شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
کد خبر : 58704

کارشناس بازار سرمایه:

الگوریتم‌ها به افزایش حجم و نقدشوندگی معاملات کمک می‌کنند

الگوریتم‌ها به افزایش حجم و نقدشوندگی معاملات کمک می‌کنند
رضا فتاحی گفت: قطعا نمی‌توان گفت علت منفی‌های دو ساله بازار سرمایه، معاملات الگوریتمی بوده است و اتفاقا معتقدم اگر بازار سرمایه وضعیت عادی داشته باشد، الگوریتم‌ها می‌توانند برای انجام معاملات بلند مدت‌تر برنامه‌ریزی شوند. نمی‌توان با دستور، الگوریتم‌ها را کاملا متوقف کرد و چه بسا در صورت ممنوعیت این معاملات به صورت رسمی، عده‌ای از روش‌های دیگری برای استفاده از این ابزار اقدام کنند.

به گزارش شهر بورس، در دو سال گذشته که شاخص‌های بورس شیب نزولی داشتند، هر از چند گاهی از سوی برخی فعالان این بازار موضوعی به عنوان دلیل منفی‌های مطرح می‌شده و معاملات الگوریتمی، از جمله همین دلایل بوده است. بعضی منتقدان معاملات الگوریتمی، این معاملات را منصفانه نمی‌دانند و انتظار دارند انجام معاملات الگوریتمی با دستور سازمان بورس و اوراق بهادار متوقف شود.

براساس گزارش سنا، رضا فتاحی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار سنا در این خصوص بیان کرد: قطعا نمی‌توان گفت علت منفی‌های دو ساله بازار سرمایه، معاملات الگوریتمی بوده است و اتفاقا معتقدم اگر بازار سرمایه وضعیت عادی داشته باشد، الگوریتم‌ها به جای تمرکز بر انجام معاملات روزانه و نوسان‌گیری کوتاه مدت، می‌توانند برای انجام معاملات بلند مدت‌تر برنامه‌ریزی شوند و به افزایش حجم معاملات و افزایش نقدشوندگی بازار سرمایه نیز کمک کنند.


بیشتر بخوانید: مجموع واریزی ریالی صندوق توسعه ملی به 5 هزار و 500 میلیارد تومان رسید


مدیرعامل شرکت هوشمند فرآیند اضافه کرد: بازار سرمایه ما (تحت تاثیر عوامل و دلایلی که بارها توسط کارشناسان مطرح شده) شیب نزولی دارد و در چنین شرایطی، الگوریتم‌ها برای انجام معاملات روزانه طراحی می‌شوند و شاید انتقاد برخی فعالان بازار سرمایه و ادعای تشدید منفی‌های برخی نمادهای به سبب انجام معاملات الگوریتمی، چندان بیراه نباشد. ضمن اینکه در حال حاضر تمامی کدهای معاملاتی به الگوریتم‌ها دسترسی ندارند.

وی تاکید کرد: اما نمی‌توان با دستور، معاملات الگوریتمی را کاملا متوقف کرد و چه بسا در صورت ممنوعیت معاملات الگوریتمی به صورت رسمی، عده‌ای از روش‌های دیگری برای استفاده از این ابزار اقدام کنند. ولی قطعا اگر ضوابط مناسب و نه چندان محدودکننده برای معاملات الگوریتمی تعریف شود و دسترسی به ابزار الگوریتم برای کلیه فعالان بازار سرمایه فراهم شود، هجمه منفی علیه معاملات الگوریتمی کمرنگ‌تر خواهد شد. البته که تمامی فعالان بازار سرمایه نیازی به الگوریتم‌های پیچیده ندارند و احتمالا فقط امکان سفارش‌گذاری شرطی برای عده زیادی از فعالان این بازار، کفایت خواهد کرد. به هر حال استفاده از تکنولوژی در بازار سرمایه اجتناب‌ناپذیر است و در یک بازار عادی، انجام معاملات الگوریتمی به افزایش رونق معاملات و نقدشوندگی بیشتر بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

فتاحی ادامه داد: بازار سرمایه ما مشکلات بزرگتری دارد که رفع آنها نسبت به محدود کردن معاملات الگوریتمی اولویت دارد. اصلاح مقررات بازارگردانی و تعریف برخی مقررات و ضوابط برای بازارگردان ها از جمله همین موارد است. ضمن اینکه هیچ دلیل منطقی برای نامتقارن بودن دامنه نوسان نمادهای مختلف وجود ندارد. دامنه نوسان تمام نماد ها باید یکسان و متقارن باشد تا اختلاف دامنه نوسان، انگیزه‌ای برای خرید و فروش های هیجانی در سهامداران ایجاد نکند.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − 7 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان