شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
کد خبر : 8718

افزایش قیمت آجیل و خشکبار همراه با افزایش قیمت دلار

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران درخصوص وضعیت بازار خشکبار، اظهار کرد: قیمت آجیل و خشکبار به چند عامل یعنی تولید، عرضه و تقاضا و قیمت ارز بستگی دارد. با توجه به اینکه صادرات و واردات با ارز انجام می‌شود، نرخ ارز می‌تواند تاثیرگذار باشد. وی با

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران درخصوص وضعیت بازار خشکبار، اظهار کرد: قیمت آجیل و خشکبار به چند عامل یعنی تولید، عرضه و تقاضا و قیمت ارز بستگی دارد. با توجه به اینکه صادرات و واردات با ارز انجام می‌شود، نرخ ارز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه در اکثر اقلام، تولید حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: نرخ ارز باعث گرانی برخی اجناس شد که دلیل آن نیز این بود که وقتی در اول فصل جنسی گران شود، برای آجیل فروش خوب نیست، زیرا همیشه در ابتدای فصل برداشت و تولید جنس ارزان می‌شود و کمبودی نیز وجود ندارد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر قیمت‌ها به‌دلیل افزایش قیمت ارز گران شده و حتی برخی از فروشندگان جنس نمی‌فروشند زیرا عده‌ای ترجیح می‌دهند صادر یا از مرز عراق قاچاق کنند. همچنین کشاورز و تولید‌کننده اصلی نیز تمایل دارند اجناس خود را به این افراد بفروشند.

براساس گزارش دنیای اقتصاد، احمدی با اشاره به اینکه سال گذشته یک فرد عراقی ۳ دلار برای خرید یک کیلو تخمه هزینه می‌کرد، ولی الان با یک تا ۵/ ۱ دلار می‌تواند خرید انجام دهد، گفت: بنابراین تعادل به هم ریخته و رکود تورم نیز وجود دارد زیرا بر خلاف عرضه، تقاضایی در بازار ما وجود ندارد. البته باید بدانیم که در شهریور و مهرماه معمولا تقاضا وجود ندارد و بیشتر خریدها از ماه‌های آبان و آذر شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید؛
۲ پیشنهاد برای خروج بورس از بحران
اولین تحرکات بازار امروز/ ادامه فشار عرضه در نمادهای شاخص‌ساز
زنگنه افزایش قیمت گازوییل را تکذیب کرد

وی در پاسخ به این سوال که وقتی الان قیمت‌ها افزایش یافته، آیا قبل از عید نیز مجددا احتمال افزایش وجود دارد، تصریح کرد: بعید است قیمت‌ها مجددا برای عید گران شود زیرا قیمت‌های فعلی در سقف قرار دارد. تجربه نشان داده که وقتی قبل از فصل خرید یعنی عید، اجناس گران شود، به‌دلیل نبود تقاضا قیمت‌ها شکسته شده و وقتی بازار به تعادل عرضه و تقاضا برسد، تعادل ایجاد می‌شود.

احمدی درخصوص تقاضای فعلی بازار گفت: امروزه اگر خریداری وجود دارد، تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد آن مصرف‌کننده واقعی است ولی ۸۰درصد خریدها توسط خود فروشندگان انجام می‌شود و در اصطلاح ماشینی است. یعنی خرید عمده برای مغازه‌داران یا دلالان است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در مورد گرانی پسته نسبت به سال گذشته اظهار کرد: وقتی پسته تازه نسبت به سال گذشته گران‌تر شده، قیمت پسته خشک مصرفی مردم که باید فرآوری شود، حتما بیشتر از پسته تازه و پسته سال گذشته خواهد بود. اما باید این را نیز در نظر بگیریم که اگر قیمت آن گران شده در مقابل تولید پسته نیز حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: پسته یک جنس داخلی نیست بلکه کالایی بین‌المللی است، در بازار دنیا پسته گران نشده و پسته فندقی ۸ دلار و پسته اکبری ۱۰ تا ۱۲ دلار است، اما در سال جاری به‌دلیل کرونا صادرات منسجمی نداشته و البته قیمت داخل مطابق قیمت بین‌المللی نیست زیرا ۱۲ دلار با نرخ فعلی دلار، بیش از نرخی است که پسته در داخل به فروش می‌رسد.

احمدی گفت: اگر صادرات همانند سال گذشته انجام شود و به روال عادی بازگردد احتمالا افزایش قیمت خواهیم داشت.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده − 10 =

پراپ تریدینگ

کمان