شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۵۲
کد خبر : 61774

افزایش قیمت دلار در سومین روز از هفته

افزایش قیمت دلار در سومین روز از هفته
در یک ماه اخیر تلاش نهاد پولی کشور برای حفظ قیمت دلار در محدوده 34 تا 35 هزار تومان بسیار بیشتر شده به نظر می رسد اقبال دولت با وجود تلاش بیشتر رو به افول است و دلار راه خود را می رود . هر چند این روند آهسته است اما پیوسته پیش می رود .

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت نیوز، قیمت دلار در سومین روز هفته بر مدار افزایش قیمت قرار گرفت. این رشد قیمت از سوی کارشناسان مالی و معامله‌گران بازار پیش‌بینی شده بود. روند قیمت دلاری رشدی آهسته و پیوسته به خود گرفته است، اما این افزایش تا کجا ادامه دارد؟

در حالی روند افزایشی قیمت دلار در بازار معاملات تهران در سومین روز هفته رقم خورد که تحلیلگران بازار، رشد قیمت این اسکناس آمریکایی را در ماه‌های پایانی سال پیش‌بینی کرده بودند.

با شدت گرفتن عوارض برخی سیاست‌های اقتصادی و رشد تورم، قیمت در بازارهای مالی در هفته‌ ابتدایی آذر ۱۴۰۱ روند صعودی به خود گرفت. بازتاب امروز بازارها به ویژه بازار ارز از سوی فعلان و تحلیلگران بازار به وضوح پیش‌بینی شده بود.

بسیاری از تحلیلگران محدوده مقاومتی ۳۵ هزار و ۲۰۰ تومانی را به عنوان سد قیمت دلار  پیش‌بینی کرده بودند. آنها بر این باور بودند که در صورت شکست آن، قیمت دلار به کانال‌های بالاتر ورود می‌کند. امروز، این سد شکست و دلار مانند دیروز گران شد.

اکنون  قیمت دلار با بیشترین سقف قیمتی خود که ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان است، فاصله دارد اما کانال جدید برای این اسکناس آمریکایی ثبت شد. هر چند تحلیلگران بازار این روند افزایشی را چندان مورد توجه نمی‌دانند و همچنان معتقدند قیمت دلار با ارزش ذاتی خود فاصله معناداری دارد.


بیشتر بخوانید افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟


حرکت دلار، آهسته و پیوسته

در یک ماه‌ اخیر تلاش نهاد پولی کشور برای حفظ قیمت دلار در محدوده ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان بسیار بیشتر شد. به نظر می‌رسد اقبال دولت با وجود تلاش بیشتر رو به افول است و دلار راه خود را می‌رود. هر چند این روند آهسته است اما پیوسته پیش می‌رود.

باید دید در ماه‌های آینده قیمت دلار با توجه به الزامات بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی، ضرورت صیانت از ذخایر ارزی، متعادل‌سازی عرضه و تقاضا و ثبات‌بخشی به بازار ارز چه سیاستی است.

افزایش قیمت دلار در ۱۰ روز گذشته متناسب با سکه نبود و برخی فعالان بازار معتقدند، این عدم تناسب نشان می‌دهد که در بازار ارز، میزان عرضه در سطح بالایی قرار دارد. همین موضوع موجب می‌شود که اسکناس آمریکایی در مسیر افزایشی حرکت نکند.

برخلاف ادعای بانک مرکزی، کارشناسان بازارهای مالی معتقدند ذخایر ارزی کشور در سطحی نیست که بانک مرکزی مانند گذشته برای نظم بخشیدن به بازار ارز اقدام به ارزپاشی کند. اما این فاصله معنادار قیمت طلا و بازار ارز را دولت چگونه پر می‌کند؟

رشد قیمت دلار در بازارهای موازی

امروز بازارهای موازی نیز روند صعودی داشتند. دیروز دلار هرات وارد کانال ۳۵ هزار تومان شد و امروز در پله ۴ و ۵ این محدوده در نوسان بود. درهم امارات ۹ هزار و ۸۷۰ تومان شد. دلار سلیمانیه نیز در پله‌های آخر کانال ۳۵ هزار تومان نوسان دارد.

قیمت‌های فردایی در بازارهای مذکور نیز با روند صعودی همراه است.

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی درباره افزایش قیمت دلار  به تجارت‌نیوز گفت: «افزایش قیمت ارز دور از انتظار نبود. پیش‌بینی‌ها همه حاکی از این بود که دولت تا مدتی می‌تواند فنر ارز را فشرده نگه دارد و نهایتا این فنر رها می‌شود. حالا به نظر می‌رسد که اعتراضات، قطعی اینترنت و فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام نوعی نااطمینانی در جامعه ایجاد کرده است.»

او افزود: «در ماه‌های گذشته بازارساز به هر شکلی که شده، قیمت دلار را کنترل می‌کرد. در روزهای گذشته اما مدیریت بازار ارز از دست دولت خارج شده و همین مساله سبب رشد قیمت دلار شد.»

مردم دنبال ایمنی سرمایه‌ خود هستند

به گفته دیبا عامل دیگری که به افزایش قیمت دلار دامن زد، تقاضای انباشته شده در بازار است. انباشت تقاضای دلار به عوامل قبلی اضافه شد و ریتم بازار را بهم زد.

این کارشناس بازارهای مالی معتقد است که در شرایط کنونی، افراد به دنبال ایمن‌تر کردن سرمایه خود هستند. معمولا این سرمایه‌ها به سمت بازار دلار روانه می‌شود. در نتیجه افزایش تقاضا، دلار بازار آزاد با افزایش مواجه شد.

او گفت: «در هفته‌های گذشته سخت‌گیری در بازار ارز ،باعث رشد قیمت طلا و سکه شد. همچنین رشد قیمت دلار اجتناب ناپذیر است.»

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − هشت =

پراپ تریدینگ

کمان