شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱
کد خبر : 58963

افزایش قیمت مرغ در راه است

افزایش قیمت مرغ در راه است
قیمت مرغ در روزهای اخبر با افزایش همراه بوده است.

به گزارش شهربورس، دولت وعده اصلاح قیمت مرغ را به تولیدکنندگان داده است که قبل از اجرایی شدن منجر به افزایش قیمت مرغ در سطح بازار شده است.

براساس گزارش رخداد اقتصادی، قیمت مرغ در چند روز گذشته در برخی استان‌ها حتی به ۸۰ هزار تومان هم رسید. چند هفته‌ای است که مرغ از نرخ مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان فراتر رفته و تولیدکنندگان به دلایل مختلف اقدام به افزایش قیمت کردند.

فعالان بخش تولید عنوان می‌کنند که علاوه بر هزینه‌های تمام‌شده تولید، نهاده‌ها را با ارز نیمایی و آزاد می‌خرند. از آن جایی‌ که دست تولیدکنندگان خالی از نقدینگی است، تولید دیگر برایشان به‌صرفه نیست. از همین رو درخواست اصلاح قیمت را داشتند.

تولیدکنندگان می‌گویند به‌رغم شرایط اقتصادی، امکان ادامه تولید با قیمت‌های فعلی وجود ندارد. چراکه بنگاه‌های تولیدی خیریه نیستند که دولت بخواهد یارانه‌ مصرف‌کنندگان را از جیب تولیدکنندگان بپردازد.

گرچه هنوز قیمت جدید مرغ تعیین نشده است، اما گفته می‌شود که قیمت مرغ گرم در محدوده ۷۰ هزار تومان در هر کیلو تثبیت خواهد شد.

دولت نیز برای کنترل بازار اقدام به واردات مرغ منجمد کرد. اما قیمت‌ها را نتوانست به نرخ مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان برساند. در حال حاضر قیمت مرغ منجمد ۴۵ هزار تومان است.

درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت مرغ

محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن جوجه یک‌روزه، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره دلایل افزایش قیمت مرغ عنوان کرد: قیمت نهاده از ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری حدود شش برابر شد. طوری که قیمت ذرت از ۱۹۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت سویا از ۳۰۰۰ تومان به ۱۷ هزار تومان رسید.


بیشتر بخوانید: صندوق املاک گزینه‌ای مناسب برای نقد کردن مستغلات بانک‌ها


او ادامه داد: اگر دولت می‌خواست متناسب با قیمت نهاده اقدام به قیمت‌گذاری کند باید قیمت مرغ زنده حدود ۴۹ هزار تومان و قیمت مرغ گرم حدود ۷۰ هزار تومان به‌دست مردم می‌رسید. اما نرخ مصوب آن ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد.

صدیق‌پور درباره تامین نهاده عنوان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان مشکلی در تامین نهاده ندارند و نهاده به‌وفور در سامانه بازارگاه موجود است.

وعده اصلاح قیمت مرغ از سوی دولت

صدیق‌پور به وعده دولت مبنی بر اصلاح قیمت مرغ تا پایان شهریور اشاره کرد و افزود: معاون اول رئیس‌ جمهوری اعلام کردند که اصلاح قیمت صورت خواهد گرفت. بر همین اساس نیز جلسات متعددی در دستگاه‌های مختلف برگزار شد تا یک تعادل قیمتی بین مصرف‌کننده و تولیدکننده برقرار شود.

وی بیان کرد با تعیین ۴۹ هزار تومان برای مرغ زنده، یک سود مکفی نصیب تولیدکنندگان خواهد شد. در غیر این صورت انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان به وجود نخواهد آمد و امکان کاهش تولید محتمل خواهد بود.

صدیق‌پور تاکید کرد که دولت با توجه به نیم دوم سال جاری و امکان افزایش مصرف باید دقت‌نظر بیشتری درباره برنامه‌ریزی تولید داشته باشد.

او وضعیت فعلی تولید را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در ماه جاری تولید خوبی داشته‌ایم. برای مهرماه بالغ‌بر ۱۱۳ میلیون جوجه داریم که این میزان حتی نسبت به مهرماه سال گذشته که نهاده ترجیحی دست تولیدکنندگان می‌رسید بیشتر است.

در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ تازه بین ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان، سینه مرغ ۱۱۱ هزار تومان، قیمت فیله مرغ ۱۲۳ هزار تومان، ران مرغ با پوست ۵۲ هزار تومان در حال عرضه است.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =

پراپ تریدینگ

کمان