شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳
کد خبر : 77607

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

با 100 میلیون تومان در 1402 چه کنیم؟

با 100 میلیون تومان در 1402 چه کنیم؟
100 میلیون تومان دارایی چندان بزرگی به حساب نمی‌آید، اما با همین مبلغ هم می‌توان سرمایه‌گذاری کرد. با 100 میلیون تومان در 1402 چه کنیم؟

شهر بورس – بهرام توپچی پور، با 100 میلیون تومان در 1402 چه کنیم؟ این سوالی است که شاید برای دارندگان سرمایه های خرد در سال جدید وجود داشته باشد.

در این راستا، شهر بورس به سراغ کارشناسان اقتصادی رفته و نظر آنها را در این خصوص جویا شده است.

سعید ابراهیمی، سید محمدرضا اعلمی، حسن حسین نیا، سعید حسینی پناه، پیمان شوریابی، نیما نائینیان؛ کارشناسانی هستند که به سوال خبرنگار شهر بورس پیرامون اینکه با 100 میلیون تومان در 1402 چه کنیم؟ پاسخ داده‌اند.

یادآور می شود؛ اسامی کارشناسان به ترتیب حروف الفبا قید شده است.

با 100 میلیون تومان در 1402 چه کنیم؟

سعید ابراهیمی

می توان گفت که با توجه به تورم اقتصادی کشور، قیمت‌های سرسام آور عملا ایده‌های زیادی برای مبلغی مثل ۱۰۰ میلیون تومان برای شما وجود نخواد داشت.

اما با توجه به تمام محدودیت‌های اقتصادی باز هم می توان چندین ایده برای افزایش بهره وری دارایی ۱۰۰ تومانی پیشنهاد داد که به بررسی آنها می پردازیم.

یکی از این ایده‌ها مسلماً سرمایه گذاری در بازار سرمایه خواهد بود. باید توجه داشت که این ایده به اشکال مختلفی می‌تواند اجرایی شود و آن بسته به میزان سواد و تسلط شما در این بازار است.

اولین راه آن سرمایه گذاری مستقیم در این بازار است که در صورت داشتن سواد تحلیلی می توانید مستقیم در این بازار، سرمایه گذاری کنید و در سود و زیان شرکت‌ها خود را سهیم بدانید.

نکته مثبت این موضوع کنترل ریسک با توجه به خصوصیات فردی شما و جذابیت تحلیلی این بازار است که می تواند به عنوان یک سرمایه کذاری پویا برای شما عمل کند.

راه بعدی سرمایه گذاری غیر مستقیم است که می توانید از طریق صندوق‌های سهامی در این بازار به کسب سود بپردازید. می توان با کمی تحقیق دریافت که در بازه‌های میان مدتی صندوق‌های سهامی بازده فوق العاده‌ای را در قیاس با سایر سرمایه گذاری‌های غیرمستقیم به شما ارائه می دهند که می تواند برای بسیاری از افراد جذاب باشد.

برای افرادی که ریسک کمتری را می خواهند داشته باشند پیشنهاد می کنم که از صندوق‌های با درآمد ثابت به جای بانک استفاده کنند.

این صندوق‌ها با ریسکی برابر با بانک‌ها عمل می‌کنند و با متنوع سازی سرمایه گذاری می توانند سود بیشتری نسبت به بانک به افرادی با ریسک پایین تقدیم کنند.

ممکن است برخی از افراد تمایل به بازار طلا و سکه داشته باشند که در صورت آشنایی و سواد مافی در این حوزه می‌توانند در این بازار نیز با این مبلغ سرمایه کذاری کنند.

در صورتی که تنها به این بازار علاقه و امید دارید اما سواد تحلیلی ندارید می توانید به جای سرمایه گذاری مستقیم دراین بازار از صندوق‌های طلا استفاده کنید.

این صندوق‌ها مبلغ قابل توجهی از دارایی خود را همیشه به گو‌اهی سپرده سکه و طلا اختصاص می دهند و مابقی دارایی را به متنوع سازی سبد می‎پردازند.

علاوه بر کاهش ریسک برای سرمایه گذاران، اصولاً بازدهی بهتری را نیز به سرمایه گذار ارائه می دهند.

علاوه بر تمام این مسائل شما می توانید با این مبالغ اقدام به ایجاد شغل‌هایی بکنید. از جمله می توان با این مبلغ کسب و کارهای کوچکی چون تهیه و توریع غذاهای نیمه آماده، راه اندازی کارواش، کارهای خدماتی در صورت داشتن علم و تحربه کافی و مواردی از این دست اشاره کرد.

پیشنهاد می کنم که با این مبلغ اقدام به سرمایه گذاری کنید. مهمترین نکته‌ای که باید رعایت کنید بحث متنوع سازی سبد سرمایه گذاری است تا بتوانید میزان ریسک خود را با توجه به روحیه و ریسک پذیری خود تنظیم کنید.

متناسب با روحیه خود سرمایه گذاری‌های پرریسک یا کم ریسک را در سبد سرمایه گذاری خود جای دهید.


بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری در تعطیلات سال ۱۴۰۲ چیست؟


سید محمدرضا اعلمی

سرمایه‌گذاری در علم اقتصاد به معنای اختصاص دادن پول برای چیزی با انتظار سود و منافع از آن در آینده است.

در پاسخ به این که با 100 میلیون تومان در 1402 چه کنیم؟ باید گفت که سرمایه‌گذاری می‌تواند به دو صورت سرمایه‌گذاری مستقیم و سرمایه‌گذاری غیر مستقیم صورت بگیرد.

از انواع سرمایه‌گذاری‌ها می‌توان به مواردی همچون سرمایه‌گذاری در بورس ، بازار مسکن ، بازار طلا و جواهرات، خودرو، سپرده‌های بانکی، کالاهای فیزیکی، اوراق بدهی، صندوق های سرمایه‌گذاری، بازار ارزهای دیجیتال و … اشاره کرد.

از آنجایی که سرمایه پیش فرض ما برای تصمیم گیری در مورد آن برای 100 میلیون تومان است، بنابراین برخی از گزینه ها که احتیاج به سرمایه بیشتری دارند حذف می‌شود.

در این راستا، گزینه‌هایی همچون سرمایه‌گذاری در بورس و طلا و سپرده‌های بانکی، اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازار ارزهای دیجتال بر روی میز می‌مانند.

باتوجه به توافقات بین المللی منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای انجام شده در حال حاضر انتظار رشد بیش از این نرخ دلار وجود ندارد.

با این پیش فرض نگاه‌ها به سمت بازار سرمایه است که نسبت به بازار‌های موازی از رشد مورد انتظار عقب مانده.

در صورت عدم آگاهی نسبت به نحوه سرمایه گذاری در بازار بورس به سراغ شیوه‌های سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم یعنی سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها بروید.

در غیر اینصورت سرمایه گذاری مستقیم در سهام شرکت‌‎ها می‌‎تواند بازده بالاتری را نسبت به اوراق بدهی و سپرده های بانکی داشته باشد.

از آنجایی که سال آینده شاهد یک بازار دوطرفه هستیم و فروش استقراضی نیز سبب پیچیده تر شدن برخی تصمیم‌گیری‌ها برای معامله‌گران مبتدی می‌شود، لزوم آموزش و فراگیری درست نحوه‌ی سرمایه‌گذاری در بازار بورس از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

فروش استقراضی سبب جلوگیری از نوسانات زیاد بازار می‌شود و می تواند به پیش بینی پذیرتر شدن بازار کمک کند.

با توسعه ابزار های مالی و جذب سرمایه به سمت بازار بورس به عنوان ترمز تورم و ابزار تامین مالی شرکت‌ها شاهد یک اقتصاد پویا خواهیم بود.

حسن حسین نیا

بررسی المان های اقتصادی در سال ۱۴۰۲ نشان دهنده تداوم تورم خواهد بود.

فاکتورهای درآمد و هزینه بودجه سال جدید و تداوم تحریم ها همچنان به میل صعودی قیمت ها دامن می زند و این امر در سرمایه گذاری شخصی و خانوادگی اهمیت تشکیل پرتفوی متنوعی از دارایی ها را دو چندان می‌کند.

برای تشکیل پرتفوی مذکور باید اندازه نقدینگی و بازده مورد انتظار و ریسک پذیری فرد در کنار دانش سرمایه گذاری و آشنایی با بازارهای مختلف بررسی شود.

برای سرمایه پیشنهادی ۱۰۰ میلیون تومانی که عملا قدرت مانور در بازارهای کالایی گران قیمت را ندارد، باید با ظرافت بیشتری عمل کرد.

ابتدا باید رشد بازارهای مختلف را در نظر بگیریم؛ بازارهایی همچون طلا و ارز رشد سنگینی را تجربه کردند. پس باید در اولویت دهی به این جنبه ها دقت شود.

آنچه پیشنهاد بنده است؛ تخصیص قسمتی از پول به صندوق های سرمایه گذاری سهامی یا مختلط که عملکرد خوبی را در گذشته نشان داده اند در کنار سرمایه گذاری در دارایی های با پایه طلا و یا فعال در حوزه تولید طلا هستند.

تنوع دارایی ها در تابلوی بازار سرمایه می تواند پوشش دهنده ذائقه های مختلف باشد.

در کنار دو مورد یاد شده می توان بخش کوچکی از سرمایه خود را با توجه به میزان ریسک پذیری به صندوق های اهرمی که تعداد آنها در بازار سرمایه در حال افزایش است تخصیص داد.

پس پرتفویی متشکل از :

صندوق سرمایه گذاری سهامی یا مختلط با وزن بیشتر

صندوق سرمایه گذاری در طلا با وزن زیر ۵۰%

صندوق سرمایه گذاری اهرمی با وزن کم به طور مثال ۱۰%

لازم به ذکر است پیشنهاد مذکور با در نظر گرفتن سرمایه گذاری میان مدت و دانش کم تا متوسط فرد سرمایه گذار در نظر گرفته شده است.

سعید حسینی پناه

اگر کسی با این سرمایه ریسک پذیر بوده و علم و آگاهی داشته باشد، بهترین کار سرمایه گذاری در بازار سرمایه است.

البته این کار مستلزم ریسک پذیری است. وقتی فردی وارد بازار می‌شود باید انتخاب سهام‌ درست داشته و ۱۰۰ میلیون را تقسیم بر سه کند و با شیوه‌های معامله‌گری متفاوت بتواند از تورم پیشی بگیرد.

برای افراد ریسک گریز بهترین حالتی که می‌توانند داشته باشند نیمی از صد میلیون را روی طلای آب شده و نیم دیگر را روی سهام بنیادی قوی سرمایه گذاری کنند؛ سهم‌هایی که گزارش‌های خوبی دارند.

برای اینکه افراد باز هم ریسک را کم کنند می توانند از سیستم اضافه کردن استفاده کنند. یعنی پنجاه میلیون طلا را هم در سه مرحله خریداری کنند و سرمایه‌گذاری را هم روی سه تا چهار سهم انجام دهند. اینکه چرا طلا را انتخاب کردم به این دلیل است که طلا بازار موازی است و با حرکت دلار حرکت خواهد کرد.

پیمان شوریابی

به نظرم امسال بیشترین بازدهی را در بین بازارهای موازی، بورس ایران خواهد داشت.

لذا سرمایه گذاری با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای افرادی که ریسک متوسطی دارند می‌تواند به شرح زیر باشد:

۱۰ درصد صندوق طلا

۴۰ درصد صندوق سهامی

۳۰ درصد صندوق اهرمی سهامی

۲۰ درصد صندوق کالایی

در صورتی که ریسک پذیری کمتری دارید، می‌توانید وزن صندوق طلا را افزایش دهید.

هرچقدر توان ریسک بیشتر دارید می‌توانید وزن صندوق های سهامی اهرمی را افزایش دهید.

نیما نائینیان

در مقایسه بازارهای مالی با یکدیگر، درمی‌یابیم که بازار سهام عقب مانده‎ترین بازار است. قاعدتاً باید بخش بزرگی از این منابع به سهام اختصاص یابد.

با توجه به اتفاقات بین‌المللی رخ داده از جمله ورشکستگی بانک‌ها در آمریکا که می‌تواند منجر به رکود جهانی شود، کاهش قیمت نفت و نزدیکی طلا به سقف تاریخی خود؛ پیشنهاد می‌شود بخشی از این 100 میلیون تومان به طلا اختصاص یابد.

حدود 30 درصد از این سرمایه می‌تواند راهی بازار طلا شود. حدود 50 درصد نیز حتماً به سهام و 20 درصد باقی مانده به دلار اختصاص یابد.

 

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − یک =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان