شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
کد خبر : 49589

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس:

افت قیمت نفت تأثیر خاصی روی پالایشی ها ندارد/ بهبود روند بورس در ۱۴۰۱

افت قیمت نفت تأثیر خاصی روی پالایشی ها ندارد/ بهبود روند بورس در ۱۴۰۱
مهدی مسلم پور، کارشناس بازار سرمایه گفت: یک بررسی نشان داده است که افزایش قیمت نفت تأثیر مثبتی روی صنایع پتروشیمی داشته که البته خیلی هم زیاد نبوده با این وجود بايد بگویم که اصلاح قیمت نفت تأثیر خاصی روی پالایشی‌ها نخواهد داشت.

مهدی مسلم پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با شهر بورس درباره وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: یک هفته مثبت و خوب را پشت سر گذاشتیم. ورود پول هرچند اندک هم باعث شد چند روزی ارزش معاملات بهتر شود.

وی ادامه داد: از لحاظ تکنیکالی هم شاخص کل بالاخره توانست با قدرت از داخل کانال نزولی خارج شده و وارد کانال یک میلیون و 300 هزار واحد شود. طبیعی است که بعد از عبور از این مقاومت مهم پولبک داشته باشیم و بعد از چند روز درجا زدن، دوباره به سمت بالا حرکت کنیم.

بهبود روند بورس در 1401

این کارشناس در خصوص روند بورس در سال 1401 خاطرنشان کرد: متأسفانه یا خوشبختانه بازار سرمایه ما خیلی سریع به اتفاقات واکنش نشان می‌دهد و عوامل مختلف می‌توانند در روند بورس تأثیرگذار باشند. ما در روزهایی قرار گرفته‌ایم که مذاکرات برجام در حال انجام است و قطعاً توافق و یا عدم توافق در این مذاکرات در ادامه روند بازار تأثیرگذار خواهد بود، همچنین قیمت دلار به خصوص دلار نیمایی همبستگی زیادی با بورس ما دارد.

مسلم پور افزود: پس باید منتظر باشیم و ببینیم تکلیف برجام چه خواهد شد و دولت برای قیمت دلار چه برنامه‌ای در پیش خواهد گرفت. نظر شخصی من این است که، در مورد برجام به توافق حاصل خواهد شد و قیمت دلار زیر 25 یا 24 هزار تومان نخواهد بود.


بیشتر بخوانید: بورس امروز 21 اسفند| سرخ‌پوشی یک‌دست بازار سهام


وی ادامه داد: معتقدم کف بازار با دلار 25 هزار تومانی، همین محدوه یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 400 هزار واحد است و اگر قرار باشد قیمت دلار سرکوب شده و کاهش پیدا کند، بازار هم اصلاح خواهد داشت و شاخص می‌تواند سطوح پائین تری را هم تجربه کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در مورد سال بعد با فرض توافق برجام، بازار برای ابتدای سال کمی بهتر خواهد شد. ولی کم‌کم به همان بازار متعادل و نوسانی بر خواهیم گشت و احتمالاً در پایان سال آتی، شاخص کل در محدوده یک میلیون و 600 هزار تا یک میلیون و 700 هزار قرار خواهد گرفت.

بهبود روند بورس در 1401 - مناقشه روسیه و اوکراین روی بورس ایران تاثیرگذار است؟

“به نظرتان صنایع پیشروی بازار در سال آینده چه صنایعی خواهند بود؟” وی در پاسخ به این سؤال گفت: با فرض اینکه توافقات برجامی حاصل شود، تحرکات مثبتی در برخی گروه‌ها مثل خودرویی‌ها، بانکی‌ها و حتی حمل‌ونقل خواهیم داشت ولی این تحرکات مقطعی خواهد بود و بیشتر می‌توانیم آن‌ها را در حد یک نوسان کوتاه‌مدت در نظر بگیریم.

مسلم پور ادامه داد: اعتقاد من این است که با برجام خیلی اتفاقات غیرمعمول و خاصی رخ نخواهد داد و بعد از یک مدت کوتاه، تب‌وتاب بازار فروکش خواهد کرده و دوباره به سمت همان رویه کلاسیک و سنتی خودش خواهد رفت. همچنین اقبال سهام غیر دلاری را بیشتر می‌دانم، البته نه اینکه رشد عجیب غریبی داشته باشند، بلکه در واقع کمی بهتر از سهام دلاری خواهند بود.

بهبود حاشیه سود برخی صنایع با حذف ارز 4200 تومانی

وی در خصوص تأثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر بازار سرمایه گفت: حذف ارز 4200 تومانی قطعاً روی صنایعی که از این ارز استفاده می‌کردند تأثیرگذار خواهد بود. صنایع غذایی، زراعت، روغنی‌ها، خوراکی و حتی دارویی‌ها (البته برای دارویی‌ها موضوع هنوز به صورت قطعی اعلام نشده است) می‌توانند رشد قیمت داشته باشند و حاشیه سودشان را بهبود بدهند. چرا که حاشیه سود حالت اهرمی با قیمت محصول دارد و هرچه حاشیه سود بالاتر برود، قیمت محصول بیشتر خواهد شد.

مسلم پور ادامه داد: البته این نکته را هم باید بگویم که امیدوارم برای دولت به سمت قیمت‌گذاری دستوری در این صنایع نرود، چون درواقع با دستوری کردن قیمت بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، از چاله به چاه خواهند افتاد و زیان‌ده خواهند شد.


بیشتر بخوانید: امکان حذف شاخص کل وجود ندارد


این کارشناس در رابطه با آینده سهام پالایشی و تأثیر قیمت نفت بر روند آن‌ها اظهار داشت: اگر بخواهیم اصولی و منطقی صحبت کنیم، نفت جهانی باید روی پالایشی‌ها تأثیرگذار باشد ولی به خاطر عوامل متعدد این اتفاق رخ نمی‌دهد. شاید مهم‌ترین نمونه آن‌هم همین دستوری بودن نرخ محصولات این صنایع باشد که مانع تأثیرگذاری قیمت جهانی می‌شود.

کاهش قیمت نفت و روند پالایشی‌ها

وی افزود: مثلاً زمانی که نفت 30 دلار بود شپنا در محدوده قیمتی 6000 تومانی قرار داشت. پس از آن نفت تا 130 دلار هم صعود کرد ولی شپنا بهتر که نشد هیچ، بدتر هم شد.

مسلم پور در پایان گفت: یک بررسی نشان داده است که افزایش قیمت نفت تأثیر مثبتی روی صنایع پتروشیمی داشته که البته خیلی هم زیاد نبوده با این وجود بايد بگویم که اصلاح قیمت نفت تأثیر خاصی روی پالایشی‌ها نخواهد داشت.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − پنج =

پراپ تریدینگ

کمان