شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۳۱
کد خبر : 119077

دومین روز تعطیلی معاملات فرابورس؛

بازار سرمایه قربانی بی‌توجهی به زیرساخت‌ها/ پای هک در میان است؟

بازار سرمایه قربانی بی‌توجهی به زیرساخت‌ها/ پای هک در میان است؟
برای دومین روز متوالی، سامانه‌های معاملاتی فرابورس ایران با اختلال فنی مواجه شده؛ تعطیلی فرابورس، نه تنها به ضرر سهامداران است، بلکه به اعتماد آنها به بازار سرمایه نیز لطمه جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

به گزارش شهر بورس، برای دومین روز متوالی، سامانه‌های معاملاتی فرابورس ایران با اختلال فنی مواجه شده و عملاً هیچ گونه معامله‌ای در این بازار انجام نمی‌شود. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پیش از این نیز، سامانه‌های بورس و فرابورس بارها با مشکلاتی از این دست مواجه شده بودند و به نظر می‌رسد این معضل به یک چالش جدی برای بازار سرمایه تبدیل شده است.

پیام ناامیدکننده‌ای که امروز برای دومین بار به معامله‌گران فرابورس ارسال شد، مشابه دیروز بود: «کاربران گرامی پیرو اطلاع رسانی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و عملیات بازار فرابورس ایران، به علت بروز اشکال فنی در زیرساخت فنی سامانه معاملات، سفارش گیری بازارهای فرابورس ایران در ساعت 8:25 و 8:45 آغاز نخواهد شد. ساعت شروع سفارش گیری و انجام معاملات بازارهای فرابورس متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.»

این در حالی است که فعالان بازار سرمایه از این وضعیت به شدت گلایه‌مند هستند. تکرار این اتفاقات به اعتماد سرمایه‌گذاران لطمه جبران‌ناپذیری وارد می‌کند و می‌تواند به خروج نقدینگی از بازار سرمایه منجر شود.

کارشناسان معتقدند که بروز این مشکلات، نشان‌دهنده ضعف زیرساخت‌های فنی بازار سرمایه است. آنها می‌گویند که باید برای حل این مشکل، چاره‌اندیشی اساسی صورت گیرد و زیرساخت‌های فنی بازار سرمایه به طور کامل ارتقا پیدا کند.

پای هک در میان است؟

هنوز علت دقیق اختلالات فنی سامانه‌های فرابورس مشخص نشده است، اما برخی شایعات، احتمال هک شدن سامانه‌ها را مطرح می‌کنند. تاکنون هیچ مقام رسمی، احتمال هک شدن سامانه‌ها را تأیید نکرده است، اما بررسی دقیق این موضوع ضروری به نظر می‌رسد.

در حال حاضر، معلوم نیست که اختلال فنی سامانه‌های فرابورس چه زمانی رفع خواهد شد. در روزهایی که بازار سرمایه بیش از هر چیزی به آرامش و اعتماد نیاز دارد، تکرار این دست اتفاقات ضربات جبران ناپذیری بر پیکره بورس وارد خواهد کرد. طی هفته‌های گذشته، مسابقه «کشف باگ جایزه‌دار» توسط سازمان بورس برگزار شد و سازمان از علاقه‌مندان در این زمینه برای کشف باگ‌های سیستم دعوت کرد. در صورتی که حالا پس از آن اتفاقات، باگ امنیتی در سامانه‌ها وجود داشته باشد، باید به مدیران سازمان بورس خداقوت اساسی گفت!

مدیرعامل شرکت فناوری بورس تهران از تلاش این شرکت برای جلوگیری از «تکرار این گونه موارد» خبر داده اما انتظار می‌رود در صورتی که قصوری از طرف فرد یا شرکتی وجود داشته باشد، با آن برخورد شود.

یکی از مزیت‌های رقابتی بازار سرمایه، نقدشوندگی آن است، مزیتی که حالا به لطف شاهکار سامانه‌های شرکت مدیریت فناوری عملاً از بین رفته است. در آخرین روزهای سال که افراد حقیقی و حقوقی قطعاً به نقدینگی نیاز دارند، حتی یک معامله نیز در فرابورس انجام نمی‌گیرد.

در پایان، این سوالات مطرح می‌شود که سهامداران منتظر پاسخ آنها هستند؛ «تا چه زمانی باید شاهد تکرار این اتفاقات باشیم؟»، «آیا مسئولان بازار سرمایه، برای حل این مشکل چاره‌ای اساسی خواهند اندیشید؟» و البته اینکه «چه کسی باید پاسخگوی ضرر و زیان معامله‌گران در این دو روز باشد؟»

به نظر می‌رسد، بازار سرمایه ایران به یک تحول اساسی در زمینه زیرساخت‌های فنی نیاز دارد. اعتماد لرزان و نقدینگی در خطر، زنگ خطری برای آینده این بازار است.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 3
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − سیزده =

بصیرت یکشنبه , 20 اسفند 1402 - 11:32

توی این سال م فلک زده افسردگی آب شدن سرمایه چندین سال زحمت داشتیم،حالا به یمن باعث وبانی شاهدبی لیاقتی آقایان هم بایدباشیم

رضا یکشنبه , 20 اسفند 1402 - 21:56

ای کاش که تا خرداد سال آینده سامانه فرابورس مختل می شد که سهامداران کمتر ضرر و زیان متحمل می شدند .

حسین یکشنبه , 20 اسفند 1402 - 22:19

چرا اصل را رها کردین و چسبیدین به فرع . سال ۹۹ دلار بوده ۲۲ هزار تومان ، سکه‌ بوده ۸ میلیون تومان، پراید بوده ۷۰ میلیون تومان و شاخص کل بوده دقیقا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد . بعد از گذشت حدود ۳ سال و در حال حاضر دلار رسیده به ۶۱ هزار تومان . یعنی ۳ برابر شده نسبت به سال ۹۹. سکه‌ رسیده به ۳۷ میلیون تومان یعنی ۴/۵برابر شده نسبت به سال ۹۹. پراید رسیده به ۴۵۰ میلیون تومان . یعنی ۶/۵برابر شده . قیمت زمین و مسکن نسبت به سال ۹۹ حداقل ۱۰ برابر شده ولی شاخص کل بورس هنوز حول عدد ۲ میلیون واحدی سال ۹۹ می چرخد!!!!!!!!!!
شما این موضوع را که با فساد ، رانت ،دستکاری و دزدی مانع رشد و رونق بورس شدند را رها کردید و چسبیدید به اینکه یک یا دو روز سامانه ی فرابورس مختل بوده ؟!!!!! خب این که به نفع سهامداران بوده . شما روز شنبه که فرابورس بسته بوده سهامداران کمتر ضرر و زیان دیدند . این خودش یک حُسن هست برای سهامداران. ای کاش که تا خرداد و تیرماه سال آینده سامانه مختل بود تا سهامداران کمتر دچار ضرر و زیان می شدند. شما اون رانتی که اواسط اردیبهشت ماه سال جاری با چراغ سبز خاندوزی بی کفایت و نالایق و به کارگردانی عشقی بی سواد و دزد تو بورس اتفاق افتاد و قرار بودیم ماهه اسامی متخلفین و رانت خواران اعلام‌ شود و هنوز اعلام‌ نشده را رها کردید و چسبیدین به این که ۲ روز سامانه فرابورس قطع بوده ؟!!!!! خب قطع سامانه قطعا” به نفع سهامداران بوده . فساد ، رانت، دستکاری و دزدی تو بورس بیداد میکنه و اعتماد از بورس پرکشیده را رها کردید ؟!!!!!!!!!! چسبیدید به فرعیات!!!!!!!!!

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان