صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
کد خبر : 54855

تحلیلگر مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ در گفت‌وگو با شهر بورس عنوان کرد؛

بازار سرمایه در اوج بلاتکلیفی

بازار سرمایه در اوج بلاتکلیفی
تحلیلگر مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ گفت: اگرچه بازار به برجام بیش از پیش نیاز دارد، اما رشد نرخ ارز نیز در صورت عدم حصول توافق می تواند محرکی برای بازار باشد.

مژده ابراهیمی: احسان خاتونی تحلیلگر مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ در گفت و گو با شهر بورس گفت: عدم حصول توافق در این دور از مذاکرات برجام در دوحه سبب شد تا بازار سهام امروز باز هم درگیر اصلاح شود و ریز و درشت، کوچک و بزرگ، برجامی و غیربرجامی همگی در محدوده منفی قرار گیرند.

وی افزود: تمامی گروه ها حتی صندوق های با درآمد ثابت؛ البته بجز صندوق های طلا با خروج پول همراه بودند. همچنین تعداد نمادهای منفی از همان ابتدای وقت بیشتر از تعداد نمادهای مثبت بود و تنها گروهی معدود و تک سهم ها به رنگ سبز معامله شدند.

خاتونی بیان کرد: آخر هفته خوبی در بازارهای جهانی شاهد نبودیم و بار دیگر افت شاخصها و قیمتها در حوزه کامودیتی ها رقم خورد. همچنین اعلام سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک‌های مرکزی سراسر دنیا تقاضا برای کامودیتی ها را پایین آورده و باعث کاهش قیمت فلزات شده ‌است. این احتمال وجود دارد که نگرانی در مورد رکود اقتصادی تقاضا در کل بازارهای کالا را پایین بیاورد.

کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: این اتفاق، به خصوص در شرکت‌های مصرف کننده از جمله شرکت‌های تولید‌کننده موادغذایی می تواند منجر به افزایش حاشیه سود شود.

به گفته وی تداوم رشد دلار نیمایی نیز می تواند صادراتی را از گرداب کاهش قیمت‌های جهانی نجات دهد. فعلا شاهد رشد آرام نرخ نیمایی هستیم و پیش‌تر با احیای برجام انتشار می رفت که دلار آزاد کاهش یابد و خود را به دلار نیمایی برساند، اما اینک بار دیگر رشد دلار نیمایی قوت گرفته است.

تحلیلگر مشاورسرمایه گذاری هداف حافظ تصریح کرد: اخبار منفی از مذاکرات دوحه سبب شد تا نرخ ارز بار دیگر به سطوح قبلی بازگردد. همچنین تداوم این شرایط احتمال شکستن دوباره سقف ارز را بیشتر کرده است. تحت این شرایط امروز صندوق های طلا با افزایش محسوس تقاضا مواجه بودند و همان‌طور که عنوان شد با ورود نقدینگی حقیقی ها همراه شدند.

به گفته این فعال بازارسرمایه؛ دور دوم مذاکرات غیرمستقیم احیای برجام، احتمالا بعد از سفر جو بایدن به خاورمیانه برگزار می‌شود و بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد با وجود بی‌نتیجه ماندن مذاکرات در دوحه، تلاش‌ها برای از سرگیری آن ادامه دارد.


بیشتر بخوانید:نظرسنجی بزرگ شهر بورس درباره شاخص کل


وی افزود: بنابراین امیدها نسبت به حصول برجام اگرچه کمرنگ شده است اما همچنان باقی خواهد ماند؛ از این‌رو این رویه می تواند مانع رشد افسارگسیخته نرخ ارز شود تا همچنان نتایج قطعی از مذاکرات حاصل شود.

این کارشناس بازارسرمایه بیان داشت: واضح است در این شرایط بازار سهام نیز کج‌دار و مریز رفتار کند و سهامداران عصبانی همچنان خروج را به ورود ترجیح دهند. وقتی سرمایه گذاران خود را با بازارهای دیگر مقایسه می کنند، اوج نا امیدی در وجود آنها متبلور می شود. همچنین صبوری در این شرایط بسیار سخت است؛ اگرچه بازار به برجام بیش از پیش نیاز دارد، اما رشد نرخ ارز نیز در صورت عدم حصول توافق می تواند محرکی برای بازار باشد.

خاتونی گفت: اگرچه عدم توافق ریسک سیستماتیک بازار را هم افزایش می دهد، اما به هر حال تکلیف بازار روشن می شود و ابهام بدترین اتفاق برای بازار است.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 + 8 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان