صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
کد خبر : 94988

سینا رهبر شهلان در گفت‌وگو با شهر بورس:

با این ولخرجی دولت امکان کنترل تورم وجود ندارد/ رکود بازار سرمایه ادامه‌دار است

با این ولخرجی دولت امکان کنترل تورم وجود ندارد/ رکود بازار سرمایه ادامه‌دار است
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با این ولخرجی دولت امکان کنترل تورم وجود ندارد و فعلا وزارت اقتصاد نمی‌خواهد از ظرفیت بورس استفاده کند.

سینا رهبر شهلان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس اظهار داشت: پول‌های بزرگ در بازار به دلیل ریسک‌های تحمیلی توسط دولت و حاکمیت می‌ترسند و رو به بالا خرید نمی‌کنند. اتفاق نامناسبی به اسم شاخص‌سازی هم انجام شده که باعث می‌شود بخش بزرگی از فعالان بازار به چرخش پول اعتماد نکنند و در همین راستا یک روز بازار مثبت و یک روز منفی می‌شود.

وی ادامه داد: اینجا باید بخشی از ریسک‌های سیستماتیکی که به بازار تحمیل شده کمتر شود و صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار هم کمک کنند که بازار با استفاده از سهام متوسط روند مثبت بگیرد.

این کارشناس سرمایه با بیان اینکه نمی‌توان هم بازارها را وارد رکود کرد و هم تورم کنترل شود، گفت: بازار مالی یک ابزار مناسب برای کنترل جریانات پول و تورم است که متاسفانه فعلا وزارت اقتصاد نمی‌خواهد از این ظرفیت استفاده کند.

وی در پاسخ به این سوال که «رکود تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟»، تصریح کرد: این روند ادامه‌دار است. اول باید بپذیریم که اولویت اول کشور درآمدزایی باشد اما با فعلاً با یک تفاوت و تعارض دیدگاه تصمیم‌سازان در دولت مواجهیم. روزی این وضعیت تمام می‌شود که دولتمردان واقعیت علم اقتصاد را بپذیرند و براساس علم حرکت کنند.

با این ولخرجی دولت امکان کنترل تورم وجود ندارد


بیشتر بخوانید: 26 ملک دولت در بورس کالا عرضه می شود


رهبر شهلان ادامه داد: آقای بذرپاش بعد از ۹ ماه هنوز زمین به بانک مسکن تخصیص نداده و برای پنهان کردن این ناکارآمدی عنوان می‌کند بودن سیمان و فولاد در بورس باعث گرانی است. مشاور آقای بذرپاش هم اعداد و رقم نمی‌فهمد که کارخانه سیمان باید معادل سرمایه‌ای که آنجا قرار داده برگشت سرمایه داشته باشد و قرار نیست از جیب سهامدار برای اقشار جامعه خانه ساخته شود.

وی تصریح کرد: ما باید کیک اقتصادمان را بزرگ و مشکلات اقتصادی و سیاسی را مرتفع کنیم و آن زمان اگر کسی نخواست مردم خانه‌دار شوند، آدم نادرستی است. اما هر چیزی اصولی دارد و اینکه بخواهیم عده‌ای را خانه خراب کنیم تا برای عده‌ای دیگر خانه بسازیم، درست نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اتفاقی که در اقتصاد ما رخ می‌دهد این است که تورم ادامه دارد اما تورم انتظاری موقتاً مدیریت شده است. همین تورم انتظاری هم در شرایط فعلی امکان ادامه ندارد و ما باید عرضه‌ها را در تمام ابعاد تولیدی افزایش دهیم که موفق به خلق ثروت شویم و بعد برای تورم چاره‌ای پیدا کنیم.

وی ادامه داد: نمی‌توان با ادامه کسری بودجه، ولخرجی دولت و ناکارآمدی‌ها شعار کنترل تورم داد. بانک مرکزی به شکل موقت برخی ابزارها را در اختیار دارد و با استفاده از این ابزارها می‌توان پایه پولی را رشد داد و به شکل موقت از تبدیل پایه پولی به نقدینگی جلوگیری کرد اما این روند بیش از یک سال توان ادامه ندارد و آنجا دوباره با جهش دلار و از دست رفت اعتماد اقلیت مانده مواجه می‌شوید.

رهبر شهلان در پایان خاطرنشان ساخت: این مسئله را آقایانی که در بانک مرکزی قرار دارند، متوجه نیستند. البته که اقتصاد مسیر خود را خواهد رفت اما متاسفانه برخی آقایان متوجه مسائل نیستند. من به آینده بازارها خوشبینم اما مردم باید تحمل‌شان را مبتنی بر تحلیل بالا ببرند.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان