شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
کد خبر : 2461

بهره‌برداری از ۴ طرح توسعه “فملی” برای افزایش ظرفیت مس و کنسانتره

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر بورس، اردشیر سعدمحمدی با انتشار مطلبی با عنوان “صنعت مس در مسیر درخشان جهش تولید” در روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرد: تولید، فروش، توسعه و جهش در فعالیت‌های مربوط به حوزه مسئولیت‌ اجتماعی با هدف رفع محرومیت در مناطق کم‌برخوردار، چهار استراتژی راهبردی شرکت مس در سال گذشته برای

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر بورس، اردشیر سعدمحمدی با انتشار مطلبی با عنوان “صنعت مس در مسیر درخشان جهش تولید” در روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرد: تولید، فروش، توسعه و جهش در فعالیت‌های مربوط به حوزه مسئولیت‌ اجتماعی با هدف رفع محرومیت در مناطق کم‌برخوردار، چهار استراتژی راهبردی شرکت مس در سال گذشته برای تحقق رونق تولید و فراهم کردن زیرساخت‌های جهش تولید و گسترش عدالت اجتماعی بود.

شرکت مس با تعهد حداکثری به این چهار استراتژی در پایان سال ۹۸ موفق به تولید ۲۵۰ هزار و ۱۳۳ تن کاتد به‌عنوان بالاترین تولید تاریخ این شرکت، رشد ۱۲۷ درصدی فروش نسبت به سال قبل، بازدهی ۱۴۶ درصدی سهام به‌عنوان بالاترین میزان بازدهی سالانه، دستیابی به رکورد حفاری اکتشافی بیش از ۷۰ هزار متر در سال ۹۸ به‌عنوان بالاترین متراژ حفاری طی ۵ سال گذشته، رکورد تاریخی کمترین قیمت تمام‌شده مس کاتدی و کنسانتره مس، بومی ‌سازی بیش از ۵۰۰ قطعه و تجهیز در صنعت مس، احداث ۷۰ زمین چمن مصنوعی در روستاها، برگزاری ۱۳ دوره اردوی جهادی پزشکی و درمانی و برگزاری موکب ‌های کمک‌رسانی به سیل‌زدگان و پذیرایی از زائران امامان شد.

بیشتر بخوانید:

آخرین قیمت بازار خودرو؛ زیر ۱۰۰ میلیونی‌ها نایاب شدند

حال در ابتدای سال ۹۹ بهره‌برداری از چهار طرح توسعه ذوب مس خاتون‌آباد، پروژه احداث کارخانه تولید اسید سولفوریک خاتون‌آباد، پروژه احداث انبار کنسانتره مس و پروژه احداث کارخانه تولید اکسی‍ژن در صنعت مس را با سرمایه‌گذاری ۲۵۲ میلیون یورو به‌علاوه ۲۲۱ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۲۴۸ نفری با دستور رئیس‌جمهور آغاز کرد تا برای نخستین‌بار ظرفیت تولید مس به ۴۰۰ هزار تن افزایش پیدا کند.

طرح توسعه ذوب مس خاتون‌آباد با سرمایه‌گذاری ۱۱۸ میلیون یورویی و ۱۱۱ میلیارد تومانی و اشتغال‌زایی ۱۲۰ نفری با هدف افزایش ۵۰ درصدی تولید مس آندی از ۸۰ به ۱۲۰ هزار تن در سال با اهداف زیست‌محیطی و افزایش تولید و استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا در تولید مس آندی در اواسط سال گذشته آغاز شد و ظرف مدت ۵ ماه با تکیه بر توان داخلی به بهره‌برداری رسید.

پروژه احداث کارخانه تولید اسید سولفوریک خاتون‌آباد با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون یورو و ۷۵ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۶۵ نفر و اهداف ۱۰۰ درصد زیست ‌محیطی و تبدیل شدن صنعت مس به یک صنعت سبز با هدف تولید ۶۰۰ هزار تن اسید سولفوریک در سال نیز تعریف و اجرا شد. با بهره‌برداری از این کارخانه، خروجی غبار در کارخانه ذوب خاتون‌آباد به صفر رسیده و خروجی گازهای مضر به عدد ۲۵۰ppm که زیر استانداردهای جهانی قرار دارد رسیده است.

علاوه‌بر این و با توجه به حیاتی بودن صرفه‌جویی در منابع آبی در طراحی این کارخانه به جای آب از هوا در خنک‌کننده‌های کارخانه استفاده شده است و این موضوع کاهش قابل‌ملاحظه مصرف آب را در استانی که کم آب محسوب می‌شود به‌دنبال خواهد داشت.

پروژه احداث انبار کنسانتره مس به ظرفیت ۶۰ هزار تن در سال به‌دنبال افزایش ظرفیت کارخانه ذوب و با هدف جلوگیری از اتلاف فیزیکی ماده ارزشمند کنسانتره مس، طراحی و اجرا شد تا بهره‌وری بیشتری برای صنعت مس به همراه داشته باشد. کارخانه تولید اکسی‍ژن به ظرفیت ۴۴۰ تن در روز به‌عنوان چهارمین طرحی که در جریان افتتاح طرح‌های ملی مس به بهره‌‌برداری رسید یکی از زیرپروژه‌ های طرح توسعه ذوب مس خاتون‌آباد است که به‌منظور تامین اکسیژن موردنیاز فرآیند غنی‌سازی هوای کوره جدید فلش و متعاقبا غنی‌سازی هوای مورد نیاز کوره‌های کنورتر طراحی و اجرا شده است.

برای دو طرح انبار کنسانتره و کارخانه تولید اکسیژن جمعا ۳۴ میلیون یورو و ۳۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است و منجر به اشتغالزایی ۶۳ نفری خواهد شد. صنعت مس در مسیر درخشان توسعه و تولید روزافزون قرار گرفته و برای نخستین بار از مرز تولید ۲۷۰ هزار تن مس کاتدی عبور خواهد کرد و با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون یورو به‌علاوه ۲۰ هزار میلیارد تومانی که در دستور کار دارد ظرف دو سال آینده تولید کنسانتره را از یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن به ۲ میلیون تن ارتقا خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

آخرین قیمت بازار خودرو؛ زیر ۱۰۰ میلیونی‌ها نایاب شدند

 

 

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − 9 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان