صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹
کد خبر : 64470

تاثیر رکود بازارهای جهانی بر بازار سرمایه

تاثیر رکود بازارهای جهانی بر بازار سرمایه

امیر ندیری مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار تاثیر رکود بازارهای جهانی بر بازار سرمایه را بررسی کرد و گفت: این رکود تا حد زیادی تاثیر خود را در قیمت ها گذاشته است.

امیر ندیری مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: ارزش معاملات بازار سهام در هفته تقویمی منتهی به 11 آذر ماه بالغ بر سه همت بود و این در حالی بود که روز چهارشنبه ارزش معاملات در محدوده 2.7 همت ثبت شد.

وی افزود: ارزش معاملات هفته جاری، مشابهت بسیاری زیادی به هفته گذشته داشت. همچنین ارزش معاملات در محدوده زمانی 16 الی 18 آبان با افزایش با اهمیتی مواجه شد و تا حدی بازار را از رکود نجات و به سمت رونق حرکت داد.

امیر ندیری بیان کرد: در روزهای اخیر بازار از رونق فاصله گرفت، اما همچنان دچار رکود نیست و به نظر می‌رسد در فضایی که ارزش معاملات 2.7 تا 3 همت باشد، همچنین بازار نیز تعادل نسبتا پایداری دارد.


بیشتر بخوانید: صعود یا نزول بازار در دستان برجام


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر بودجه در بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: جریانات بودجه‌ای در آینده نزدیک می‌تواند در کانون توجه فعالان بازار قرار گیرد که البته همزمان شدن آن با بررسی برنامه هفتم توسعه، چالش‌هایی پدید خواهد آورد.

به گفته وی؛ برجسته ترین مقامات سیاسی و اقتصادی مجلس بر این باورند که بودجه را نمی‌توان بدون توجه به برنامه توسعه به تصویب رساند؛ بنابراین به احتمال قوی کار بررسی بودجه دولت به بهار 1402 موکول می‌شود.

امیر ندیری تصریح کرد: بحث ها در خصوص نرخ گاز صنعت پتروشیمی در کانون توجه است و برخی از نمایندگان مجلس در کمیسیون انرژی به دنبال ایجاد ارتباط بین نرخ گاز مصرفی و نرخ محصول نهایی هستند. در سوی دیگر، کارشناسان وزارت نفت به دنبال ایجاد فرمولی بر پایه متوسط نرخ مصرف داخلی و صادراتی هستند.

وی ادامه داد: از آنجایی که در بودجه سال 1400، نرخ گاز تمامی صنایع کشور بر اساس سقف نرخ گاز 5000 تومانی تعیین شده، حالا هرگونه تغییر در نرخ گاز می تواند قیمت انرژی را برای تمامی صنایع کشور تحت تاثیر قرار دهد؛ ضمن آنکه در صورت قبول پیشنهاد اول (ارتباط نرخ گاز و محصول)، امکان تداوم تعیین نرخ گاز صنایع بر اساس نرخ صنعت پتروشیمی وجود ندارد.

امیر ندیری یادآور شد: در صورتی که نرخ گاز بر اساس متوسط نرخ داخلی و صادراتی تعیین شود، آن گاه می‌توان امیدوار بود که فرمول تعیین قیمت گاز مبنای منطقی و واقعی داشته باشد.

این فعال بازار سرمایه به تشریح آخرین وضعیت بازارهای جهانی پرداخته و تصریح کرد: در سطح بازارهای جهانی، صدای پای رکود شنیده می شود، اما تا حد زیادی تاثیر خود را در قیمت ها گذاشته است. سیاست های چین در خصوص کنترل کرونا، به عنوان یک فاکتور بسیار مهم قلمداد می شود که همچنان دچار ابهام است.

وی خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه با انتشار اخباری مبنی بر لغو انجام آزمایش اجباری در پکن، بازار کامودیتی ها تقویت شد، اما بارها چنین خبرهایی منجر به ایجاد موج در بازار شده و نهایتا چین تغییری در سیاست خود نداده است.


بیشتر بخوانید: اخذ مالیات از صندوق های درآمد ثابت؛ خوب یا بد؟


امیر ندیری با اشاره به وضعیت صنایع مختلف بورسی، یادآور شد: در میان صنایع بورسی، خودرویی ها پس از یک بازدهی ناشی از عرضه محصولات در بورس کالا با فشار فروش ناشی از شناسایی سود سرمایه گذاران کوتاه مدتی مواجه شدند که بر اساس شرایط فعلی انتظار نمی‌رود این فشار فروش تداوم داشته باشد.

مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار ادامه داد: در میان شرکت های فلزی و پتروشیمی، نمادهایی با ابهام اندک و تحلیل پذیری بالا در کانون توجه بودند؛ به شکلی که با ایجاد فاصله در میان نرخ محصول و خوراک در شرکت هایی نظیر فجر کاشان و پتروشیمی قائد بصیر، تقاضای خرید نیز تقویت شد.

وی گفت: این مسئله نشان می دهد که در نبود بازارهای مناسب جهت سرمایه گذاری و با توجه به چشم انداز نرخ ارز، فعالان بازار در پی یافتن گزینه های دلاری و با ابهام اندک هستند.

به گفته امیر ندیری، در حالی چشم انداز نرخ ارز صعودی و نسبتا شفاف است که نرخ بهره در اوراق بدهی همچنان بالاست و رگولاتور در تلاش است تا با تغییراتی در قوانین اوراق ها نسبت به متعادل سازی نرخ اقدام کند. همچنین کنترل نرخ اوراق گام از طریق افزایش تقاضا در اوراق بدهی خزانه اسلامی یکی از روش هایی است که در دست بررسی قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: این شرایط منجر به افزایش هزینه پول برای بانک ها شده، ضمن اینکه جریان تغییر نسبت پول به نقدینگی نیز قدرت وام دهی را تضعیف کرده و محتمل است که بانک مرکزی تغییراتی در نرخ ذخیره قانونی ایجاد کند تا قدرت وام دهی بانک ها نیز بهبود یابد.

امیر گفت: به نظر می رسد سیاست های چین در خصوص کرونا و سیاست های بانک مرکزی در خصوص بازار بدهی، اصلی ترین فاکتورهای تاثیرگذار در کوتاه مدت بر روی بازار سرمایه باشند که بر جهت بازار سهام طی روزهای آینده تاثیر بگذارند.

آخرین اخبار اقتصادی را در کانال تلگرام شهر بورس بخوانید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × دو =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان