شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳
کد خبر : 60685

رئیس اتاق تبریز مطرح کرد؛

بانک مرکزی مقصر مشکلات تعهد ارزی شرکت ها/ اقتصاد ایران پر از رانت و فساد است

بانک مرکزی مقصر مشکلات تعهد ارزی شرکت ها/ اقتصاد ایران پر از رانت و فساد است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: اگر قیمت دلار نیما و بازار آزاد به یکدیگر نزدیک شود مسئله تعهد ارزی وجود نخواهد داشت اما مقصر این مشکل بانک مرکزی است.

به گزارش شهر بورس، یونس ژائله در بیست و ششمین همایش صادرات غیر نفتی با محوریت «نقشه راه صادرات غیرنفتی توسط بخش خصوصی با ربع قرن تجربه»، اظهار داشت: اولین اتاق تجاری کشور که پیش از اتاق ایران به وجود آمده، اتاق تبریز است. اتاق تبریز همواره پیشران فعالیت‌های اقتصادی مخصوصا در حوزه صادرات بوده است.

وی افزود: متاسفانه در مقطع کنونی، اتاق‌های بازرگانی دچار بیماری شده که بسیار مزمن است که باعث شده سستی، اتاق‌ها را فرابگیرد. در مقطعی، دغدغه اتاق‌ها نبود منابع بود و الان میلیاردها منابع وجود دارد اما دریغ از کار. ما از لحاظ صادرات در دنیا بی‌نظیر هستیم و تنوع بسیاری داریم اما می بینیم که ۹۳ درصد از صادرات ما راهی ۳۸ کشور می‌شود.


بیشتر بخوانید: همایش نقشه راه صادرات غیرنفتی برگزار می شود


رئیس اتاق تبریز خاطرنشان کرد: باید قوانینی اتخاذ شود که تولیدکنندگان و واردکنندگانی که اهلیت اقتصادی دارند در اتاق ها نقش کلیدی بازی کنند تا دست دیگران از اتاق‌ها کوتاه شود. در شرکت‌های دولتی شاهد اختلاس‌های میلیاردی هستیم، اما آیا در شرکت‌های خصوصی هم این اتفاقات رخ می‌دهد؟ بخش خصوصی برای حتی یک ریال هم می‌جنگد.

ژائله ادامه داد: اقتصاد ایران خصولتی و دولتی بوده، اما پر از رانت و فساد است. تا زمانی که اصل ۴۴ قانون اساسی پیرامون خصوصی‌سازی اجرا نشود اقتصاد ایران جهانی نخواهد شد.

وی با بیان اینکه «همه صادرکنندگان مشکل تعهد ارزی دارند»، خاطرنشان کرد: صادرکننده ارز وارد می‌کند اما تک نرخی نبودن ارز و پنج هزار تومان اختلاف میان دلار آزاد و نیما باعث ایجاد مشکل می‌شود که مقصر این اتفاق هم بانک مرکزی است. اگر قیمت دلار نیما و بازار آزاد به یکدیگر نزدیک شود مسئله تعهد ارزی وجود نخواهد داشت. با ما معضل کارت بازرگانی جعلی و یک بار مصرف هم مواجه هستیم.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه + دوازده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان