شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
کد خبر : 51607

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

افزایش قیمت کالاها ربطی به تورم در کشور ندارد/ دولت منتظر برجام نیست

افزایش قیمت کالاها ربطی به تورم در کشور ندارد/ دولت منتظر برجام نیست
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، در سال جاری، بنزین افزایش قیمت نخواهد داشت.

به گزارش شهر بورس به نقل از اقتصاد آنلاین، افزایش قیمت کالاهای اساسی در روزهای اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده و حواشی در پی داشته است. با این حال، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید که افزایش قیمت کالاها ربطی به تورم در کشور ندارد.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش قیمت کالاهای مصرفی با اشاره به اینکه این موضوع در دستور کار مجلس قرار دارد، گفت: نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون اقتصادی در ستاد تنظیم بازار حضور پیدا می‌کنند. از ابتدای سال تا به امروز هم دو جلسه با وزیر داشته‌ایم و در پی آن هستیم که همه موضوعات را با قوت کافی پیش ببریم.

پورابراهیمی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جاری توضیح داد: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، در سال جاری، بنزین افزایش قیمت نخواهد داشت و لذا این موضوع از نظر ما منتفی است.

او با بیان اینکه اگر دولت بخواهد اقدامی در خصوص بنزین انجام دهد، طبیعتاً باید آن را در چارچوب ضوابط قانونی به مجلس ارائه بدهد، عنوان کرد: بر این اساس دولت باید در خواست خود را در قالب لایحه و یا یک اصلاحیه ارائه کند و یا از ظرفیت قانونی که پیشتر داشته است، استفاده کند. بر همین اساس در حال حاضر هیچ برنامه‌ای از سمت دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین، وجود ندارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد افزایش قیمت کالاهای مصرفی تصریح کرد: نکته حائز اهمیتی در این میان وجود دارد و آن اینکه بخشی از افزایش قیمت‌ها متاثر از افزایش قیمت جهانی است. با توجه به جنگ در جریان میان روسیه و اوکراین، بخش عمده‌ای از مواد غذایی، مخصوصاً بحث غلات که در این منطقه تولید می‌شود، با شرایط خاصی روبرو شده است.


بیشتر بخوانید:بورس نیازمند تحرک و هیجان دوباره


افزایش قیمت کالاها ربطی به تورم در کشور ندارد

وی با تاکید بر اینکه به طور متوسط بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت جهانی را در این اقلام شاهد هستیم ادامه داد: این مساله ارتباطی به تورم در کشور ما ندارد. اگرچه که نمی‌توان انکار کرد بخشی از گرانی‌ها هم به دلیل بلاتکلیفی و عدم تصمیم قاطع دولت در نحوه مواجهه با ارز ترجیحی یا اختصاص یارانه به انتهای چرخه مصرف است.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه دولت از نظر ما تعیین تکلیف نکرده و باید موضع خود را درباره ارز تخصیصی سریع‌تر مشخص کند، تاکید کرد: گرچه در قانون بودجه از هر دو مسیر به دولت اجازه هر کاری را داده‌ایم، ولی در هر صورت باید همه چیز شفاف شود و تعیین شود که دولت می‌خواهد مسیر قبلی را طی کند یا قصد حذف ارز ۴۲۰۰ و انتقال آن را به انتهای چرخه مصرف دارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بلاتکلیفی کنونی بر روی بازار اثر منفی گذاشته و بازارهای مختلف را دچار التهاب کرده است، افزود: این مساله در سال جاری روشن خواهد شد که دولت سیزدهم قصد حذف و یا حفظ ارز تخصیصی را دارد.

وی در پاسخ به این سوال آیا دولت سیزدهم در خصوص تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در انتظار نتیجه مذاکرات در وین است یا خیر؟ بیان کرد: دولت منتظر برجام نیست، آقای رییس جمهوری هم این موضوع را اعلام کرده است. ما هم اعتقاد داریم که در این قضیه باید با همین رویکرد و نگاه پیش برویم و با انجام اصلاحات ساختاری در داخل، برجام را هم در مسیر موازی به پیش ببریم و مسائل را به یکدیگر گره نزنیم.

پورابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در موضوعات خارجی اصل مطالبات و منافع ملی ایران را رعایت می‌کند، ولی مسائل را به یکدیگر گره نمی‌زنیم. یعنی اگر وین اتفاقی نیفتاد، قرار نیست کشور به هم بریزد. طبیعتاً به دنبال این هستیم که به هر شکل ممکن، موضوع برجام در چارچوب منافع ملی کشور و مردم انجام شود.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × چهار =

پراپ تریدینگ

کمان