شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
کد خبر : 59634

اگر افزایش نقدینگی متناسب با رشد اقتصادی کشور باشد، مهار تورم امکان‌پذیر است

اگر افزایش نقدینگی متناسب با رشد اقتصادی کشور باشد، مهار تورم امکان‌پذیر است

ایمان زنگنه گفت: تورم یک پدیده پولی بوده که مرتبط با ساختار بودجه‌ای دولت است. اصلاح نظام بانکی بر عهده بانک مرکزی است و مجموعه این عوامل در کاهش تورم دخیل هستند.

به گزارش شهر بورس، ایمان زنگنه کارشناس اقتصاد پولی با بیان اینکه در همه دنیا بانک مرکزی به عنوان مرجعی که نگهبان ارزش پول ملی است شناخته می‌شود و تثبیت قیمت‌ها و مهار تورم بر عهده آن است گفت: بانک مرکزی برای انجام این نظارت‌ها نیازمند ابزارها و سیاست‌های دقیقی است تا کنترل شرایط اقتصادی کشور را در اختیار داشته باشد.

براساس گزارش سنا، وی با بیان اینکه نرخ تورم حال حاضر کشور، افزایش یافته است، گفت: متاسفانه سیاست‌گذار برای مهار تورم و حل کردن مسئله کسری بودجه، راحت‌ترین راه را که استقراض از بانک مرکزی بوده، انتخاب کرده است. بنابراین، با افزایش نقدینگی نمی‌توان تورم فعلی را مهار کرد.

زنگنه اظهار کرد: اگر افزایش نقدینگی، متناسب با رشد اقتصادی کشور باشد مهار تورم امکان‌پذیر است. جریانات پولی و مالی کشور نیز باید به گونه‌ای باشد که به حمایت از این شرایط کمک کند.

به گفته این کارشناس اقتصاد پولی؛ تورم یک پدیده پولی بوده که مرتبط با ساختار بودجه‌ای دولت است. اصلاح نظام بانکی بر عهده بانک مرکزی است و مجموعه این عوامل در کاهش تورم دخیل هستند. دولت نمی‌تواند از اتکا به بانک مرکزی در زمینه تامین مالی دست بردارد ولی می‌تواند در کاهش هزینه‌ها کمک کند.


بیشتر بخوانید: محمود آقایی: ورود نقدینگی به بورس نیازمند زیرساخت مناسب است

وی گفت: در شرایط فعلی دولت برای حل بحران تورم، باید به دنبال راه‌حل‌ها و تصمیمات درست برود زیرا کاهش تورم بالای ۵۰ درصد کار بسیار مشکلی است و هر لحظه امکان دارد این تورم به سمت ابرتورم حرکت کند.

این دکتری اقتصاد پولی گفت: اگر تورم فعلی، با حرکت افزایشی‌تر به سمت ابرتورم شدن پیش برود ساختارهای اقتصادی کشور با خطر متلاشی شدن روبرو خواهند بود.

زنگنه در پایان گفت: تغییرات سیاست‌های پولی باید تدریجی انجام شود اگر سیاست‌های اتخاذ شده از قبل اعلام شود و مردم در این زمینه اغنا شوند، می‌توانیم این مشکل را حل کنیم. سیاست‌های صلاحدیدی در ادوار گذشته باعث ایجاد مشکلات حال حاضر شده است.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − شانزده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان