمدتا در حال خارج کردن نقدینگی خود از بازار هستند با این حال فضای بازار بیشتر از اینکه فضای یک بازار با صف فروش سنگین داشته باشد، بازاری کم‌رمق است که در انتظار روشن‌شدن ابهامات در عرصه سیاسی و اقتصادی است.

شاید به همین دلیل است که عمده کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی این هفته روند شاخص سهام طی هفته جاری را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. با این حال بیشتر سهامداران بازگشت سهام به مدار صعود را انتظار دارند.

کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: 25‌درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی روند قیمت‌ها در هفته جاری را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این کارشناسان در غالب سهام بزرگ‌تر بازار جایی برای ریزش بیشتر وجود ندارد و اتفاقا به دلیل نزول اخیر قیمت‌ها فرصت مناسبی برای خرید دارند. این فرصت خرید را ثبات نرخ دلار و سطوح قابل‌توجه قیمت‌ها در بازار‌های جهانی به‌رغم نوسان‌های اخیر، به‌وجود آورده است.

از دید این کارشناسان بسیاری از سهام ارزش بازاری کمتر از ارزش ذاتی دارند و انتظار می‌رود به‌زودی مقصد نقدینگی سهامداران باشند؛ موضوعی که می‌تواند رشد شاخص‌کل را به دنبال داشته باشد. این کارشناسان همچنین نزول اخیر قیمت برخی سهام را به دلیل هیجان قابل‌توجه سهامداران در برخورد با ابهامات عنوان کرده‌اند و معتقدند به‌تدریج تقاضا در بازار از سرگرفته خواهد شد.

همچنین اخبار مثبت در زمینه توافق هسته‌ای به‌رغم اینکه موجب نگرانی سهامداران از اصلاح نرخ ارز و به دنبال آن اصلاح قیمت سهام می‌شود، در عمل فارغ از واکنش‌های هیجانی به نفع اقتصاد کشور و صنایع فعال در بورس است که به‌تدریج سهامداران را نیز با خود همراه خواهد کرد. بر این اساس از نگاه این دسته از تحلیلگران بازار می‌تواند در هفته جاری بار دیگر به مسیر صعودی خود بازگردد.

کم‌نوسان: 50درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته روند کم‌نوسانی را برای شاخص سهام ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این کارشناسان به دنبال افت نسبتا سنگین بورس در هفته گذشته، از شدت هیجان برای فروش کاسته شده و از این‌رو افت بیشتر قیمت‌ها دور از انتظار است. با این حال توجه به مولفه ارزش معاملات نیز نشان می‌دهد که تقاضا نیز محتاط‌تر خواهد بود.

دلیل این احتیاط رصد عوامل متعدد توسط معامله‌گران خواهد بود. از سرنوشت برجام تا بحث بودجه دولت گرفته تا ابهام در مورد عملکرد شرکت‌ها در اولین‌ماه از پاییز زمینه این احتیاط را فراهم می‌کنند و تقاضا را به عقب می‌زنند. به‌عبارتی دیگر سهامداران علاوه بر ابهام در مورد مسائل کلان همچون توافق هسته‌ای و بودجه دولت، در انتظار رصد محتوای گزارش‌های ماهانه و 6 ماهه شرکت‌ها و تطابق آن با فرضیات خود هستند. به‌ویژه پس از اینکه گزارش پالایشی‌ها محاسبات سهامداران را به‌طور محسوسی تغییر داد. بر همین اساس و تا زمان رفع ابهامات فارغ از صعود و نزول‌های مقطعی، بورس در مسیر کم‌نوسان حرکت خواهد کرد.

نزولی: 25‌درصد کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی این هفته، روند شاخص سهام را نزولی عنوان کرده‌اند. این افراد معتقدند دلیل تازه‌ای در جهت صعود قیمت‌ها در بازار وجود ندارد و بسیاری از سهامداران از سرمایه‌گذاری در بورس بسیار خسته و دلسرد شده‌اند و بسیاری ترجیح می‌دهند سرنوشت سرمایه خود را در بازار دیگری امتحان کنند. از طرفی به‌نظر می‌رسد بسیاری احتمال دستیابی به توافق و در پی آن اصلاح سنگین نرخ ارز را پیش‌بینی کرده‌اند و این امر در عقب‌نشینی تقاضا تاثیر زیادی خواهد داشت. بر این اساس ادامه اصلاح شاخص سهام در هفته جاری دور از تصور نیست.

از دوربین سهامداران

صعودی: سهامداران در نظرسنجی این هفته نسبت به کارشناسان خوشبین‌تر بوده‌اند. بر این اساس 48‌درصد از سهامداران مزبور نیز روند شاخص سهام طی هفته‌جاری را صعودی دانسته‌اند.از نگاه این دسته سطوح ارزنده سهام پس از ریزش اخیر قیمت‌ها می‌تواند تقاضا را تحریک کند و موجب رشد شاخص سهام شوند.

کم‌نوسان: 29‌درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی نیز روند قیمت‌ها طی این هفته را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. احتیاط و کاهش‌انگیزه معامله‌گران در پی افت و اخیر قیمت‌ها در کنار برخی ریسک‌ها از جمله اصلاح نرخ ارز و محتوای گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها مهم‌ترین عواملی عنوان می‌شوند که روند شاخص سهام را در مسیر کم‌نوسانی پیش خواهند برد.

نزولی: 23‌درصد سهامداران مزبور نیز روند شاخص سهام را نزولی دانسته‌اند. به اعتقاد این گروه موج منفی موجود در بازار طی هفته گذشته هنوز در بازار وجود خواهد داشت؛ به این دلیل نیز سهامداران غالبا در صف عرضه قرار خواهند داشت. از طرفی بسیاری از سهامداران احتمال حصول توافق هسته‌ای را بالا ارزیابی می‌کنند و معتقدند بورس در واکنش به این موضوع مسیر نزولی را در پی خواهد گرفت.

آخرین اخبار اقتصادی را در اینستاگرام شهر بورس بخوانید

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + 18 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان