شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
کد خبر : 46220
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای انتظار برای پایان پاییز تلخ بورسی‌ها بسته هستند

یادداشت مدیر مسئول

انتظار برای پایان پاییز تلخ بورسی‌ها

انتظار برای پایان پاییز تلخ بورسی‌ها

امیر توپچی پور، مدیر مسئول آژانس خبری تحلیلی شهر بورس طی یادداشتی که در روزنامه شرق منتشر شده است، به بررسی وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آینده پرداخت.

به گزارش شهر بورس و به نقل از روزنامه شرق، خرداد امسال بود که سید‌ابراهیم رئیسی، نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، به صورت سرزده در تالار بورس حضور یافت و با فعالان بازار سرمایه از نزدیک گفت‌وگو کرد. همین اتفاق کافی بود تا سهام‌داران امیدوار باشند که در صورت تغییر دولت از روحانی به رئیسی نوع نگاه به بازار سرمایه نیز تغییر یابد.

با مشخص‌شدن نتایج انتخابات، بازار سرمایه واکنش مثبتی به این اتفاق نشان داد و شاهد رشدی موقتی در بازار بودیم. با انتخاب خاندوزی به‌عنوان وزیر اقتصاد به‌عنوان یکی از منتقدان دولت قبلی در حمایت از بورس و علی صالح‌آبادی به‌عنوان رئیس بانک مرکزی به‌عنوان فردی از جنس بازار سرمایه، امیدها پررنگ‌تر شد.

اما برخلاف انتظار فعالان بازار سرمایه گذشت زمان ثابت کرد که دولت با وجود وعده‌های داده‌شده، در عمل اقدام حمایتی از بورس نداشت. وزیر اقتصاد برخلاف دوران حضورش در مجلس دیگر صحبتی درباره بازار سرمایه نداشت و ایده‌های دوران حضورش در مجلس در وزارت اقتصاد دیده نشد.

با افزایش نرخ بهره و فروش اوراق در بازار، سهامداران بیش‌ازپیش نسبت به رویکرد فعلی دولت نسبت به بورس ناامید شدند و در‌این‌میان روزهای سرخ بازار نیز بر نگرانی‌های‌شان اضافه کرد.

حواشی در بازار سرمایه

بازار سرمایه در ماه‌های اخیر حواشی زیادی داشته و اتفاقات سیاسی و اقتصادی مختلف تأثیر منفی بر روند این بازار گذاشته است و به‌این‌ترتیب روزبه‌روز شاهد افت قیمت سهام و از‌بین‌رفتن سرمایه سهامداران بودیم.

مؤلفه‌های اقتصادی مختلفی مانند نرخ دلار در ماه‌های اخیر رشد کردند؛ ولی بازار سرمایه واکنشی به این موضوع نداشت. با افزایش ابهامات درباره برجام و بررسی لایحه بودجه 1401، بازار سرمایه با تردیدهای زیادی همراه شد و در پی آن شاهد افت ارزش معاملات بودیم؛ تا جایی که در طول هفته اخیر رکورد کمترین میزان ارزش معاملات در هفت ماه اخیر نیز شکست.

افت ارزش معاملات در بازار سرمایه می‌تواند به این معنی باشد که فروشنده زیادی در بازار نمانده و خریداران هم با توجه به افت قیمتی روزانه سهام، عجله‌ای برای خرید ندارند و ترجیح می‌دهند با توجه به ایجاد رعب و وحشت در بازار برای خرید سهام صبور باشند تا پس از تثبیت بازار خریدهای خود را تکمیل کنند.

انتظار برای پایان پاییز تلخ بورسی‌ها

البته حواشی بیشتر از متن بر روند بازار سرمایه تأثیرگذار بوده. همین یک ماه پیش بود که بحث افزایش نرخ خودرو مطرح شد؛ ولی بلافاصله پس از اعلام افزایش نرخ 10‌درصدی، رئیس‌جمهور به آن واکنش نشان داده و مخالفت خود را با افزایش نرخ خودرو ابراز کرد.

پس‌ازاین اتفاق شاهد افت بیش‌ازپیش سهام بودیم که در نهایت منجر به تعلیق خودرو و خساپا به عنوان لیدرهای گروه خودرویی شد تا شاید بازار اندکی آرام بگیرد.

با تعلیق لیدرهای بازار، قیمت‌ها همچنان با شیب نزولی پیش رفت تا اینکه پس از یک ماهِ پر از ابهام، خودرو و خساپا با خبر افزایش نرخ 18‌درصدی در مدار مثبت بازگشایی شدند.

برخلاف انتظار برخی از فعالان بازار سرمایه، با وجود خبر مثبت افزایش نرخ، شاهد افت قیمتی سهام شرکت ایران‌خودرو و سایپا بودیم که پیش از تعلیق، رشد کرده بودند؛ ولی بازار طی یک ماه غیبت این نمادها دچار اصلاح شده بود.

همگام با آغاز اصلاح در این دو نماد و لیدر‌محور بودن بازار سرمایه، فشار فروش در کلیت بازار افزایش یافت و سایر سهام نیز افت‌هایی داشتند تا اینکه معتبرترین حمایت شاخص هم‌وزن که از ریزش مرداد 99 تاکنون به‌عنوان سد حمایتی ظاهر شده بود، از دست رفت تا نگرانی‌ها در بازار سرمایه افزایش یابد.

از طرفی دیگر شاخص کل نیز کانال یک‌میلیون‌و 300 هزار واحد را از دست داد. درصورتی‌که شاخص کل محدوده یک‌میلیون‌و 270 تا 280 هزار واحد را نیز از دست دهد، کار سخت‌تر خواهد شد و در حالت خوش‌بینانه می‌توان انتظار درجا‌زدن بازار را برای مدت‌ها داشت. هرچند اشتباه، اما بازار سرمایه این روزها لیدر‌محور پیش می‌رود و نگاه‌ها به خودرو و خساپا دوخته‌ شده است. با نزدیک‌شدن خساپا به 140 تومان، تقاضا در این نماد افزایش‌ یافته و با تثبیت این نماد می‌توان به بهبود اوضاع بازار امیدوار بود. تابلوی معاملاتی گروه‌هایی مانند پالایشگاهی و بانکی در یکی، دو هفته اخیر سیگنال‌های مثبتی از خود برای صعود نشان داده است که با فشار فروش ناشی از اصلاح لیدرهای بازار قیمت سهام این گروه‌ها هم قادر به رشد نبوده است و حالا خساپا می‌تواند منجی بازار شود و پاییز تلخ بورسی‌ها هم همراه با اتمام پاییز به پایان برسد و روزهای سبز بورس نیز فرابرسد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان