شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲
کد خبر : 57987

نمادها جانی برای رشد ندارند

امین دامچه: پولِ بورس به بازار مسکن رفته است

امین دامچه: پولِ بورس به بازار مسکن رفته است
امین دامچه مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری کاریزما معتقد است که نقدینگی خارج شده از بورس راهی بازار مسکن شده و سهام ارزنده در بازار سرمایه خریدار ندارد.

امین دامچه مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری کاریزما در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: بازار سرمایه طی روزهای اخیر با وضعیت نامناسبی از نظر معاملات مواجه شده است. از عمده ترین دلایل رکود در بازار می‌توان به ابهامات اساسی در مورد انجام یا عدم انجام توافق برجام، مداخلات دولت در نرخ گذاری ها و همچنین پیش بینی رکود جهانی اشاره کرد.

وی افزود: رکود در بازار به قدری شده است که دقیقا برعکس سال 99، سهام کوچک زیادی را با نسبت پی بر ای پایین تر از 5 می توان پیدا کرد. این در حالی است که پی بر ای این سهام معمولا بالای 7 تا 8 واحد بوده است. نکته مهم‌تر اینجاست که درصورت احیای برجام، شرکت هایی که هزینه های دلاری و درآمدهای ریالی دارند، از نظر سودآوری با شرایط بهتری مواجه خواهند شد که معمولا سهام کوچک را شامل می شوند.

امین دامچه با اعلام اینکه «نقدینگی به سمت بازار مسکن کوچ کرده است»، یادآور شد: با شرایطی مواجه هستیم که در بازار به وفور سهام ارزنده پیدا می‌شود، اما این نمادهای ارزنده جانی برای رشد ندارند که دلیل آن نبود پول در بورس است. از نیمه دوم سال 98 تا مرداد سال 99، 130 همت پول جدید وارد بازار شده و از مرداد 99 تا امروز حدود 170 همت پول از بازار خارج شده است. باید گفت در این مدت بازار مسکن رشد قابل توجهی کرد و می توان گفت بخش عمده پول به این بازار کوچ کرده است.

بر اساس گفته وی؛ بخش دیگر در اوراق پارک شده و صبورانه منتظر کاهش ابهامات است. مابقی نیز یا از کشور خارج و یا وارد بازارهای دیگر مثل کالا شده است. همچنین در مدت مذکور بسیاری از اقلام رشدهای قیمتی قابل توجهی داشته اند که اتفاقا در گزارشات شرکت‌های بورسی نیز قابل رویت است اما رشد در سود آنها اصلا به این اندازه نبوده است.

امین دامچه ادامه داد: عملاً دولت برای جبران مخارج خود، به شرکت‌ها فشار آورده و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد؛ در کنار این موضوع، حمایت شرکت‌های حقوقی از سهام بزرگ و عدم حمایت از سهام کوچک تر باعث جذاب شدن پی بر ای شرکت‌های کوچک‌تر شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر توافق بر شرکت‌ها، خاطرنشان کرد: اگر توافق انجام بگیرد، به نظر می‌رسد بخش مهمی از نقدینگی از بازارهای دلار، سکه، خودرو و مسکن وارد بازار جذاب و ارزنده‌ای مثل بورس شود.

وی به بررسی روند شاخص کل پرداخت و گفت: در کوتاه مدت، شاخص کل حمایت یک میلیون و 350 هزار واحد را پیش‌روی خود دارد که به نظر می‌رسد تا پایان شهریور روند کنونی ادامه داشته باشد. همچنین به دلیل برخی مشکلات مانند افت قیمت‌های جهانی و یا کاهش تولید و فروش به دلیل کمبود ظرفیت برق، به نظر می رسد شرکت ها گزارشات ماهانه و فصلی مناسبی به نسبت فصل بهار نداشته باشند، در فصل پاییز شرایط بهتر خواهد شد.

امین دامچه در پایان عنوان کرد: مباحث بودجه نیز در این فصل مهم خواهد بود که امید است با انجام توافق، در نهایت هزینه کم تری به شرکت ها وارد شود.

خبرنگار: مژده ابراهیمی

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − پانزده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان