شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
کد خبر : 66240

بازار مرغ شب عید بحرانی می‌شود

بازار مرغ شب عید بحرانی می‌شود
کمتر از سه ماه مانده به عید، رئیس اتحادیه مرغداران از احتمال بحرانی شدن بازار مرغ شب عید خبر می‌دهد.

به گزارش شهر بورس، با افزایش نرخ دلار ظاهرا ثبت نهاده های دامی هم باطل شده و به همین دلیل ممکن است تامین بازار مرغ شب عید بحرانی شود، موضوعی که مدیرعامل اتحادیه مرغداران کشور نسبت به آن هشدار داده است.

بر اساس گزارش اقتصاد آنلاین، حبیب اسدالله نژاد در گفت و گو با اقتصاد آنلاین آینده تولید مرغ را توصیف کرد و گفت: از زمان اجرای اصلاح نظام یارانه‌ای به جز مقاطع کوتاهی مرغداران مرغ گوشتی در زیان بوده‌اند و این زیان همچنان ادامه دارد.

وی افزود: انباشت زیان سنگین مرغداران می‌تواند موجب بحران در تولید و بازار مرغ مورد نیاز ایام نوروز شود.

مرغداران هیچ سودی نمی‌کنند

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور عنوان کرد: دستگاه‌های متولی تولید و تنظیم بازار مرغ مسئول بحران احتمالی بازار مرغ شب عید هستند چراکه تا امروز اقدامی از سوی آن‌ها برای جبران زیان مرغداران صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: مرغداری مانند هر فعالیت اقتصادی برای ادامه تولید نیازمند صرفه اقتصادی و تأمین سود معقول است، در حالی که مدت‌هاست این فاکتور‌ها در تولید مرغ نیست.

اسدالله نژاد با بیان اینکه جوجه‌ریزی برای تأمین مرغ بازار نوروز تقریباً از نیمه بهمن ماه آغاز می‌شود و افزود: دستگاه‌های متولی زمان زیادی برای جبران خسارت مرغداران و ایجاد انگیزه برای تولید مرغ مورد نیاز بازار نوروز ندارند، در صورت عدم جبران زیان بحران در بازار مرغ اجتناب ناپذیر است.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر میزان زیان مرغداران در تولید هر کیلوگرم مرغ چقدر است، گفت: برای میزان زیان مرغداران در تولید هر کیلوگرم مرغ نمی توان عدد ثابتی را اعلام کرد چرا که به دلیل نوسانات اخیر در قیمت نهاد‌ه‌های تولید رقم زیان برای هر مرغدار متفاوت است.

اسدالله نژاد اضافه کرد: به طور مثال مرغداران هر قطعه جوجه یکروزه را از ۵ تا ۱۸ هزار تومان تأمین کرده‌اند که هزینه تمام شده تولید مرغ را در دامنه بزرگی قرار می‌دهد اما، آنچه مسلم است برای تمامی مرغدار‌ان زیان اتفاق افتاده است.


بیشتر بخوانید:قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال امروز 8 دی 1401


وی دلیل نوسان در قیمت نهاده‌های تولید مرغ را در کنار تمامی مؤلفه‌ها، نوسانات در نرخ دلار عنوان کرد.

سفارش نهاده‌های دامی باطل شد

اسدالله نژاد همچنین خبر داد که، به دلیل افزایش قابل توجه نرخ دلار در هفته‌های اخیر، واردکنندگان بزرگ و نام آشنای نهاده‌های خوراک دام، همگی ثبت سفارش‌ها را باطل کرده‌اند.

وی تصریح کرد: واردکنندگان نهاده‌های خوراک دام اعلام کرده‌اند با توجه به افزایش قابل توجه نرخ ارز، این نهاده‌ها با قیمت جدید که بالاتر از قیمت‌های قبلی است ثبت سفارش خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور بر این باور است که با افزایش قیمت نهاده‌های خوراک دام در پی افزایش نرخ دلار، بالا رفتن قیمت مرغ به زودی بحران بازار مرغ شب عید اتفاق خواهد افتاد چراکه هزینه تمام شده تولید بالا خواهد رفت.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده + 2 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان