صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳
کد خبر : 88597

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

افزایش تولید، اشتغال و نوآوری در گرو رونق بازار سرمایه

افزایش تولید، اشتغال و نوآوری در گرو رونق بازار سرمایه
به عقیده کارشناسان در صورتی که بازار سرمایه رونق کافی داشته باشد می‌توان انتظار داشت که شاهد افزایش تولید، اشتغال و نوآوری باشیم.

شهر بورس – امیر توپچی پور: واژه «تورم» به‌عنوان واژه‌ای تخصصی در اقتصاد برای هر ایرانی واژه‌ای آشنا محسوب می‌شود. تورم یک پدیده‌ای است که آثار متعددی در اقتصاد کشورها دارد و به معنای افزایش مداوم و پیوسته سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در یک جامعه و برای یک دوره زمانی معین است که باعث می‌شود که قدرت خرید خانوارها کاهش یابد.

استفاده از سیاست‌های پولی و مالی برای کنترل تورم می‌تواند مفید واقع شود لذا بانک مرکزی با تغییر سیاست نرخ بهره و کنترل عرضه پول، می‌تواند اقدام به کاهش تورم کند. همچنین، مهار تورم نیازمند اجرای سیاست‌های صحیح مالی است که از طریق کاهش هزینه‌های دولت و زیان‌دهی آن، تأثیر مثبتی بر رشد تولید داشته باشد.

در خصوص مهار تورم، سیاست‌های پولی به منظور کنترل عرضه پول و سیاست‌های مالی با هدف کاهش هزینه‌های دولت و تعادل بودجه می‌توانند مؤثر باشند. این سیاست‌ها به ویژه تأثیر زیادی در کاهش تورم دارند که در نتیجه باعث افزایش قدرت خرید مردم می‌شوند.

اما رشد تولید به عوامل چندگانه‌ای وابسته است. از جمله این عوامل می‌توان به ارتقاء سطح فناوری، نوآوری، تسهیلات مالی و به‌روزرسانی زیرساخت‌ها اشاره کرد. همچنین، سرمایه‌گذاری در آموزش فنی و حرفه‌ای و تشویق به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز می‌تواند در رشد تولید تأثیرگذار باشد.

در کنار این عوامل نباید از نقش تعیین‌کننده بازار سرمایه غفلت کرد. بازار سرمایه به‌عنوان یکی از عوامل اصلی در توسعه اقتصادی، نقش مهمی در رشد تولید دارد و از طریق جذب سرمایه و انتقال آن به شرکت‌ها و پروژه‌های مختلف، منابع مالی را فراهم می‌کند و به منظور جذب منابع مالی جهت توسعه و سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این بازار موجب می‌شود که پروژه‌های اقتصادی و صنعتی بهره‌وری بیشتری داشته باشند و بهبود رشد تولید را تسهیل کند.

بازار سرمایه؛ بستری برای رشد یا مهار تورم؟

ایمان رئیسی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که «آیا بورس باعث تورم می‌شود؟»، به شهر بورس می گوید: در سال 1399، متاسفانه عده‌ای از «ایجاد تورم به خاطر رشد بورس» دم زدند. در حالی که بازار سرمایه و بورس به هیچ عنوان منجر به ایجاد تورم در جامعه نمی‌شود.

 

بهترین سرمایه گذاری با 100 میلیون تومان در سال 1401 چیست؟

وی می‌افزاید: اگر به فلسفه بازار سرمایه نگاه کنیم، خواهیم دید که این بازار بستری برای تامین مالی شرکت‌ها به حساب می‌آید. پس بستر بازار سرمایه، یک بستر مهم برای کشور و مفید برای صنایع به حساب می‌آید.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بازار سرمایه نه تنها باعث کاهش تورم می‌شود، بلکه با بستر تامین مالی که برای شرکت‌ها دارد، باعث می‌شود که آنها با نرخ تسهیلات 27 یا 28 درصدی، بیچاره نشوند و با این نرخ تولید نکنند.

افزایش تولید، اشتغال و نوآوری در گرو رونق بازار سرمایه

بازار سرمایه به‌عنوان یک بازار مالی، فرصت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا سرمایه خود را در شرکت‌ها و پروژه‌های صنعتی قرار داده و درآمد خود را افزایش دهند. این سرمایه‌گذاری‌ها در نهایت منجر به افزایش تولید، اشتغال و نوآوری می‌شود. در سوی مقابل این بازار به شرکت‌ها و پروژه‌های صنعتی امکان دسترسی به منابع مالی لازم برای توسعه و گسترش فعالیت‌ها را می‌دهد. شرکت‌ها با استفاده از منابع مالی حاصل از بازار سرمایه، قادر خواهند بود سرمایه‌گذاری‌های لازم را در زمینه تحقق طرح‌های خود انجام داده و بخش تولید خود را گسترش داده و بهبود بخشید.

عملکرد بورس به‌عنوان یک نماد اقتصادی قوی و پویا، معمولاً الگویی برای سایر حوزه‌های اقتصاد کشور است. روندها و تغییرات بازار سرمایه، تأثیر زیادی بر سایر بازارهای مالی دارد. اگر بورس رونق داشته باشد و شاخص‌های آن بهبود یابند، اعتماد سرمایه‌گذاران نیز افزایش می‌یابد و منابع مالی از بخش‌های مخرب اقتصاد به بازار سرمایه به‌عنوان بخش مولد اقتصاد کشور تزریق می‌شود.

همچنین بازار سرمایه می‌تواند به‌عنوان یک ابزار برای کنترل عرضه پول در بازار عمل کند. با فعال بودن بازار سرمایه، دولت قادر است به طور مستقیم از فروپاشی قابل توجه نظام پولی جلوگیری کرده و از افزایش نامتعادل عرضه پول جلوگیری کند.

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های بازار سرمایه بحث الگوسازی است و بازار سرمایه قادر است الگوساز بوده و به شکل یک الگوی موفق برای توسعه و رشد تولید در کشور عمل کند. مدیران این بازار مالی می‌توانند با ایجاد قوانین و مقررات مناسب، اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کرده و زمینه را برای جذب سرمایه و افزایش تولید فراهم کنند.

کم‌ترین تاثیر تورمی بازار سرمایه بر افزایش تورم

برزو حق شناس به خبرنگار شهر بورس می‌گوید: واقعیت این است که هیچ بازاری نمی‌تواند به کنترل تورم کمک کند، اما اگر یک بررسی دقیقی داشته باشیم، خواهیم دید که رشد بازار سرمایه کم‌ترین تاثیر تورمی را در جامعه دارد.

این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: نقش تعیین‌کننده بازار سرمایه در افزایش اشتغال نیز در نوع خود مثال‌زدنی است. با استفاده از منابع مالی حاصل از بازار سرمایه، شرکت‌ها و پروژه‌های صنعتی قادر خواهند بود به تعداد بیشتری نیروی کار نیاز داشته باشند و در نتیجه به افزایش اشتغال در جامعه منجر شوند. این موضوع بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه را نیز به همراه دارد.

 

برزو حق شناس - دلار در 1402

حق‌شناس ادامه می‌دهد: وجود رقابت در بازار سرمایه، شرکت‌ها را تحت‌فشار قرار می‌دهد تا عملکرد خود را بهبود بخشند. شرکت‌ها باید تلاش کنند تا با عملکرد خوب و نتایج قابل‌قبول، سرمایه‌گذاران را جذب کنند. این به آن معنی است که شرکت‌ها باید در زمینه‌های مختلف از جمله تولید، بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش، عملکردهای بهبود یافته‌ای داشته باشند تا بتوانند در بازارهای بورس و فرابورس جایگاه بهتری برای خود ایجاد کنند.

وی می‌افزاید: علاوه بر این، رقابت در بازار سرمایه شرکت‌ها را به بهبود کیفیت محصولات خود تشویق می‌کند. شرکت‌ها باید محصولات با کیفیت و جذابیت بالا تولید کنند تا بتوانند با سایر رقبا رقابت کنند و سهم بازار خود را افزایش دهند. این به آن معنی است که شرکت‌ها باید در فرآیندهای تولید، طراحی، تحقیق و توسعه و کنترل کیفیت بهبود یافته‌ای داشته باشند.

سایه سنگین قیمت‌گذاری دستوری بر اقتصاد کشور

قیمت‌گذاری دستوری به معنای تعیین قیمت توسط دولت برای کالاها و خدمات می‌تواند اثرات مخربی بر اقتصاد کشور داشته باشد. البته شاید در برخی موارد، قیمت‌گذاری دستوری ممکن است برای محدود کردن تورم و محافظت از کالاهای اساسی و مورد نیاز جامعه مفید باشد. اما در کل، تأثیرات منفی نظیر مشکلات تأمین کالا و خدمات، فعالیت‌های مخرب در بازار، تکاپوی دولت در برآورد قیمت، تشدید نابرابری درآمد و کاهش انگیزه برای سرمایه‌گذاری دارد.

بورس کالا به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم بازار سرمایه می‌تواند در راستای تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید» تأثیرگذار بوده و در راستای حذف قیمت‌گذاری دستوری بهترین ابزار موجود باشد. ثمرات ورود کالاهای مختلف به بورس کالا طی سال‌های اخیر به وضوح مشاهده شد که پیوستگی این موضوع می‌تواند موجب توسعه و بالندگی صنایع شده و با حذف دلالی، در نهایت رشد اقتصادی را برای کشور به ارمغان بیاورد.

قیمت گذاری دستوری - افزایش تولید، اشتغال و نوآوری در گرو رونق بازار سرمایه

حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنایعی همچون خودرو، فلزات اساسی و… با توجه به زیرساخت‌های موجود در بورس کالا بهترین راهکار برای رهایی صنایع از مشکلات فعلی بوده و با نگاه مثبت دولت به این بازار می‌توان امیدوار بود که به مرور زمان شاهد این باشیم که بازار سرمایه و به خصوص بورس کالا بتواند به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور برسد.

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده − دو =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان