شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر : 48861

15 درصد سهام سرخابی‌ها به ایرانسل و همراه اول می‌رسد

بهنام صمدی: صورت های مالی استقلال و پرسپولیس افتضاح است

بهنام صمدی: صورت های مالی استقلال و پرسپولیس افتضاح است
بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه از احتمال تخصیص 15 درصد از سهام استقلال و پرسپولیس به اپراتورهای تلفن همراه خبر داد و گفت: صورت های مالی سرخابی‌ها افتضاح است.

بهنام صمدی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: یکی از بحث‌هایی که در بازار ابهام ایجاد کرده، بحث بودجه است که مجلس هنوز آن را به تصویب نرسانده. به نظر می‌رسد مجلس هم منتظر نتیجه مذاکرات برجام است تا تکلیف بودجه را مشخص کند.

وی افزود: اگرچه فاکتورهای تأثیرگذار بر روی بازار سرمایه در بودجه نهایی شده، اما زمان تصویب و ابلاغ بودجه، به هر حال ابهاماتی وجود خواهد داشت.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه «برجام دیگر ابهام پیش روی بورس است»، خاطرنشان کرد: بورس از برجام تأثیر مثبت می‌گیرد و تفاوتی هم میان سهام دلاری و ریالی نخواهد بود. همچنین شنیده می‌شود که دولت قصد دارد پس از احیای توافق برجام، دلار را تک‌نرخی و در محدوده‌های 25 و 26 هزار تومان نگه دارد.


بیشتر بخوانید: کاهش مجدد نرخ بهره بین بانکی


صمدی ادامه داد: تک‌نرخی شدن دلار سیگنال بسیار مثبتی برای بورس به حساب می‌آید. برخی‌ها فکر می‌کنند در صورت احیای توافق برجام، دلار به 15 هزار تومان خواهد رسید که این موضوع تقریباً محال است. کف تکنیکالی دلار در محدوده‌های 26 هزار تومان قرار گرفته و حتی در صورت احیای برجام نیز دلار در محدوده‌های 25 و 26 هزار تومان خواهند ماند.

وی یادآور شد: کاهش بیش از حد نرخ دلار به نفع دولت هم نیست و خروج سرمایه‌ها از کشور را در پی خواهد داشت. به همین علت، دولت نرخ دلار را در همین محدوده‌ها حفظ خواهد کرد. بحث بودجه و برجام باعث شده که بورس هم روند نوسانی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد گرایش نقدینگی موجود در کشور به سمت ارزهای دیجیتال، گفت: شرایط بنیادی بورس فوق العاده است. افزایش قیمت نفت و تصمیمات فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره، رمز ارزها را هم تحت تأثیر قرار داده است که به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود نگاه‌ها بار دیگر به سمت بازار سرمایه معطوف شود.

بهنام صمدی به بیان تأثیرات برجام بر روی بازارهای مالی داخلی پرداخته و عنوان کرد: در صورت احیای برجام، بورس به جذاب‌ترین بازار مالی تبدیل خواهد شد. بازارهای مسکن و خودرو برخلاف بورس در این یک و نیم سال صعودی بوده‌اند و بازار سرمایه پس از احیای برجام به بازار بسیار جذاب تبدیل خواهد شد.

بهنام صمدی

وی با اشاره به عرضه استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: در صورت های مالی هرکدام از این دو باشگاه، حداقل 30 اظهارنظر مشروط حسابرس دیده می‌شود که مشخص نیست برخی از منابع مالی استقلال و پرسپولیس در کجا خرج شده است. استقلال و پرسپولیس پیش از این به عنوان باشگاه فعالیت می‌کردند و نظارتی بر روی آنها وجود نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ورود این باشگاه‌ها به بازار سرمایه، اتفاق مثبتی است که باعث می‌شود در مورد فعالیت‌های آنها شفاف‌سازی صورت بگیرد. باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از این پس باید درباره تمامی قراردادهای با اهمیت خود در سامانه کدال اطلاع‌رسانی کنند.

بهنام صمدی، سناریوهای احتمالی پس از عرضه سهام سرخابی‌ها در بازار سرمایه را بررسی کرد و یادآور شد: شنیده می‌شود که پس از ورود استقلال و پرسپولیس به بورس، 15 درصد از بلوک آبی پوشان به همراه اول و 15 درصد از بلوک سرخ پوشان به ایرانسل واگذار خواهد شد. هماهنگی‌های لازم در این خصوص صورت گرفته.


بیشتر بخوانید:مزایای عرضه فولاد و سیمان در بورس کالا از زبان «عشقی»


وی تصریح کرد: با وجود اینکه محل درآمد سرخابی‌ها مشخص نبوده و شرایط صورت های مالی نیز افتضاح است، اما آینده آنها روشن ارزیابی می‌شود. بعید است که دولت به همین راحتی‌ها از مدیریت استقلال و پرسپولیس کناره‌گیری کند. اگر 10 درصد سهام در اختیار مردم قرار بگیرد، 5 درصد به بازار گردان برسد و 15 درصد هم به اپراتورها واگذار شود، دولت همچنان 70 درصد از مالکیت سرخابی‌ها را در اختیار خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تا زمانی که استقلال و پرسپولیس در اختیار دولت باشند، این دو باشگاه نیز شرایطی مانند صنعت خودروسازی که ظاهراً خصوصی هستند. باید دولت به‌صورت کامل از مدیریت سرخابی‌ها کنار برود و درآمد آنها ازجمله حق پخش و بلیت‌فروشی شفاف شود.

بهنام صمدی یادآور شد: حضور استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه اتفاق مثبتی است، اما آنها به بنگاه‌های سود ده تبدیل نخواهند شد. پس از عرضه استقلال و پرسپولیس، فضای جالبی هم به وجود می‌آید و به‌طور مثال، شاید پس از برگزاری دربی سهام یک باشگاه صف خرید و سهام باشگاه دیگر صف فروش باشد. اگرچه دربی و نتیجه آن اثر مالی بر روی باشگاه‌ها نمی‌گذارد، اما هیجانات این‌چنینی به بازار تزریق خواهند کرد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان