صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳
کد خبر : 92326

بررسی وضعیت بازار طلا و سکه در نیمه نخست سال 1402

بررسی وضعیت بازار طلا و سکه در نیمه نخست سال 1402

قیمت طلا و سکه در نیمه اول سال تبعیتی بی‌چون و چرا از قیمت دلار داشت. تمامی قطعات سکه و طلا با بازدهی منفی 6 ماه نخست را به پایان رساند.

به گزارش شهر بورس، قیمت طلا و سکه طی 6 ماهه نخست امسال به پیروی از قیمت دلار، روزهایی نزولی را پشت سر گذاشت. قیمت دلار در نیمه نخست امسال 4.6 درصد بازدهی منفی ثبت کرد و از مرز 52 هزار تومان در روزهای آغازین سال، به نیمه کانال 49 هزار تومانی در شهریورماه رسید. همین روند نزولی در بازار طلا و سکه نیز مشهود است.

همگرایی طلا و سکه با دلار

بررسی رفتار بازار طلا و سکه نشان می‌دهد همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، قیمت طلای 18 عیار و انواع قطعات سکه در نیمه اول سال از قیمت دلار الگوبرداری کرده و کمترین تاثیر را از روند انس جهانی طلا پذیرفته‌اند. بر این اساس، هر بار قیمت دلار نزولی شده، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هم مسیر کاهشی را در پیش گرفته‌اند و هر بار قیمت دلار سر به رشد گذاشته، قیمت طلا و انواع قطعات سکه نیز افزایش یافته است.

همچنین در حالی قیمت طلا و سکه با کمترین فاصله از قیمت دلار و به پیروی از این بازار حرکت کرده است که بورس بی‌اعتنا به بازارهای موازی، راه خود را رفته و صعود و نزول‌های خود را تجربه کرده است. این در حالی است که پیشتر گفته می‌شد، نوسانات قیمت دلار به بورس روند می‌دهد اما به نظر می‌رسد از زمانی که قیمت دلار روزها را با کمترین نوسان به سر می‌برد و اوج و حضیض ویژه‌ای را تجربه نمی‌کند، بازار سهام نیز نسبت به آن بی‌اعتنا شده است.

بررسی وضعیت بازار طلا و سکه در نیمه نخست سال 1402

نمودار (1) روند بازارهای موازی در نیمه نخست سال 1402

همان‌گونه که در نمودار شماره یک (روند بازارهای موازی در نیمه نخست سال 1402) مشخص است، شاخص کل بورس بی آنکه توجهی به روند قیمت در بازارهای دلار و سپس طلا و سکه داشته باشد، مسیر خود را رفته و روندی متفاوت را تجربه کرده است. به این ترتیب در حالی که قیمت دلار در پایان 6 ماهه نخست سال، بازدهی منفی 4.6 درصدی را ثبت کرده است، شاخص کل بورس، بازدهی مثبت 8.8 درصدی داشته است.

این در حالی است که قیمت طلا و سکه بیشترین تاثیر را از قیمت دلار گرفته و جهت خود را بر اساس نوسانات هر چند اندک دلار تعیین کرده است. بر همین اساس، بازدهی 6 ماهه طلای 18 عیار و سکه امامی به ترتیب معادل منفی 11.2 درصد و منفی 16.45 درصد بوده است.


قیمت سکه و طلا امروز 28 شهریور 1402


نیم‌سکه؛ پیشتاز ریزش قیمت در بازار فلزات گران‌بها

بررسی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نشان می‌دهد طی بازه زمانی 6 ماهه نخست امسال، نیم‌سکه بیشترین ریزش را تجربه کرده و از ابتدای سال تا کنون بازدهی منفی 22.33 درصدی را ثبت کرده است. در رتبه بعدی، سکه گرمی قرار دارد که بازدهی منفی 18.36 درصدی داشته است.

در بازار طلا و سکه، رتبه سوم ریزش قیمت متعلق به سکه امامی با عقبگرد 16.45 درصدی است و پس از آن، سکه بهار آزادی با کاهش قیمت 15.86 درصدی قرار دارد. گفتنی است ربع سکه با کاهش قیمت 13.44 درصدی، کمترین افت قیمت را در نیمه نخست امسال تجربه کرده است.

بررسی وضعیت بازار طلا و سکه در نیمه نخست سال 1402

نمودار (2) بازدهی طلا و انواع قطعات سکه در نیمه نخست سال 1402

همین وضعیت درباره طلا هم صادق بوده است؛ به این ترتیب قیمت طلای 18 عیار، دست دوم و طبعا مثقال طلا با کاهش 11.2 درصدی روبرو شده و قیمت انس جهانی طلا نیز حدود 3.5 درصد کاهش داشته است.

بازار طلا در تله رکودی

اگرچه قیمت طلا و سکه در نیمه نخست امسال کاهشی بوده و ریزش‌های سنگینی را ثبت کرده اما این روند، استقبال متقاضیان از بازار را به دنبال نداشته و در بیشتر مواقع سال، بازار طلا و سکه رکودی بوده است. طی دو ماه محرم و صفر نیز، همین معاملات اندک نقریبا به صفر رسید و بازار طلا و سکه در تله رکودی گرفتار شدند.

طی نیمه نخست سال به دلیل تورم بالا و چشم‌انداز مبهم اقتصادی، سرمایه‌ها پشت در تمامی بازارها متوقف ماندند؛ با این حال اما بازار طلا و سکه توانست تا حدودی، سرمایه‌های خرد را آن هم در بازار طلای دست دوم جذب کند اما این میزان به قدری نبود که بتواند این بازار را از رکود نجات دهد و رنگ رونق بر آن بپاشد. به‌ویژه اینکه قیمت طلا و سکه بیشترین اثرپذیری را از قیمت دلار داشته و بر همین می‌توان گفت حتی با توجه به تفاوت ماهوی بازارها، رکود بازار ارز به بازار طلا و سکه نیز سرایت کرده است.

به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا و سکه همان‌گونه که در نیمه نخست سال چشم به قیمت دلار داشته است، در 6 ماهه دوم سال هم پیرو بازار ارز باشد.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × پنج =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان