صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
کد خبر : 84464

امن‌ترین راه سرمایه‌گذاری برای افراد مبتدی

امن‌ترین راه سرمایه‌گذاری برای افراد مبتدی
حفظ ارزش دارایی، مقابله با تورم و افزایش ثروت را می‌توان از مهم‌ترین محرک‌هایی برشمرد که افراد را به سمت سرمایه‌گذاری سوق می‌دهند.

به گزارش شهر بورس، از زمان‌های گذشته تاکید بسیاری بر بحث پس‌انداز وجود داشته است. این امر به عنوان راهی برای افزایش دارایی و ثروتمند شدن شناخته می‌شد. اما در نگاهی عمیق‌تر مشخص می‌شود که گرچه بر اثر تجمیع وجوه پس‌انداز شده مقدار دارایی افزایش می‌یابد، اما با وجود پدیده‌ای به نام «تورم» و نیز راکد بودن دارایی، ارزش آن حتی ممکن است دچار کاهش شود.

در این زمان است که مفهوم سرمایه‌گذاری و اهمیت آن پررنگ‌تر می‌شود. سرمایه‌گذاری هوشمندانه راهی است که در آن می‌توان دارایی خود را به کار گرفته، از افت ارزش آن جلوگیری کرده و حتی با اخذ تصمیمات مناسب، شاهد رشد روزافزون ثروت خود شد.

اما با وجود مزایای مذکور، در صورت گرفتن تصمیم ‌اشتباه و سرمایه‌گذاری نامناسب، خطر از دست رفتن دارایی در کمین افراد قرار دارد. این ریسک برای اشخاص مبتدی که فاقد تجربه و دانش تخصصی‌اند، جدی‌تر است. به همین دلیل، به کسانی که در ابتدای راه خود قرار دارند، توصیه می‌شود تا به دنبال سرمایه‌گذاری‌های امن بوده و در جهت افزایش دانش مالی خود تلاش کنند.

ریسک و بازده

دو واژه «ریسک» و «بازده» از ابتدایی‌ترین مفاهیم در بحث سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند. قصد اصلی هر شخص از تصمیم به انجام یک فعالیت سرمایه‌گذاری، کسب سود یا همان بازده است. به همان میزان نیز سعی در جلوگیری از وقوع خطرات و ریسک‌های احتمالی پیش روی دارایی خود دارد.

در حوزه سرمایه‌گذاری، ریسک و بازده ارتباط مستقیمی با یک‌دیگر دارند. این تناسب بدین معناست که هر چه بازده مورد انتظار یک سرمایه‌گذاری بالاتر باشد، ریسک آن نیز بیشتر خواهد بود. همچنین نمی‌توان از سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک، توقع کسب بازده بسیار زیاد و غیرمعمول داشت.

سرمایه‌گذاری امن

در سنجش و ارزیابی هر تصمیم سرمایه‌گذاری، دو عامل بازده مورد انتظار و ریسک احتمالی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. سرمایه‌گذاری امن به فعالیتی اطلاق می‌شود که در آن افراد شاهد رشد دارایی خود باشند، بی آن‌که خطری جدی سرمایه آن‌ها را تهدید کند.

بدیهی است که بازده این نوع از سرمایه‌گذاری در تناسب با ریسک پایین‌تر آن قرار دارد؛ اما این شیوه را می‌توان مناسب‌ترین فعالیت سرمایه‌گذاری برای افراد زیر دانست:

  • کسانی که در ابتدای راه سرمایه‌گذاری قرار دارند و از دانش تخصصی زیادی بهره نمی‌برند.
  • افرادی که سطح ریسک‌پذیری پایینی دارند.
  • اقشاری که قصد دریافت بازده قطعی و بدون خطر، در دوره‌های زمانی ثابت دارند. (مثل افراد بازنشسته و …)

روش‌های اصلی سرمایه‌گذاری امن

۱- سپرده بانکی:

روش سنتی مورد استفاده افراد، سرمایه‌گذاری در حساب‌های سپرده مدت‌دار بانکی است. این حساب‌ها دارای سود ثابتی بوده که در انتهای دوره‌های معین، به سرمایه اولیه اضافه می‌شود.

۲- اوراق بدهی درآمد ثابت:

روش دیگری که امکان سرمایه‌گذاری کم‌خطر را فراهم می‌کند، خرید مستقیم اوراق بدهی است. این اوراق در راستای تامین مالی بنگاه‌‌های اقتصادی منتشر می‌شوند و با سرمایه‌گذاری در برخی از آن‌ها مثل اوراق اسناد خزانه اسلامی (اخزا)، اوراق مشارکت و اوراق صکوک مرابحه، می‌توان از کسب بازده کم‌ریسک بهره برد.

۳- صندوق‌های سرمایهگذاری:

روش سوم مربوط به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار‌ ‌‌‌ سرمایه است. با خرید واحدهای یک صندوق سرمایه‌گذاری، در واقع اختیار انتخاب محل قرارگیری دارایی و جابه‌جایی آن به دست گروه مدیریت‌کننده آن صندوق سپرده می‌شود.

حسن این روش، از آن روست که اعضای گروه مدیریت‌کننده صندوق را افراد متخصص و باتجربه در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری تشکیل می‌‎دهند؛ بنابراین می‌‎توان اطمینان خاطر بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری حرفه‎ای دارایی خود داشت. مزیت مهم دیگر صندوق‌‎ها، ایجاد امکان‌ سرمایه‌گذاری با پول کم برای همه افراد است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طیف ریسکی متفاوتی قرار دارند. کم‌ریسک‌ترین و امن‌ترین روش سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، خرید واحدهای یک صندوق درآمد ثابت قابل معامله است. بیشتر ترکیب دارایی‌ این صندوق‌ها در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شده است و تلاش می‌شود تا بازدهی مشابه یا حتی بیشتر از خرید مستقیم این اوراق حاصل شود.

آیا یک سرمایه‌گذاری امن، یک سرمایه‌گذاری مناسب است؟

واضح است که با وجود کم‌رنگ بودن ریسک نقدشوندگی و یا از بین رفتن سرمایه در روش‌های سرمایه‌گذاری مذکور، باز هم خطر کاهش ارزش پول بر اثر تورم شدید، دارایی افراد را تهدید می‌کند. اما در هر صورت می‌توان از این روش‌ها به خصوص در آغاز راه استفاده کرد.

به طور کلی سرمایه‌گذاری با بازده بالا که امکان غلبه بر تورم، حفظ ارزش پول و افزایش ثروت را مهیا می‌کند، مستلزم تحمل ریسک‌های بیشتر و خروج از محدوده امن است. در این خصوص بازار بورس می‎‌تواند بستر مناسبی برای فعالیت اشخاص باشد.

امکان متنوع‌سازی پورتفوی، این موقعیت را برای افراد فراهم می‌کند تا علاوه بر اقدام به سرمایه‌گذاری با ریسک و بازده بالاتر، بتوانند خطرات احتمالی را تا حد امکان کاهش دهند. البته که قدم گذاشتن در این مسیر نیازمند آموزش بورس به صورت کامل و کسب تجربه با گذشت زمان است.

در نهایت با برخورداری از دانش تخصصی و افق دید مناسب، می‌توان ریسک حساب‌شده‌ای را نیز پذیرفت، قدم در دنیای سرمایه‌گذاری در بورس گذاشت و در راستای تحقق اهداف مالی خود تلاش کرد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان