شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
کد خبر : 104455

بدهکارترین کشورهای فقیر جهان همگی وام‌های کلان از چین گرفته‌اند

بدهکارترین کشورهای فقیر جهان همگی وام‌های کلان از چین گرفته‌اند
منتقدان بر این باورند که چین به امید به دست آوردن اهرم سیاسی عمداً به کشورهایی که می‌داند قادر به پرداخت نیستند وام می‌دهد.

به گزارش شهر بورس، به گفته صندوق بین‌المللی پول، بدهکارترین کشورهای فقیر جهان همگی وام‌های کلان از چین گرفته‌اند.

منتقدان از این موضوع به عنوان «دیپلماسی تله بدهی» یاد می‌کنند که در آن چین به امید به دست آوردن اهرم سیاسی عمداً به کشورهایی که می‌داند قادر به پرداخت نیستند وام می‌دهد.

در سه دهه گذشته، جمهوری خلق چین شاهد یک رشد نجومی از یک جایگاه اقتصادی منزوی به یک قدرت برتر جهانی بوده است. همراه با این رشد اقتصادی، ظهور چین به عنوان یک رهبر در امور مالی توسعه بین‌المللی رقم خورد.

این در زمان حیاتی برای کشورهای در حال توسعه که با شکاف فزاینده تامین مالی زیرساخت‌ها مواجه هستند اتفاق می‌افتد.

اولین گام از تاکتیک فرضی تله بدهی چین، اعطای وام سنگین به یک پروژه‌ در کشور در حال توسعه است که بازدهی اقتصادی کمی دارد و سپس از مشکلات مالی موجود به نفع پکن استفاده می‌شود.

آفریقا اغلب کانون اتهامات تله بدهی علیه چین است، زیرا بسیاری از کشورهای آفریقایی که وام‌های چینی دریافت می‌کنند، بدهی عمومی سر به فلک کشیده دارند.

در کنفرانس مشترک بین صندوق بین‌المللی پول و بانک خلق چین در سال 2018، کریستین لاگارد، رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول و رئیس کنونی بانک مرکزی اروپا هشدار داد که در هر گونه هزینه در مقیاس بزرگ، همیشه خطر پروژه‌های بالقوه شکست‌خورده و سوء‌استفاده وجود دارد.

پکن به کشورهای آفریقایی 146 میلیارد دلار وام داد (ابتکار تحقیقات چین آفریقا، 2020). از بین بیش از 1000 وام ثبت شده در پایگاه داده CARI، در هیچ یک نمونه‌ای از چین نبوده که عمداً باعث ایجاد بدهی در کشور دریافت‌کننده شده باشد.

به طور متوسط، بدهی چین 15 درصد از کل بدهی خارجی این کشورها را تشکیل می‌دهد و تنها سه دولت بیش از یک‌چهارم این بدهی را به چین بدهکار هستند.

ابتکار کمربند و جاده عظیم چین

بسیاری از وام‌های چین بخشی از سرمایه‌گذاری گسترده این کشور در زیرساخت‌های جهانی است؛ ابتکار کمربند و جاده (BRI).

BRI که در سال 2013 راه‌اندازی شد و از آن به عنوان جاده ابریشم جدید نیز یاد می‌شود، یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های زیرساختی است که تاکنون تصور شده است. هدف آن ایجاد شبکه گسترده‌ای از راه آهن، خطوط لوله انرژی، بزرگراه‌ها و گذرگاه‌های مرزی ساده است.


بیشتر بخوانید:سایپا علت تاخیر در تحویل کوییک اتوماتیک را اعلام کرد


در این فرآیند، طلبکاران دولتی چین به سرعت اعطای وام‌های ارز خارجی را به کشورهای غنی از منابع، به‌ویژه در آفریقا، افزایش دادند.

در میان کشورهایی که به شدت بدهکار هستند، 14 کشور از 15 کشور آفریقایی هستند که بسیاری از فقیرترین کشورهای جهان مانند سودان، نیجر، موزامبیک، چاد و جمهوری دموکراتیک کنگو را شامل می‌شوند. تنها کشور غیرآفریقایی در این فهرست، بولیوی نیز یکی از فقیرترین کشورهای آمریکای جنوبی است.

طبق گزارش کمیسیون بازبینی اقتصادی و امنیتی آمریکا و چین، 60 درصد از کشورهای بدهکار چین در سال 2022 در مضیقه مالی قرار داشتند که این رقم در سال 2010، پنج درصد بود.

چین علاوه بر دستیابی به زیرساخت‌ها، متحدان سیاسی نیز به دست می‌آورد. بسیاری از کشورهای موجود در این فهرست، مانند جمهوری کنگو، علناً از مواضع چین در هنگ کنگ و دریای چین جنوبی حمایت کرده‌اند.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 5 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان