شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
کد خبر : 55248

اهمیت تامین مالی شرکت ها از طریق بازار سرمایه

اهمیت تامین مالی شرکت ها از طریق بازار سرمایه
تامین مالی شرکت ها از طریق بازار سرمایه یکی از وظایف این بازار در قبال شرکت های بورسی می باشد.

به گزارش شهر بورس، یکی از مزیت های تامین مالی شرکت ها از طریق بازار سرمایه افشای اطلاعات مالی شرکت ها و افزایش شفافیت می باشد در صورتی که این اتفاق در تامین مالی از طریق بانک ها اتفاق نمی افتد.

امیر توپچی پور در گفتگو با خبرنگار حوزه بورس خبرگزاری صداوسیما درباره تامین مالی از طریق بازار سرمایه اظهار داشت: تامین مالی از طریق بازار سرمایه بحثی نو در کشور ما محسوب می‌شود. قانون مربوط به ابزار‌های نهاد‌ها و بازار‌های مالی جدید به سال ۱۳۸۸ برمی‌گردد که طی ۱۰ سال اخیر به مرحله اجرا درآمده است.

وی افزود: این سازوکار جذابیت‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه را افزایش داده، ولی برخی موانع، عدم فرهنگ سازی و بسترسازی مناسب باعث شده تا آنطور که باید و شاید شاهد استقبال از این حوزه نباشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه یکی از کارکرد‌های اصلی بازار سرمایه تامین مالی شرکت‌ها و یا فراهم کردن امکان دسترسی به منابع سرمایه گذاران است، خاطرنشان کرد: راهکار‌هایی همچون اوراق بدهی، افزایش سرمایه و صکوک به منظور برطرف کردن نیاز شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه توسط سازمان بورس ایجاد شده و در صورت فرهنگ سازی لازم در این خصوص، می‌توان شاهد استقبال از این ساز و کار بود.


بیشتر بخوانید: تحلیل گروه انبوه سازی | رشد 195 درصدی یک نماد!


توپچی پور تصریح کرد: برخلاف تصور عموم جامعه که بازار سرمایه را بیشتر منتهی به خرید و فروش سهام می‌دانند، این بازار در کل دنیا نقش اصلی تامین مالی را بر عهده دارد و در صورتی که فعالان اقتصادی شناخت خوبی نسبت به این بازار کسب کنند و امکانات موجود را بشناسند از بستر حاضر استقبال خواهند کرد.

وی با تاکید بر مزایای تامین مالی از بازار سرمایه نسبت به بانک، اذعان داشت: با توجه به ساختار مالی بنگاه‌های اقتصادی، شاهد توجه بیشتری به تامین مالی از طریق بانک نسبت به بازار سرمایه هستیم که بازار سرمایه می‌تواند با توجه به گزارشات مالی که باید شرکت‌ها افشا کنند، موجب شفافیت و حفظ حقوق سرمایه گذاران و سهامداران شود در صورتی که در تامین مالی از بانک نیازی به افشای اطلاعات مالی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تامین مالی از بانک‌ها هزینه بیشتری برای بنگاه‌های اقتصادی در خصوص مقدار بهره دارد و آن‌ها برای تامین مالی باید از تضمین و ضمانت‌هایی استفاده کنند. در صورتی که تامین مالی از طریق بازار سرمایه مشکلات کمتری در پی خواهد داشت.

توپچی پور یادآور شد: در روش‌‎های تامین مالی همچون افزایش سرمایه، ناشران می‌توانند با مشارکت سهامداران و بدون نگرانی از بازپرداخت منابع، طرح‍‌های توسعه کسب و کار خود را با دغدغه مالی کمتری اجرایی کنند. همچنین ابزار‌های دیگری همچون اوراق رهنی، اوراق استصناع، اوراق مشارکت، اوراق اجاره، صندوق پروژه، اوراق منفعت و… وجود دارد که ناشران می‌توانند بسته به شرایط از این فرصت‌ها استفاده کرده و نسبت به تامین مالی اقدام کنند.

وی در پایان گفت: بازار سرمایه طی سال‌های گذشته روند رو به رشدی را طی کرده و در میان عموم مردم نسبت به قبل بیشتر شناخته‌تر شده است، لذا بازار تامین مالی کشور نیز نیازمند رسیدن به بلوغ تامین مالی در بازار سرمایه است و در صورت تحقق این اتفاق بازار سرمایه قادر به ایفای نقش کلیدی خود خواهد بود.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × سه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان