شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
کد خبر : 15283

افت صندوق‌های سرمایه‌گذاری به واسطه ریزش دلار

به گزارش شهر بورس، شاخص کل نیز در این هفته بازدهی منفی ۲.۹ درصدی را محقق کرد. همچنین ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام تا پایان روز سه‌شنبه هفته گذشته به ۲۸۲ هزار و ۶۸۸ میلیارد ریال رسید تا برای سومین هفته پیاپی ارزش این صندوق‌ها در مرز کمتر از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال باقی

به گزارش شهر بورس، شاخص کل نیز در این هفته بازدهی منفی ۲.۹ درصدی را محقق کرد. همچنین ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام تا پایان روز سه‌شنبه هفته گذشته به ۲۸۲ هزار و ۶۸۸ میلیارد ریال رسید تا برای سومین هفته پیاپی ارزش این صندوق‌ها در مرز کمتر از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال باقی بماند.

در هفته مذکور شاهد خروج مبلغی در حدود ۸۹۶ میلیارد ریال از این صندوق‌ها بودیم. به‌این‌ترتیب شاهد کاهش روند خروج سرمایه از صندوق‌های سهامی هستیم. نکته مهم در این هفته، افت بازدهی سالیانه صندوق‌های سهامی است که منجر به منفی شدن بازدهی ۶ صندوق سهامی در بازه یک‌ساله شده است.

همچنین صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته اخیر به طور متوسط ۳.۵درصد افت قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۳.۵درصد کاهش یافت، این در حالی بود که شاخص کل بورس نتوانست عملکردی بهتر از افت ۲.۹درصدی را به ثبت رساند.

در این هفته هیچ صندوقی با رشد قیمتی مواجه نشد و دو صندوق آوای معیار با نماد «آوا» و امین تدبیرگران فردا با نماد «الماس» با ۱.۵درصد کمترین میزان افت را ثبت کردند. بهترین عملکرد هفتگی مربوط به صندوق واسطه‌گری مالی یکم با نماد «دارا یکم» بود به طوری که NAV آن یک درصد ارتقا یافت. بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق بذر امید آفرین اختصاص داشت؛ صندوق «بذر» با افت ۴.۷درصدی قیمت مواجه شد و به حباب منفی ۰.۸درصدی رسید.

بدون درنظر گرفتن «دارا یکم»، صندوق مدیریت ثروت بازنشستگی با نماد «مدیر» را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد زیرا قیمت نهایی ۱۳.۴درصد زیر قیمت تئوریک آن است. صندوق پالایشی یکم با نماد «پالایش» نیز به عنوان گران‌ترین صندوق با انحراف ۱۵.۹درصدی قیمت به استقبال هفته بعد رفت.

در طول هفته مذکور صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین زیان ۸.۱درصدی به سرمایه‌گذاران خود تحمیل کردند، به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه هشت درصد افت قیمت داشت و ۲.۳درصد پایین‌تر از قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد. صندوق ETF پشتوانه طلای زرافشان با نماد «زر» بیشترین زیان معادل با ۹درصد گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد و به حباب منفی ۶.۸درصدی رسید.

همچنین صندوق‌های ETF «سهامی» ۳.۵درصد، صندوق‌های مبتنی بر طلا ۸.۱درصد به طور متوسط با افت همراه شدند.

طی هفته گذشته بازدهی تمامی صندوق‌های سهامی منفی بود و ضعیف‌ترین عملکرد هفتگی را دو صندوق مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی و مشترک یکم آبان به ترتیب با -۴.۸ و -۴.۷ درصد بازدهی ثبت کرده‌اند.
طی یک ماه اخیر، متوسط بازدهی صندوق‌های سهامی به ۷.۸ درصد بازدهی منفی رسید. ضعیف‌ترین عملکرد ماهیانه را دو صندوق توسعه صادرات و ارزش کاوان آینده به ترتیب با ۱۳.۴ و ۱۲.۳ درصد بازدهی منفی محقق نمودند. در یک ماه قبل، بازدهی تمامی صندوق‌های سهامی منفی بود.

افت صندوق‌های سرمایه‌گذاری به واسطه ریزش دلار

متوسط بازدهی سه‌ماهه صندوق‌های سهامی معادل ۱.۳ درصد منفی بود.

بهترین عملکرد سالیانه را دو صندوق آسمان آرمانی سهام و توسعه اندوخته آینده به ترتیب با ۶۹.۲ و ۵۴ درصد بازدهی مثبت محقق نموده‌اند. ضعیف‌ترین عملکرد سالیانه را نیز دو صندوق یکم سامان و ایساتیس پویای یزد به ترتیب با ۱۵.۲ و ۱۱.۷ درصد بازدهی منفی داشته‌اند. در هفته قبل، شاهد خروج ۸۹۶ میلیارد ریال سرمایه از صندوق‌های سهامی بودیم.

بیشترین خروج منابع مالی از صندوق‌های معیار و ثروت آفرین تمدن به ترتیب با ۱۹۱ و ۱۲۴ میلیارد ریال خروج سرمایه به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین جذب سرمایه نیز در دو صندوق پویا و کاریزما به ترتیب با ۲۲۸ و ۷۵ میلیارد ریال جذب سرمایه به خود اختصاص دادند.

گزارش از رقیه ندایی

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان