شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
کد خبر : 49406

با مزایای افزایش عمق مظنه آشنا شوید

با مزایای افزایش عمق مظنه آشنا شوید
طبق تصمیم اعضای هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار عمق مظنه بازار از 15 فروردین 1401 در اختیار همگان قرار می گیرد.

به گزارش شهر بورس، یکی از مهم ترین و اصلی ترین دغدغه های سهامداران و فعالان بازار سرمایه طی سال های اخیر، در کنار مسائل مختلف اقتصادی و… موضوع تعمیق مظنه‌ها بوده است. بدون شک در این راه نمایش ۲۰ مظنه برای تمام سهامداران و فعالان بازار سرمایه، ضمن رفع تبعیض و ایجاد چشم‌انداز دقیق‌تر برای معامله‌گران باعث شفافیت بیشتر بازار می‌شود. در ادامه این گزارش می توانید با مزایای افزایش عمق مظنه آشنا شوید.

لیست‌ سفارش، نقشه راه سهامداران

در اغلب بازارها تمام لیست سفارش‌ها در قیمت‌های مختلف و تمام معاملات از سوی خریداران و فروشندگان برای یک دارایی یا سهم فهرست می‌شوند.

لیست‌های سفارش یا اصطلاحاً اردور بوک‌ها، اطلاعاتی مانند قیمت‌های مختلف هر سفارش، حجم کل سفارش‌ها در آن قیمت معین و فاصله بین بهترین قیمت‌های خرید و فروش را در اختیار سهامداران قرار می‌دهند.

این لیست‌ها همچنین تعداد سفارش‌هایی که در یک قیمت خاص ارسال شده‌اند را نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاران از این لیست برای تحلیل سرمایه‌گذاری‌های خود استفاده‌ می‌کنند.

به طور کلی مظنه یا اردور بوک به سهامداران کمک می‌کند تا روند حرکت قیمت یک سهم را تشخیص دهند و ناظر به آن تصمیم به فروش یا خرید بگیرند.

به غیر از کریپتوکارنسی‌ها که لیست سفارش خود را به صورت کامل و بدون محدودیت برای معامله‌گران به نمایش می‌گذارند، بورس‌های بزرگی مانند نیویورک (NYSE) و نزدک (NAZDAQ) نیز این خدمت را در اختیار سهامداران قرار می‌دهند.

به طور کلی افزایش تعداد مظنه می‌تواند به تشخیص شرایط روانی بازار «Sentiment» در مورد یک دارایی برای سهامداران کمک کند. همچنین به سهامداران یا سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد که روند یک شاخص صعودی یا نزولی خواهد بود. به عبارت دیگر مشاهده سفارشات ارسال‌شده توسط خریداران و فروشندگان در محدوده‌های قیمتی مختلف، به معامله‌گران اجازه‌می‌دهد تا متوجه شوند در آینده قیمت یک دارایی و سهم به سمت کاهش یا افزایش حرکت می‌کند.


بیشتر بخوانید: وام ازدواج سال 1401 مشخص شد


به غیر از موارد بیان شده در مورد بازار سرمایه ایران این امکان باعث می‌شود تبعیض بین معامله‌گرانی که نامک دسترسی دارند با دیگر سهامداران و بویژه سهامداران حقیقی کاهش قابل توجهی داشته باشد و به نوعی تعبیر رانت در این رابطه به کلی بی‌معنا شود.

کد به کد کردن یعنی چه؟

حذف رانت با افشای عمق مظنه

احمد جانجان، فعال و کارشناس بازار سرمایه پیش از این در گفت‌وگویی با سنا، گفته بود: «تعداد مظنه‌ها روی تابلو برای سهامداران حقیقی و به طور کلی افرادی که به سامانه «نامک» دسترسی ندارند، ۵ عدد در سمت فروش و ۵ عدد در سمت خرید است، این در حالیست که در اغلب بورس‌های جهان در لیست سفارش‌ها یا «Order Book» تمام سفارش‌ها قابل رویت است این یعنی همه می‌توانند عمق بازار را مشاهده کنند.»

وی گفته بود: «با وجود تعداد مظنه محدود حقوقی‌ها می‌توانند با چند سفارش، حقیقی‌ها را ترغیب به صف خرید یا فروش کنند، در حالیکه خود هدف دیگری را دنبال می‌کنند.»

البته معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس نیز در تشریح این تصمیم گفت: «آن چیزی که باید در خرید و فروش سهام یا اوراق بهادار مدنظر قرار گیرد، بحث ارزش سهام شرکت‌ها است و عمق مظنه در بالا و یا پایین رفتن ارزش سهام یک شرکت تأثیر چندانی ندارد و معامله‌گران باید توجه کنند تصمیم‌های لحظه‌ای نگرفته و یا سفارشاتی با قصد ترغیب مردم به خرید و فروش در سامانه ثبت نکنند.»

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 4 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان