شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
کد خبر : 47721

در معاملات‌تان احتیاط کنید

احسان رضاپور: بازار جذابیت لازم برای استفاده از اعتبار را ندارد

احسان رضاپور: بازار جذابیت لازم برای استفاده از اعتبار را ندارد
احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه به تشریح تأثیرات قوانین جدید اعتبارات کارگزاری‌ها بر بورس پرداخت و گفت: بازار جذابیت لازم برای استفاده از اعتبار را ندارد.

احسان رضاپور در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: پس از ریزش پرشتاب بازار که از سال 99 آغاز شد، به واسطه جذابیت قیمت‌ها، تحرکات ناشی از ابلاغ مصوبات 10 بندی، ورود اشخاص حقیقی به شکل سازمان‌دهی شده و حمایت آنها از بازار، توانست تا حد زیادی فضای معاملات را بهبود بخشد.

وی افزود: با افزایش قیمت سهام شرکت‌ها، افزایش فشار فروش از سوی سهامدارانی اتفاق افتاد که با دید کوتاه‌مدتی در بازار حضور دارند و شاید اعتماد زیادی به پایداری جو بازار و مؤثر بودن این شیوه حمایت از بازار ندارند. آنها احساس می‌کنند اگرچه شاید بازار کف‌های قبلی را تجربه نکند، اما به رشد بازار نیز اعتقادی ندارند.

در معاملات‌تان احتیاط کنید

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: طرفداران این تحلیل، بیشتر هستند و با افزایش نسبی قیمت‌ها، با انتظار خرید در قیمت‌های مناسب‌تر، دست به فروش سهام مختلف می‌زنند. اگر این فرصت به آنها داده نشده و اخبار مثبت به بازار مخابره شود تا به اعتماد سرمایه‌گذاران کمک کند، تقاضا افزایش می‌یابد و جلوی افت بورس گرفته می‌شود.


بیشتر بخوانید: نگرانی جدید ایجاد نشود، بورس رشد می کند


رضاپور با اشاره به سودسازی شرکت‌ها در سال 1400، عنوان کرد: اگر بازگشت سهامداران به بازار با رسیدن اخبار مثبت همزمان شود، می‌تواند بازار را از شرایطی که در 17، 18 ماه گذشته با آن مواجه بودیم خارج کند. به واسط سودسازی خوبی که شرکت‌ها داشته‌اند، نزدیک شدن به فصل مجامع نیز جذابیت لازم را افزایش می‌دهد.

وی در مورد نگرانی‌های بازار، گفت: سایه نگرانی‌های ناشی از مواردی از جمله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و قطعی گاز و برق شرکت‌ها که برای سود آنها تهدیدآمیز است، همچنان بر سر بازار سنگینی می‌کند. سودهای خوبی که برخی صنایع شناسایی کرده‌اند، شاید حتی در سال‌های بعد نیز دست یافتنی نباشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال که «سهامداران در مقطع کنونی باید چه استراتژی در پیش بگیرند؟»، یادآور شد: باید منتظر اخبار دقیق از مواردی مانند لایحه بودجه و گزارشات شرکت‌ها باشیم تا سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری در بازار حاضر شوند. به نظر می‌رسد احتیاط در معاملات و اجتناب از خرید نمادها در قیمت‌های مختلف استراتژی مناسب‌تری باشد. پیش‌بینی می‌شود بازار در برخی نمادها فرصت‌های بهتری در قیمت‌های پایین‌تر نصیب سهامداران کند.

بازار جذابیت لازم برای استفاده از اعتبار را ندارد

رضاپور به بیان اثرات قوانین جدید اعتبارات کارگزاری‌ها بر بازار سرمایه پرداخت و گفت: افزایش پنج درصدی لحاظ شده، قطعاً نمی‌تواند اثرات بزرگی رقم بزند. با توجه به شرایط کنونی بازار، جذابیت لازم هم برای استفاده از اعتبارات وجود ندارد. پیش از این شرایط به شکلی بود که اگر سرمایه‌گذاران می‌خواستند برداشت وجه داشته باشند، ناچار به تسویه کامل اعتبارشان بودند. هر کدام از سهامداران ممکن است نسبت به استفاده از اعتبار اقدام کنند.

وی افزود: معمولاً دو ماه پایانی سال، ماه‌های پُر عرضه‌ای است و با این قانون، شرکت‌های مختلف مجبور نیستند برای خارج کردن منابع خود، دست به فروش‌های مازاد بزنند. می‌تواند جلوی فروش‌های غیرضروری را بگیرد.


بیشتر بخوانید: فردا دارویی بخریم؟


این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: نزدیک شدن نرخ دلار نیما به دلار سنا، خبر مهمی برای بازار است. دلار نیما، نقش اصلی را در سودسازی شرکت‌ها دارد و نزدیک شدن نرخ آن به دلار سنا، تفاوت اساسی در سودسازی شرکت‌ها رقم خواهد زد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان